בדרך לקלפי: כיצד ייראו הקמפיינים של בחירות 2021?

לאחר שהכנסת הצביעה בקריאה טרומית בעד פיזורה, נראה שאין מנוס ממערכת בחירות רביעית בתוך שנתיים • שאלנו יועצים אסטרטגיים ויועצי תקשורת מה הטיפים שלהם לראשי המפלגות הגדולות • ליאור רוטברט, מנכ"ל ספוט תקשורת: "הקרב יהיה על הנרטיב - צוללות מול חיסונים"

בדרך לבחירות / /צילום: מארק ישראל סלם, אורן בן חקון // בדרך לבחירות

בדרך לבחירות: מליאת הכנסת הצביעה היום (רביעי) בקריאה טרומית בעד פיזורה. בכך, נראה שמדינת ישראל בדרך הבטוחה למערכת בחירות רביעית בתוך שנתיים. שאלנו מומחי קמפיינים ויועצי תקשורת מה הם ממליצים לראשי המפלגות, וכיצד עליהם לפעול בחודשים הקרובים.

צילום: ערוץ הכנסת

ליאור רוטברט, מנכ"ל ספוט תקשורת, אומר שהקרב במערכת הבחירות הקרובה יהיה ככל הנראה על הנרטיב - צוללות מול חיסונים. לדבריו, כחול לבן יבקשו לכוון את הזרקור לדיוני וועדת הבדיקה שהקים גנץ (באם היועץ המשפטי יאפשר את תחילת עבודתה), ואילו נתניהו יבקש לעסוק בהגעת החיסונים, בשלום עם מדינות האזור ובהדגשת "מר ביטחון".

עוד אמר רוטברט: "הבחירות האלו, אם אכן תתקיימנה, יכולות להביא עמן מצב חדש בו הקרב על זהות המפלגה הגדולה, זה שתמיד הופך למרכזה של כל מערכת בחירות, יהיה הפעם בין שתי מפלגות בגוש הימין. האינטרס של נתניהו ושל בנט להדגיש את הסוגיה הזו, דבר שעלול, או עשוי תלוי בהשקפת העולם, לפגוע עוד יותר במפלגות המרכז, במידה ולא תשכלנה לאחד כוחות. בנט יכול לקבל קולות שלא יגיעו אליו במצב אחר שכל מהותן 'רק לא ביבי'".

בקרוב סבב רביעי? שלטי בחירות בירושלים // צילום: אורן בן חקון
בקרוב סבב רביעי? שלטי בחירות בירושלים // צילום: אורן בן חקון

טל אלכסנדרוביץ', מנכ"לית בן חורין-אלכסנדרוביץ' המספקת שירותי ייעוץ אסטרטגי-תקשורתי, ניהול משברים, ניהול קמפיינים, דוברות ויחסי ציבור, ציינה כי כל מפלגה צריכה גם לשמור על הבייס שלה, וגם לנסות למשוך עוד קהלים, ושלא תהיה סתירה בין שני הדברים. לדבריה, כל קמפיין מבוסס על שלושה אלמנטים:

1. המנהיג: כמעט כל הקמפיין מבוסס על דמות מרכזית.

2. האג'נדה: כל מפלגה רוצה שהנושאים שהיא חזקה בהם יהיו על סדר היום, וכל מפלגה מנסה למשוך את סדר היום לכיוון שלה.

3. הארגון: התשתית לאיתור והנעת הבחורים.

אל רוטברט ואלכסנדרוביץ' הצטרף גם היועץ אסטרטגי רוני רימון, מחברת הייעוץ רימון כהן ושות', והשלושה סיפקו טיפים למפלגות הגדולות רגע לפני פיזור הכנסת.

הליכוד

אלכסנדרוביץ': "כרגע האיום על הליכוד זה ימינה. הליכוד יצטרך לומר, שזה לא ימין אמיתי, אלא מפלגה שמתנחמדת לשמאל. לומר שברגע האמת בנט יכול ללכת עם לפיד. להציג בפני בוחרי הימין, שהם יצביעו ימין אבל ימצאו את עצמם בקואליציה שמדיחה את נתניהו".

לשים דגש על ההישגים הבינלאומיים של ראש הממשלה. בנימין נתניהו // צילום: דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן
לשים דגש על ההישגים הבינלאומיים של ראש הממשלה. בנימין נתניהו // צילום: דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן

רוני רימון: "הליכוד צריכים לשים דגש על ההישגים הבינלאומיים של נתניהו ובעיקר הסכמי השלום עם האמירויות, על ההסכמים לרכישת החיסונים והתשלומים והמענקים לחלקים רבים באוכלוסייה".

ימינה

רוטברט: "בנט צריך להציג קמפיין שמשמעותו דאגה לאדם הסביר. שיפור במצב המשק חשוב יותר מכל נושא אחר. הוא ירצה להמשיך ולהחזיק במצביעי המרכז שכרגע חונים אצלו, זה יביא אותו לנסות להביא לרשימה שלו דמויות שישדרו מתינות, חילוניות ואפילו פחות ימניות ויצליחו להסתיר מעט את סמוטריץ', ובמקביל להסתייע באותו סמוטריץ' כדי לא לאבד את המאחזים בקרב הציונות הדתית".

אלכסנדרוביץ': "לימינה יש אינטרס שהנושא יהיה הקורונה והממלכתיות של נתניהו. בנט בונה על זה שהוא מתייצב בפעם הראשונה ראש בראש מול נתניהו, מייצר מולו מנהיגות. מייצב את עצמו כאלטרנטיבה. מצד אחד הוא מושך קולות ימין, שרוצים ימין ממלכתי ומכבד את המערכות, ומצד שני לומר לבוחרים מהמרכז שהדרך להדיח את נתניהו היא דווקא דרך הימין. בנט יצרך לפנות גם לימין המתנחלי וגם למאוכזבי כחול לבן. זה לא פשוט. לכן לבנט יהיה נוח שהשיח לא יהיה על התנחלויות וסיפוח אלא על ניהול הקורונה".

מתייצב בפעם הראשונה ראש בראש מול נתניהו. נפתלי בנט // צילום: יהושע יוסף
מתייצב בפעם הראשונה ראש בראש מול נתניהו. נפתלי בנט // צילום: יהושע יוסף

רוני רימון: "צריכים להציג את נפתלי בנט כמי שנלחם כל רגע למען בריאותם וכלכלתם של תושבי ישראל בהקשר לנגיף הקורונה. מנהיגות וכושר ניהול ונחישות".

יש עתיד

רימון: "יאיר לפיד צריך להציג את עצמו כיחיד שיכול להחליף את נתניהו שהוא אסון לישראל, ולהדגיש שאסור לנאשם בפלילים להיות בזירה הפוליטית".

רוטברט: "הקרב במרכז שמאל יהיה עקוב מדם, כאשר אם הגורמים השונים שם לא ישכילו להתאחד, עלול להוריד לראשונה את המרכז שמאל לסביבות ה-30 מנדטים, נמוך מכל מערכות הבחירות בעבר. אם לפיד יאבק בגנץ שייאבק בחולדאי שייאבק בהורוביץ ומי יודע היכן יהיה שלח, התוצאה תהיה קריסת מחנה השמאל-מרכז כולו".

ינסה לקחת מצביעים של כחול לבן. יאיר לפיד // צילום: אלעד גוטמן
ינסה לקחת מצביעים של כחול לבן. יאיר לפיד // צילום: אלעד גוטמן

אלכסנדרוביץ': "המטרה זה להפוך לקליע הברק של כל מאוכזבי נתניהו. לפיד ידבר על זה שהוא שמר על הערכים ושמר על ההבטחות שלו לבוחרים. הוא ידבר על כך, שבנט בסופו של דבר יילך עם נתניהו וכך ינסה למשוך מצביעים מבנט אליו. הוא ינסה לקחת אליו מצביעים של כחול לבן. יש עתיד יבליטו את לפיד כמועמד מול נתניהו".

כחול לבן

אלכסנדרוביץ': "ינסו לייצר בריאה מחדש דרך זה ששמרו על העקרונות בפירוק הממשלה, בעצם ויתרו על הישיבה בממשלה למען העקרונות ולמען תקציב. ינסו להחזיר את ההילה הביטחונית דרך הבלטת גנץ כשר ביטחון מצליח, וגם של אשכנזי כשר חוץ בעידן של שלום ועשייה. בכחול לבן ינסו להחזיר לעצמם את המצביעים שעברו לבנט. יאמרו להם, שבסופו של דבר האג'נדה שלהם היא לא סמוטריץ ו-D9  על בית המשפט העליון. יאמרו לבוחרים, שבנט בסופו של דבר יילך עם נתניהו".

 

בכחול לבן ינסו להחזיר את ההילה הביטחונית דרך הבלטת גנץ כשר ביטחון מצליח // צילום: גדעון מרקוביץ'
בכחול לבן ינסו להחזיר את ההילה הביטחונית דרך הבלטת גנץ כשר ביטחון מצליח // צילום: גדעון מרקוביץ'

רימון: "צריכים להראות שהם ניסו הכל למען המדינה. הקריבו את שמם הטוב למען המדינה בגלל המאבק בקורונה. נלחמו נגד נתניהו והשיגו ויתור שלו על המאחזים והצליחו לשמור על מערכת המשפט".

עשרת הדיברות לקראת בחירות

ממי פאר יועץ אסטרטגי ממשרד פאר לוין תקשורת, הציג את עשרת הדיברות לקראת הבחירות:

1. אם לא נערכתם עד עתה לתרחיש בחירות - עם סקרים עדכניים ותוכנית מגירה לקמפיין שלכם ולקמפיין יריב, אתם כבר במינוס. קדימה, תתעוררו.

2. תנתחו לעומק את מפת הדרכים שנמצאת בראש של קהלי היעד שלכם, ושל המצביעים בכלל. תתמקדו בשינוי שעבר עליהם מאז כינונה של הממשלה הנוכחית ותגלו שהרבה דברים השתנו.

3. אל תתרפקו על הצלחות עבר ואל תיבהלו מרעשי רקע תקשורתיים. מערכת הבחירות הנוכחית תהיה שונה מכל קודמותיה.

4. תתחילו מאתמול לבנות מטה ארגון משומן וגם את מטה יום הבחירות.

5. תשאפו הכי גבוה אבל תהיו ריאלים לסיכויים שלכם ותעבדו לפי התקציב האפשרי. אל תחרגו מהכללים ומהחוק בחסות הרצון העז להצליח. זכרו שבסוף כולם מגיעים לקופה ומשלמים את החשבון.

6. תגדירו מי קהלי היעד שלכם. תנו חיבוק לקהלים שמצביעים לכם באופן מסורתי, ותסתערו על הקהלים שאתם מקווים לצרף לשורותיכם. אל תקדישו דקה לקהל שממילא אין סיכוי שיצביע עבורכם.

7. תכינו קופסת מסרים ממוקדת, קצרה ומדויקת וכמובן סלוגן גאוני ותמונת מנהיג מנצחת - הכל על בסיס מחקר, ובמקביל הכינו מגירת תגובות לכל הלכלוך שתחטפו על הראש.

8. תקבעו פרזנטורים שייצגו אתכם בכבוד ולא יעשו נזקים ובושות.

9. תיבנו קמפיין תקשורתי חכם, קליט, נעים לאוזן ולעין, קריאטיבי וויזואלי, כזה שמתאים לקהלים שלכם ולמועמדים שלכם.

10. זכרו שראש המפלגה הוא העיקר, הוא חזות הכל. עליו זה יקום או ייפול. שימו עליו את הפוקוס.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר