בפרק השני של תוכנית הטלוויזיה "פסיכו" בערוץ 2 משתתפת בין היתר גם בחורה צעירה ונעימת מראה. "מה השם שלך?" שואל אותה נמרוד הראל בחביבות. "רינת", היא משיבה בנימוס. "תחשבי על מישהו שפגע בך", הוא מבקש ממנה, "רוצה להשתחרר מהפגיעה הזו?" היא משיבה בחיוב, והראל שם בידה מטבע של עשר אגורות, ומבקש ממנה לכתוב עליו את ראשי התיבות של שמו של האיש שפגע בה. היא רושמת: "א.ח" אחר כך היא מתבקשת לנעול את ידה על המטבע. "תתעלי את הזעם אליו", הוא מבקש ממנה, "תמעכי לו את הצורה".
"במקום לכעוס עליו אנחנו כועסים על עצמנו", מסביר הראל לרינת הנרגשת ולצופים בבית. "שבע שנים את אהבת אותו, והוא לא החזיר לך אהבה". הרגשות מתחילים לעלות, ורינת מתחילה לבכות. "את יכולה להוציא את זה, עוד יותר. את כל הזעם. זה רעל לתוך המטבע. לגמור עם זה, לגמור עם זה, לגמור עם זה".
אחרי שרינת עושה כדבריו, מבקש ממנה הראל לפתוח את היד. היא - ואיתה הצופים בבית - נדהמים לגלות בכף ידה את המטבע מכופף.
"אף בן אדם בעולם לא יכול לכופף מטבע", הוא מסביר לה, "אבל זה קמע. זה עשוי מהזעם שלך, ועכשיו הוא כבר לא פה, הוא איננו".
הראל צודק, כמובן: אף אדם בעולם לא יכול לכופף מטבע. גם לא הוא. "אם רינת או מישהו מהצופים בבית באמת חשב שצורת המטבע השתנתה בגלל הכאב של רינת, אני מציע לו לחשוב שוב", מסביר קוסם שמכיר את טכניקת הקסם. "פעם היו כפיות שהתכופפו, היום זה מטבע. מדובר בטכניקה מאוד פשוטה, שעיקרה הוא שהמטבע שנכנס לרינת ליד היה מכופף מלכתחילה. השאלה הנשאלת במקרה הזה היא איפה עוצרים. למה צריך לגרום לה לבכות? למה לתת לה להאמין שזה באמת קמע? שהכאב באמת עבר? אני מעלה את המשתתפים על רכבת הרים, אבל אני גם דואג להוריד אותם ממנה. במקרה הזה, ההתרגשות שלה הראתה שהיא לא ממש הבינה שזה קסם פשוט, אלא חשבה שמדובר במשהו מעבר לכך".
אותה רינת, אגב, חוזרת להופיע בפרק התשיעי, כחלק מקבוצת בנות שמשתתפת בקסם אחר. לא ברור איזה מהקטעים צולם קודם, אבל בשני המקרים מתקבל הרושם שמדובר במפגש ראשון בין הראל לצעירה, ולא כך הדבר. באף אחד מהם לא מצוין כי מדובר בבחורה שמופיעה גם בקטע נוסף - בניגוד לנאמר בדברי ההקדמה לתוכנית, שלפיהם המשתתפים הם אקראיים ולא פגשו את הראל לפני כן. באינטרנט אף הועלו תיאוריות קונספירציה, שמדובר בשתולה של ההפקה, אבל בהפקה מכחישים בתוקף. "יכול להיות שרינת הזאת היתה משתתפת טובה, שהגיבה יפה והצטלמה טוב, ולכן בחרו לצרף אותה לקסם נוסף", אומר הקוסם, "אבל מצד שני, גם ככה בתוכנית מהסוג הזה כולם מחפשים אותך ומנסים למצוא איפה אתה משקר, אז להביא אותה משתתפת פעמיים זו טעות של מתחילים".
בית הקלפים
עולם הקסמים מורכב מכמה תחומים עיקריים: האשליה (למשל ניסור אדם לשניים), ה"קלוז־אפ" (קסמים עם קלפים, כדורים, כוסות וכו'), קסמי ילדים (כגון מטפחת שמחליפה צבע) ו"מנטליזם" - תחום המדמה תופעות על־חושיות, טלפתיות ופאראפסיכולוגיות, ויוצר את התחושה שהקוסם קורא מחשבות. התחום הזה הפך בשני העשורים האחרונים לפופולרי מאוד ברחבי העולם; למעשה, רבים מהקוסמים המצליחים ביותר כיום משתייכים אליו.
הראל, בן ה־37, נמנה עם המנטליסטים המובילים בארץ, יחד עם שימי אטיאס ורון פרשט. הוא קצין נ"מ לשעבר, בעל תואר ראשון בהנדסת תוכנה. בעבר כתב ספר פנטזיה ושני ספרים על מנטליזם. את יכולותיו הציג לראשונה בתוכניות "מחשבות נסתרות", "בלתי נתפס" (עם אמיר לוסטיג) ו"המופע הבלתי נתפס" (לצד שימי אטיאס). ב־2008 העלה בערוץ 10 את "העוקץ", רימייק לתוכנית הבריטית "The Real Hustle", שהציגה תרגילי עוקץ על אזרחים תמימים, ודרכי התגוננות מפני הונאות כאלה. בקיץ שעבר החל להוביל את הסידרה "פסיכו" בערוץ 2 בערבי שישי, מה שהקפיץ עוד יותר את מניותיו בתחום. הוא נשוי לדנה ומתגורר ברמת השרון.
המנטור של הראל הוא דרן בראון, קוסם בריטי שמנחה כבר יותר מעשור תוכנית בערוץ 4 בבריטניה, שבה הוא לכאורה קורא מחשבות. דרן מתפאר בכך שהוא מסוגל לחזות את מחשבותיהם של המשתתפים בפעלוליו ולהשפיע על קבלת ההחלטות שלהם. העבודה שלו, אומרים מומחים בתחום, היא שילוב של קסם, פסיכולוגיה, הטעיה והרבה "שואו אוף".
הראל, ייאמר לזכותו, נוהג להבהיר לצופיו בקול סמכותי ש"אם משהו נראה טוב מכדי להיות אמיתי, הוא כנראה לא אמיתי". אף אחד לא יכול באמת לקרוא לכם את המחשבות, לחתוך בן אדם לשניים, לכופף כפית או מטבע בכוח המחשבה או לדעת מראש את המספרים שיעלו בהגרלת הלוטו הבאה. אם היו אנשים כאלה, העולם שלנו באמת היה נראה אחרת לגמרי. "כוח העל" היחיד שיש לקוסמים האלה עלינו, פשוטי העם, מתמצה בכך שהם מכירים הרבה טריקים, תחבולות וגאדג'טים מתוחכמים, הם זריזי ידיים, יודעים לקרוא שפת גוף ומתמצאים בדמיון מודרך ובפסיכולוגיה. לשון אחרת: הם יהיו מסוגלים "לנחש" את הקלף שבחרתם רק אם יצליחו לגרום לכם, בדרך עורמה, לבחור את הקלף שעליו החליטו מראש. הכישורים האלה, ה"make believe" הזה, שווים ללא ספק הרבה כסף.
ב"פסיכו" מבצע הראל תרגילי טלפתיה בהשתתפות אנשים תמימים שהוא פוגש באקראי. בפתח התוכנית מופיעה הכתובית הבאה, שאפשר להניח שעבדו על ניסוחה לא מעט: "המשתתפים בתוכנית אינם משתפי פעולה ולא קיבלו כל מידע מוקדם בנוגע למצבים שבהם התבקשו לקחת חלק. חלק מההדגמות בתוכנית מסוכנות ומבוצעות על ידי אמן חושים המאומן לכך. אין לנסות אותן בבית".
בפורומים רבים באינטרנט מתנהלים בחודשים האחרונים דיונים נוקבים לגבי אמינותה של הסידרה. גולשים מריצים קטעים אחורה וקדימה, בהילוך איטי, ומנתחים כל מילה בניסיון למצוא את ההוכחה שהקטעים מבוימים. כל טעות בעריכה וכל שגיאה קטנה בקסם מתועדות מייד ומועלות לאינטרנט, מה שרק מגדיל עוד יותר את המסתורין סביב הראל. לא בטוח שהוא לא נהנה מהבאזז.
גורם המעורב ב"פסיכו" אומר כי המפגש המצולם בין הראל לבין כל אחד מהמשתתפים בתוכנית הוא אכן הפעם הראשונה שבה הם נפגשים, אבל לא בהכרח הפעם הראשונה שהמשתתף נפגש עם ההפקה. בחלק מהמקרים קוסם אחר נפגש עם המשתתפים, כהכנה מקדימה לצילומים, כדי לאתר את האנשים שניתנים להשפעה בקלות. לטענת אותו גורם, ב"פסיכו" מדובר בקוסם ערן בידרמן, ובתוכנית "המופע הבלתי נתפס" - בשימי אטיאס. שמותיהם של השניים מופיעים בקרדיטים בסיום התוכנית.
ערן בידרמן אישר ל"ישראל היום" כי הוא נפגש עם חלק מהאנשים לפני הצילומים, "מאחר שלכל פרק יש רק שני ימי צילום ואי אפשר לבזבז זמן". אטיאס סירב להתייחס לדברים.
עובד הפקה שעבד עם הראל בערוץ 10 משחזר: "לפני שנמרוד היה מגיע למקום הצילום, הקוסם השני נפגש עם האנשים והתחיל להפעיל אותם, כדי לראות מי זורם עם הקסם ונופל במהירות. הם בעצם עשו סינון ראשוני, כדי שמול המצלמות נמרוד לא ייפול על מישהו ספקן שלא משתף פעולה. אחרי הבדיקה הראשונית היו מעדכנים אותו למי יש תגובות מצוינות, כמו שהוא מחפש, ואל מי אסור לו להתקרב".
בכל מופע קסמים המשלב קריאת מחשבות עולה תמיד החשד כי מדובר ב"שתולים", שזומנו על ידי ההפקה ושהקסם תואם איתם מראש. בהפקת התוכניות של הראל, וגם הראל עצמו, מוכנים להישבע כי בתוכניותיו מעולם לא השתתפו שתולים. מפיק טלוויזיה שעבד עם הראל ועם קוסמים אחרים טוען כי "לעיתים יש משתתפים שתואמו מראש, גם אם בטלוויזיה זה נראה כאילו מדובר במפגש אקראי או ראשוני. בסופו של דבר, עדיין צריך לזכור שמדובר בתוכנית טלוויזיה, ולא כל אחד מתאים להשתתף בזה".
קוסם ותיק אומר שגם משתתפים רגילים בקסמים, שאינם שתולים, יודעים לעיתים מראש מה מצופה מהם - כך שההפתעה וההתפעלות אינן בהכרח אותנטיות. "יש קוסמים שאומרים לך 'אתה נראה טוב, אתה ורבלי, תשתף איתי פעולה'".
הוקוס, פוקוס ועריכה
אחת הטענות נגד תוכניות קסמים בטלוויזיה היא על עריכה מגמתית. הדעה הרווחת בין הקוסמים היא כי קסמים שאפשר לעשות בהופעה מול קהל חי, אפשר לעשות גם בטלוויזיה, אבל לא כל קסם שרואים בטלוויזיה אפשר לעשות גם במציאות. "המבחן האמיתי של קוסם הוא מול קהל, כי שם אין את הפריבילגיה של עריכה", אומר קוסם ותיק. "כשאתה מצלם אפשר לראות את כל הלכלוכים - למשל אם מריצים את הקסם בהילוך איטי. נמרוד מנצל היטב את המדיום הטלוויזיוני, הוא מצלם את הקסם ועדיין מסתיר את הדברים הבעייתיים. הקסמים שהוא מציג בטלוויזיה נבנים על ידי אנשים שיושבים ובונים תסריט שלם, ומחליטים איך לצלם כדי שלא יראו מה שלא צריך לראות".
"בטלוויזיה רוב הסיכויים הם שהדברים לא באמת צולמו כמו שהם נראים", מוסיף קוסם שהשתתף בעבר בתוכנית קסמים. "אם אני נותן לך עכשיו מטבע ואתה מחזיק אותו ביד, אני מבקש ממך לסגור את היד, עושה הוקוס פוקוס, ואז אתה פותח - והמטבע מכופף. בטלוויזיה מראים קלוז־אפ על היד עד שהיא נסגרת, עושים קאט, ואז מצלמים את השלב שבו היד נפתחת ורואים את המטבע מכופף. זה נקרא 'השלמות'. בזמן שנחתך בעריכה מכופפים את המטבע ומכניסים את המטבע בחזרה ליד - והכל בלי שהאיש שמולך ישים לב שזה בכלל קרה. במציאות אני לא יכול לעשות דבר כזה".
אחד הקסמים שעורר את זעמם של חלק מהקולגות היה כשהראל ביקש מעוברי אורח להסתובב במקום שלוש פעמים, ולחשוב על קלף, ואז ניחש כי מדובר ב־4 יהלום. הראל ביקש ממנו להסתובב לאחור - שם היה תלוי קלף גדול עם המספר והצורה, שכביכול, השפיע על התת־מודע של המשתתף.
בחור שמזדהה בפייסבוק בשם "אמיר לבנון", שלא מעט מחבריו הם קוסמים, טען בעקבות הקסם הזה ש"הכל ערוך בצורה מפוברקת. מבקשים מאישה לחשוב על קלף, ואחר כך רואים שעל קיר מרוחק כתוב 4 יהלום, אבל מה שקורה במציאות ומושמט בעריכה הוא שערן בידרמן, שעובד עם הראל וזכה ב'מי יפיל את המאסטר', נותן לגברת לבחור קלף, הוא יודע להכריח אותה, לכאורה, לבחור את ה־4 המעוין, היא מתבקשת לזכור את הקלף, ולאחר מכן נמרוד מגיע, ואז מתחילים לצלם. זו ממש לא פסיכולוגיה, ועכשיו הקוסמים רותחים". מעורבים בתחום חושדים כי לבנון הוא שמו הבדוי של קוסם ידוע, שהחליט "להפיל" את הראל.
הראל משתמש לא מעט במונחים כגון סוגסטיה, דמיון מודרך והיפנוזה עצמית, שלקוחים משיטת ה־NLP, המבוססת על תיאוריות מתחומי מדעי המוח, ההתנהגות והשפה. אחת הטענות כלפיו היא כי יש בכך משום הטעיה של המשתתפים ושל הצופים. "כל עוד מדובר בקסמים זה בסדר", אומר קוסם, "והראל גם לא חייב להגיד איך זה קורה. אבל אם הוא כבר כאילו מגלה מה עומד מאחורי הקסם, אז הוא לא יכול לשקר. האנשים מתפעלים, וזה נחמד - אבל הם מתפעלים מהדבר הלא נכון".
"לתת לצופים בבית הרגשה של ריאליטי ועריכה זה מקובל", אומר אחד הקוסמים. "הבעיה היא מה שאתה נותן לאנשים להיאחז בו. אם אתה מדבר על סוגסטיות, וזאת התחושה שהצופה נשאר איתה בסופו של דבר - זה בעייתי. בייחוד שהראל מזכיר דברים כמו 'סיאנס', ואחרי התוכנית יש צופים שבאמת מאמינים שהדברים האלה יכולים לעזור.
"יש הרבה גאונות בתוכנית הזאת. מצד אחד, הוא באמת מזכיר שאין לו כוחות על־טבעיים ושהוא לא קורא מחשבות. מצד שני, הוא נותן תחושה של מסתוריות ומיסטיקה וכוחות עליונים, וגם מדבר על זה. הוא אומר שהוא קוסם, אבל מציין את זה בתחתית הסולם, כך שהאשליה האופטית או אחיזת העיניים וזריזות הידיים הן לכאורה משניות. אבל אלה הדברים האמיתיים. ברגע שאתה מעודד אנשים להאמין ביכולות שלא קיימות, אתה מייצר חברה שמבוססת על פאניקה ועל פחדים, וכאלה קיימים כאן בלאו הכי".
קוסם אחר מסכים: "בגלל שבוחרים באנשים באופן אקראי, התקפוּת של הקסם תלויה בתגובת האנשים. לבוא מראש לבן אדם ולהגיד לו 'הזיכרון שלך נעלם', כשאתה תולה את הדבר הזה בסוגסטיה, זו פשוט הצגה. לא קיים בעולם מצב שבו אדם יכול לגרום למישהו בתוך רגע לא להצליח לשחרר בקבוק שהוא מחזיק. יש אנשים שזורמים עם זה, אבל להסביר לצופים שמדובר בפסיכולוגיה או בהשפעה כלשהי, זאת בדיחה לא טובה".
"למה בהופעה רגילה לא ימחקו לך את הזיכרון ובטלוויזיה כן?" שואל אמן חושים. "יש שיגידו שזה בידור, ויש שיגידו שזאת הונאה. במידה מסוימת, זה אומר שכל אחד מסוגל להיות קוסם בעזרת עריכה נכונה. אני יכול לצלם חמישה־שישה קטעים, לשחק עם התגובות, ואז לבחור לשדר רק קטע אחד. מצד שני, יכול להיות שכל עוד אתה מגדיר את עצמך קוסם, אתה רשאי לעשות מה שאתה רוצה".
"הרבה קוסמים משתמשים בשיטת ה־NLP, כי יש לה כלים מופלאים להעביר מידע מהתת־מודע", טוענת מרצה במכון NLP+. "במידה מסוימת, זה מאפשר ליצור השפעה על אנשים בלי שהם בכלל מודעים לכך, מה שהם יכנו 'קסם'. מטרת השיטה היא לייצר שינוי אצל אנשים ששואפים לשינוי ומתחברים לתת־מודע. בעזרת הכלים האלה, יש אנשים שלוקחים את זה למקומות נוראים. ברור שאם קוסם לוקח כלי טיפולי ומשתמש בו לשם יצירת מניפולציה, זה שנוי במחלוקת".
ד"ר יוסי קדמי, המייסד והמוביל של המרכז ללימודי NLP והיפנוזה עצמית, סבור כי "כל עוד השימוש בשיטה נעשה לצורכי בידור, אינו עובר את גבולות הטעם הטוב וברור לכולם שזה קסם, אז אני לא רואה בזה שום בעיה. הבעיה מתחילה כשמייחסים לאנשים כוחות מסוימים, ואותם אנשים לא מבהירים שבוצע כאן טריק על המוח של האדם".
"אני לא אוהב את השימוש של נמרוד במושגים של שפת גוף, סוגסטיות ו־NLP", אומר הקוסם אורי אשכנזי. "אמרתי לו את זה כבר אחרי התוכנית הראשונה של 'בלתי נתפס'. הוא בהחלט נחשב לפורץ דרך בארץ בתחום הזה, וגם עושה את זה מעולה; השאלות האתיות שזה מעורר הן כבר סיפור אחר.
"NLP היא שיטת טיפול שעוזרת לאנשים לשנות דפוסי התנהגות, וכקוסם הוא לא באמת משתמש בה לצורך השגת האפקט שלשמו נועדה, אולם הוא משתמש בביטויים אשר משמשים בשיטה הזאת, כדי ליצור את האשליה. יש לזה תופעת לוואי לא רצויה לטעמי: הדברים שנמרוד אומר מובילים אנשים לחפש תשובות לבעיות שלהם במקומות הלא נכונים ולאמץ לעצמם פתרונות שגויים.
"קוסם חייב ליצור אשליה - זאת הרי העבודה שלו - וכדי לעשות אותה הוא צריך להרחיק את הקהל מהגורם האמיתי, והדיבור על סוגסטיות הוא יופי של הסחת דעת. אבל אנשים שרואים את זה והולכים ללמוד NLP יכולים להתאכזב אחר כך שהם לא יכולים להשיג את התוצאות שנמרוד מקבל בזכות קסמים שהוא עושה".
דברים שעדיין לא עשו
ב־2009 זומן הראל לחקירה במשטרה בחשד לשימוש בהיפנוזה בתוכניות הטלוויזיה שלו, כתוצאה מהחלטת הוועדה המייעצת שלפיה עבר על חוק ההיפנוזה. "לאחר פגישה מקדימה עם עורכי הדין של התביעה הסברתי את הצד שלי, ואלו החליטו בתום עשר דקות לסגור את התיק לאלתר והודו באוזניי שחסכתי להם מבוכה בכך שהחלטתי להניח למקרה", כתב הראל לפני כמה חודשים בטור בעיתון "הארץ". הוא קרא לשינוי החוק, בטענה כי "בעולם כולו ידוע זה עשרות שנים שהיפנוזה אינה מסוכנת, ולכן כל אדם רשאי לעסוק בה באין מפריע. רק בישראל בוחרים להמשיך להפחיד את הציבור".
בישראל אי אפשר לבצע היפנוזה ללא רישיון להיפנוט. על פי חוק ההיפנוזה מ־1984, רק רופאים, רופאי שיניים ופסיכולוגים רשאים ללמוד את התחום, ובתום לימודיהם הם עוברים בחינה בהיפנוזה מטעם משרד הבריאות, כתנאי לקבלת רישיון. החוק אוסר על "שימוש בהיפנוזה באמצעי התקשורת למטרות בידוריות על ידי קוסמים, מדיומים, מתקשרים, בדרנים ואחרים".
בעקבות פרק הבכורה של "פסיכו" בספטמבר 2012 הגישה הוועדה הארצית להיפנוזה תלונה למשרד הבריאות, לאחר שהראל גרם לנער לאחוז בכדור בלי יכולת לשחרר אותו מידיו. יו"ר הוועדה המייעצת לחוק ההיפנוזה במשרד הבריאות, הפסיכיאטר ד"ר אלכס אביב, טען לאחר שידור התוכנית כי "יש כאן לכאורה שימוש בהיפנוזה, ואנחנו מתכוונים לחקור את העניין לעומק ובצורה ראויה". מאז עברה יותר מחצי שנה, ולא ברור מה היו מסקנות הבדיקה. קולגה של הראל אומר כי "חד־משמעית לא היתה שם היפנוזה. לא משנה כמה הוועדה תחקור, היא לא תמצא משהו אסור - כי פשוט לא היה כזה".
לצד הביקורת על הראל, בין הקולגות שלו יש שמדברים על קוסם בעל יכולות יוצאות דופן. "מהרבה בחינות מה שהוא עושה די מדהים", אומר הקוסם אורי אשכנזי. "אני צופה בו לעיתים, וחלק מהדברים אני אפילו לא מנסה לפענח - כי כיף לראות את זה איך שזה. נמרוד עשה שינוי תפיסה - מהקוסם המסורתי שאנחנו מכירים מהעבר, למשהו מאוד יפה ומאוד גדול. ואני מפרגן לו על זה".
"הוא הלך צעד אחד קדימה, והוא גם מופיע יפה", אומר הקוסם דיקו. "אי אפשר לזלזל בו. לכולנו ברור שכוחות על־טבעיים אין לאף אחד, בכל מקרה. יש פה טכניקות, יש פה ידע, יש פה לימוד, והרבה דברים שהוא עושה אפשר לקנות בחנות. אהבתי אצלו שהוא עושה דברים שעדיין לא עשו. רוב הזמן הוא לא חוזר על מה שכבר נעשה בידי אחרים. הוא בנה לעצמו סגנון שמתאים לו, ולטעמי דווקא על הבמה הוא פחות טוב, ובטלוויזיה הוא יותר טוב. דווקא כשצופים בו, לאנשים אסור לשכוח שלכל קסם יש תשובה".
"כל הטקסטים שאתה שומע מאולתרים במקום", אומר חבר לשעבר בהפקת תוכניותיו. "יש מעט מאוד קוסמים או מגישי טלוויזיה שמסוגלים לזה. הוא פשוט ממציא לך סיפור שלם ברגע. הוא היה ניגש לצוות ואומר: 'הפעם אני אלך על הפחדים שלה'. הוא מדבר דקה על פחדים - ואתה מאמין לו. אנשים מפחדים ממנו, ולדמות שלו זה מתאים. לדעתי הוא בין היחידים שיכולים לעשות היפנוזה. אם הוא יעשה, זה חייב לתפוס".
וקוסם מתחרה מדגיש: "הראל הוא 'סטורי טלר' טוב, וזה חשוב מאוד בתחום שבו אנחנו עוסקים. לא פשוט לי להגיד את זה, אבל אם נודה באמת - במידה מסוימת, הוא הפך להיות אוטוריטה לכולנו".
והמונה דופק
אם בעבר הרחוק, בימי הערוץ הבודד, הקוסמים המוכרים בישראל היו אורי גלר וצ'יקו ודיקו, הרי בעשור האחרון עשה התחום קפיצה משמעותית. פרט לתוכניותיו של הראל, קיבלנו בערוץ 2 גם את "היורש" של אורי גלר, ובשנה שעברה את "מי יפיל את המאסטר" בהנחיית אלי יצפאן, שמבוססת על פורמט בריטי בהשתתפות הצמד פן וטלר.
גורמים בהפקה של שתי התוכניות האלה יודעים לספר על קסמים פשוטים, שהוכנו ותוכננו מראש בשיתוף ההפקה. כך, למשל, בקסם שבו משתתפת הרימה ערימה אקראית של מטבעות והניחה אותם על שולחן, היא לא ידעה שמתחת הונח, לדבריהם, משקל סמוי שהראה לקוסם את המשקל, ולפי זה הוא ידע את סכום המטבעות. בקסם שבו נופצו כוסות, הונחו נפצים זעירים בתוך הכוסות. ובקסם בהשתתפות אילנית לוי, שנכנסה לתא שירותים שנוסר, היה נציג מטעמו של הקוסם שסימן לו מאחורי הקלעים באיזה תא אילנית נמצאת (בקסם הזה היו נהלים קשים יותר, על פי דרישת חברת הביטוח של התוכנית).
קוסמים אמנם לא נחשבים לנחשקים כמו שפים ולא למעוררי שערוריות כמו זמרים מזרחיים, אך עדיין מדובר בתעשייה שמגלגלת מיליוני שקלים בשנה. ההכנסה העיקרית של הקוסמים היא מהופעות מול ועדי עובדים, והמחירים נעים בין 4,000 שקלים לקוסם מתחיל ל־24 אלף עבור אמן מהשורה הראשונה, למשל ליאור סושרד שניצח ב"היורש" של אורי גלר. עבור הופעה בבר מצווה גובים קוסמים מ־1,500 שקלים ועד 10,000 לאמנים מהשורה הראשונה, ועל הרצאה טובה אפשר להרוויח 7,000-3,000 שקלים. הכסף הגדול מסתתר בהופעות מיוחדות עבור חברות מסחריות, שמחירן נע בין 20 ל־40 אלף שקלים; אלו הופעות שנכתבות במיוחד, ובמהלכן מעבירים הקוסמים מסרים מיוחדים של החברה באמצעות הקסמים (תוכן שיווקי).
בחודשים הקרובים צפוי הראל לצלם עונה נוספת של "פסיכו" עבור זכיינית ערוץ 2 רשת. בימים אלה הוא מריץ ברחבי הארץ מופע מושקע בשם "פרדוקס", שבו הוא מבצע קסמי מנטליזם על הקהל. שלא כמו בתוכנית הטלוויזיה שלו, על הבמה מצמצם הראל את מספר הקסמים המבוססים על קריאת מחשבות וטלפתיה, ומתרכז במשחקי קלפים, זריזות ידיים וטריקים אחרים - לא משהו שחובבי הז'אנר לא ראו קודם לכן. ואולם, למרות הפרסום הרב בטלוויזיה (הסידרה שלו זוכה לרייטינג ממוצע של כ־17 אחוזים בימי שישי), המופע של הראל לא ממלא אולמות. בהופעה שנערכה בשבוע שעבר באודיטוריום אריסון בתל אביב (המכיל 450 מקומות) נראו כיסאות ריקים. המופע שתוכנן ליום המחרת, שישי בערב, בוטל בשל מכירת כרטיסים דלילה.
הראל פתח בשנים האחרונות חזית מול אורי גלר. גם גלר, שעשה מיליונים מהתחום, ספג במשך השנים אינספור ביקורות על שיטות העבודה שלו, על דרך הצגת הקסמים ועל העובדה שהציג עצמו כבעל כוחות־על. במופע שלו הראל לא מהסס לקטול את גלר: אחרי שהוא מבקש מהצופים לשלשל את רשימת "ארץ עיר" שלהם לתיבה שהונחה על הבמה, הוא שואל בלגלוג "מי כתב בקטגוריה של 'אישיות' את השם אורי גלר? אורי גלר הוא לא אישיות. אישיות זה בן אדם אמיתי, לא מישהו שחי בסרט".
גלר לא מתרגש. "אין לי מושג מי זה נמרוד הראל, וזה גם לא משנה לי", הוא אומר בשיחת טלפון מלונדון. "כמו בכל תחום של אמנות, גם בעולם הקוסמים יש אגודה קטנה של קוסמים שמקנאים במי שמצליח. אני מכיר את ההתקפות האלה, כי ספגתי אותן בעצמי. תמיד אמרתי: תראה לי מישהו מצליח, ואני אראה לך חילוקי דעות לגביו. אם נמרוד מבדר אנשים, אז שיהיה בריא וימשיך בעבודתו".
הקוסם דיקו מסכים: "בדרך כלל קוסם שמצליח, לא כל כך אוהבים אותו, והראל הוא לגמרי אחד מהם. אני יודע מה הוא עובר. יש הרבה שמציקים לו ומקנאים. אני באופן אישי לא מתחבר לדברים שהוא עושה. כשאני צופה במופע קסמים אני מעדיף מוסיקה, צבע וקסמים. אם אני עושה לך קסם וגורם לך לבכות, זה עושה לי לא טוב. זה אולי מרשים, אבל זה לא אמור להיות ככה. זה עושה לי מצב רוח לא טוב".
"בארץ אין הרבה מקום לקוסמים שיפרצו ויגדלו", מסביר קוסם. "כולם רוצים להיות בטלוויזיה. קסם הוא דבר פרוץ, אבל בסופו של דבר, כולם עושים אותו הדבר. אם קוסם אחד יושב בבית, צופה בטלוויזיה, ויושב המתחרה שלו ואומר 'גם אני יודע לעשות את זה' - פה מתחילה הקנאה. לא מדובר בכדורסלן־על שדפק ארבעים נקודות במשחק ומגיע לו להיות שם, מדובר במישהו שעושה את מה שכולנו עושים - רק שהוא בטלוויזיה ואנחנו לא".
erans@israelhayom.co.il* * *
הראל: "זה לא על־טבעי, אבל זה פסיכי לגמרי"
נמרוד הראל אמר בתגובה לדברים בכתבה: "'פסיכו' זוכה להצלחה גדולה מאז עלתה לאוויר, וגם אני מופתע ממספר השידורים החוזרים שלה. כולם רוצים לדעת איך הדברים עובדים, ואני יכול להבין אותם. מטרתה של התוכנית היא להדהים את הצופים, ואני שמח לגלות שהיא עושה זאת בהצלחה.
"בצילומים של 'פסיכו' השתתפו יותר מ־500 אנשים מכל רחבי הארץ, ואף אחד מהם לא ידע מראש אל מה הוא נכנס ומה עומד לקרות לו. ההלם של כולם היה מוחלט ואמיתי. את כל התופעות המוצגות ב'פסיכו' אני מסוגל לבצע גם ללא מצלמות - הרי כך בדיוק האנשים המצולמים ברחוב חווים אותן - ואת חלקן אני מבצע גם על הבמה מדי שבוע במופע שלי, 'פרדוקס'. אתם מוזמנים לבוא, לעלות על הבמה, ולראות בעצמכם שזה לא על־טבעי, אבל זה בהחלט 'פסיכי לגמרי'".
מרשת נמסר: "נמרוד הראל הוא מהמנטליסטים הבולטים, ההגונים והאחראיים שיש, וכפועל יוצא - גם התוכנית 'פסיכו', שמביאה לידי ביטוי את יכולותיו לצד אחריותו המקצועית".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו