פתאום קם אדם בבוקר ומחליט לעשות שינוי בחייו. נמאס לו להיות שכיר ולראות את שהכספים הרבים שמרוויחה החברה בה הוא עובד מרפדים את חשבון הבנק של הבעלים, כשהוא זוכה בשכר זעום יחסית על עמלו, או שעבד שנים כטבח/מנהל מסעדה ועכשיו רוצה להקים משהו בעצמו. הוא חסך כמה מאות אלפי שקלים בצד והוא מחליט לפתוח את עסק חלומותיו, חומוסיה לצורך העניין.
הוא מתחיל לבחון את השוק, מה קיים בתחום החומוסיות. יש כאלו פרטיות ויש כאלה שהן חלק מרשת, כמו “חומוס יוסף”. ברשת, הוא מבין שהוא יצטרך לשלם סכום כדי לקנות זיכיון ולהיות חלק מזה, ואז גם לשאת בעלויות ההקמה. בעסק עצמאי שאינו חלק מרשת, הוא צריך לבחור שם ולהתחיל בהקמה, בלי לשלם על זיכיון. אז למה בכל זאת זיכיון?
“הפעלת עסק של זכיין ממזערת סיכונים בפתיחת עסק חדש”, מסביר יוסף גנון. “פתיחת עסק, בעיקר בתחום האוכל, מלווה בהרבה סיכונים. לא סתם אחוז מאוד גדול מעסקי המזון נסגרים די מהר, לרוב תוך שנה. הזיכיון לא מבטיח הישרדות, אבל בהחלט מעלה את הסיכוי באופן משמעותי. אנשים אומרים לי ‘זה כולה חומוס, למה צריך זיכיון?’, אבל כשהם מבינים את המעטפת שהם מקבלים מאיתנו, עם הביטחון והידע שחוסך להם המון – הם כבר כמהים לזיכיון”
אז הנה כמה מהסיבות לפתוח עסק בזיכיון:
- המוניטין של העסק. בניית מוניטין והשם של העסק יש להם משמעות רבה. אדם שאכל ב”חומוס יוסף” בפרדס חנה, ואהב, יחפש את המותג גם כשהוא מטייל בתל אביב או ברמת גן. ” אתה פותח עסק עם ידע ומוניטין של שנים רבות. כשאתה מגיע להקים סניף אתה לא יודע איזה שם נכון, איזה עיצוב, מה בדיוק כדאי וצריך. פה אתה מקבל הכל על מגש של כסף”, מבהיר יוסף.
הקהל מצביע ברגליים. “חומוס יוסף”
- ליווי לאורך כל הדרך. “בן אדם שמתחיל דרך עצמאית לא יודע תמיד במה זה כרוך. אף אחד לא לימד אותו איך להיות עצמאים, וזה שינוי דרסטי מלהיות שכיר”, אומר יוסף. “צריך לנהל קופה, חשבונות, לדאוג לסחורה, ספקים, ועוד. הרשת נותנת לך את כל המידע ודואגת לספק את רוב הדברים, ומלווה בכל תחום כולל פתיחת התיק ברשויות המס, כך שהזמן לגיוס הידע והספקים נחסך”.

כחלק מהליווי, לפחות ב”חומוס יוסף”, עוזרים לך למצוא את המיקום המושלם, לא רק מבחינה מסחרית, אלא גם מקום שיהיה פשוט יותר לקבל את הרישוי של העסק. “החל מבחירת הלוקיישן, ליווי מול רישוי עסקים, מכבי אש, משרד הבריאות”, מחדד יוסף. “הרבה אנשים טועים בבחירה של הלוקיישן ואחרי חודשיים סוגרים להם את העסק מרישוי עסקים. אנחנו בודקים את כול הדברים האלה מראש מביאים יועץ רישוי שייתן חוות דעת מקדמית אם החנות מתאימה לדרישות, עוד לפני שאנחנו מתחילים משא ומתן על חוזה השכירות, מתכננים את הסניף ומתחילים בשיפוץ בטח לפני שמתחילים בכלל לייצר מנה אחת”.
- התאמת הנכס. חלק חשוב ביותר: “איך לבנות את המסעדה שתהיה נכונה, מהפרטים הקטנים ביותר כמו גובה השקעים, דרך גודל חיבור החשמל, אינסטלציה, קירות גבס ועוד”, מסביר יוסף. “מנהל התפעול של הרשת, אבי גונן, שכבר הקים מעל 100 מסעדות, מלווה את הקמת הסניף מבחינת הבינוי, הנדסית, כול המערכות הדרושות, חשוב שיהיה מישהו בעל ידע מתאים שיפקח על הדברים האלה. הזכיין יודע שיש לו מעטפת מלאה”.
- רכישת ציוד לתפעול הנכס. עסק, בוודאי בתחום המזון, דורש לא מעט מכשור, מקפה רושמת ועד מקררים ומקפיאים. הזיכיון, במקרה הזה, נותן המון שקט בבחירה: איזה בלנדר צריך כדי ייצר חומוס טוב ושיחזיק מספיק זמן מעמד, הכיריים הנכונות שמאפשרות מקסימום עבודה במינימום תחזוקה ועוד. “אנחנו עוזרים גם בעניין הזה כמובן ככה שלזכיין יש ראש שקט, כבר ראיתי לא מעט מקרים שיזם בתחום המזון רכש ציוד לא מתאים ונאלץ להחליפו מה שגרם לו להפסד עבודה והפסד כספי ניכר. המטרה היא שהזכיין יוכל להקים את המקום בעלויות סבירות ובצורה מדוייקת, ושהרווחים יגיעו במהרה”, אומר יוסף.
- התפריט והמתכונים. ברשת יש כבר תפריט שרץ, עם מתכונים ידועים ומוכרים שעם השנים שודרגו והותאמו לחייך הלקוחות. יוסף מסביר כי “יש שף לרשת (במקרה הזה מדובר ביוסף עצמו), המתכונים ברמה הגבוהה ביותר, מותאמים לקהל הלקוחות ומגוונים. בעסק חדש לוקח זמן להגיע לדיוק הזה, ופה מקבלים את כל הידע עוד לפני שנכנס הלקוח הראשון. בנוסף, חלק מהתבשילים מגיעים מאיתנו, מהמטבח המרכזי, כך שזה חוסך זמן ומקום לבעל החומוסיה”. חשוב לציין כי הרשת מרעננת מדי פעם את התפריט, דואגת שללקוחות תמיד יהיו חידושים ועניין, וכך שומרת על נאמנות גבוהה. “ברשת יש תמיד מי שחושב עבורך על מנות חדשות, רענון התפריט, וזה עוד נדבך בקטע של הרשת. אתה צריך לטפל בעסק לפי הנהלים והרשת עוזרת לך להצליח ולהתקדם”.
- הדרכה צמודה וזמינות לכל שאלה. “בזמן שהעסק בהקמה, וכדי לא לבזבז זמן, אנחנו מתחילים להדריך את הזכיין”, מספר יוסף בגאווה. “הזכיין צמוד לסיגי מנהלת ההדרכה של הרשת, שמלווה אותנו כשש שבע שנים ועושה עבודה מדהימה, והיא דואגת שכול זכיין יקבל את מלוא המידע וההדרכה המקיפה ביותר, עד שהוא יכול לצאת לדרך באופן עצמאי לחלוטין. גם זכיינים עם ניסיון רב בתחום שאומרים בהתחלה ‘אני לא צריך הדרכה יש לי שנים של ניסיון בתחום’, לאחר יום הדרכה מבינים שאת ההדרכה שסיגי נותנת לא יקבלו בשום מקום ומבקשים למצות אותה כמה שיותר.
“במסגרת ההליך הזכיין גם עובר הדרכה בסניפי הרשת השונים וכך רואה איך בכל סניף הידע והנהלים מיושמים בהתאמה למקום בו נמצא הסניף, כמו גם לאילוצי המבנה – מה שנותן לו את הכלים להתאים את הידע והנהלים לסניף שלו. הזכיין מקבל במהלך החודש של ההתלמדות את כל הכלים שיתנו לו להתמודד גם עם שגרה וגם עם מצבי קיצון, כמו מה קורה עם ספק לא הגיע, או מקרר התקלקל בלילה. ברמת המאקרו להתמודד עם הקורונה, התאמת התפריט לתקופת הקורונה, הקמת מערך משלוחים ועוד”, מסכם יוסף.
- פרסום ומיתוג. כעצמאי, שאינו קשור לרשת, עלויות הפרסום והשיווק הן עצומות. כשאתה חלק מרשת, זו הדאגה של בעלי הרשת. “אנחנו מספקים מעטפת של יחסי ציבור, אינסטגרם, פייסבוק, תוכניות טלוויזיה ועוד – אנחנו יכולים לתת את זה כרשת הרבה יותר מאדם פרטי”, מבהיר יוסף. “הייתי עכשיו בפגישה עם זכיינים שרצו להיכנס לאפליקציית משלוחים חדשים, וסייעתי להם בעניין. אנחנו ממתגים עכשיו את כול המוצרים שלנו עם הלוגו, מאחר ומשלוחים הפכו להיות חלק מליבת העיסוק שלנו. זו הדאגה שלנו, ככל שהעסק מצליח והזכיינים מרוויחים יותר, גם אנחנו מצליחים יותר”.
לסיכום, אומר יוסף, לא סתם הגענו לפריסה של שמונה סניפים ועוד ארבעה בהקמה זה כי “חשוב לי שזכיין ירוויח כסף, שירגיש שיש לו גב. הזכיין מרמת גן לדוגמה פתח עכשיו עוד סניף בגבעתיים, זה מראה כמה זכיין מרוצה ואפילו עכשיו שזכיין מקים סניף בחולון הוא חתם על זיכיון של סניף נוסף בפתח תקווה. זה רק מראה שהמודל שלנו הוגן ומיטיב עם הזכיין. בסוף זה השם שלי על השלט, ולי חשוב שזה יצליח, שזה יהיה טוב ויהיה בסטנדרטים שלנו”.
רוצים לקבל עוד פרטים? צרו קשר עוד היום:
טלפון – 6442*
לאתר החברה, לחצו כאן
לעמוד הפייסבוק, לחצו כאן
מייל – info@hummusyossef.co.il