צילום: דודו גרינשפן, דובר צה"ל // זירת התרסקות ה"סנונית". בקטן: רס"ן זיידן ורב"ט בן-בסה ז"ל

דו"ח ביניים של חיל האוויר: לא ניתן לקבוע את הסיבה להתרסקות ה"סנונית"

שבוע לאחר תאונת המטוס, שבה מצאו את מותם רס"ן איתי זיידן ורב"ט ליהוא בן-בסה ז"ל, הוגשו למפקד חיל האוויר ממצאי הדו"ח, שלפיהם ב"סנונית" טופלו שתי תקלות • עם זאת, צוות החוקרים הבהיר: "לא נמצא קשר בין היסטוריית האחזקה של המטוס לתאונה"

תחקיר התרסקות מטוס ה"סנונית": בצה"ל עדיין לא יודעים מה גרם לתאונה הקטלנית שגבתה את חייהם של מדריך הטיסה רב-סרן במיל' איתי זיידן ז"ל ופרח הטיס רב-טוראי ליהוא בן-בסה ז"ל.

על פי הודעת דובר צה"ל, אתמול (שלישי) הוצגו למפקד חיל האוויר אלוף עמיקם נורקין ממצאי דו"ח ביניים ראשון של צוות המומחים שחוקר את התאונה, שאירעה ביום שלישי שעבר, 24 בנובמבר.

זירת ההתרסקות בנגב, דקות אחדות לאחר האירוע // צילום: אנשי הדממה

בצה"ל ציינו כי רב"ט בן-בסה ז"ל יצא יחד עם רס"ן זיידן לטיסה כחלק מהשלב המכין בקורס הטיס, שלב הטיסות הממיינות, "וזו הייתה טיסתו התשיעית (צ'ק 9) על מטוס ה'סנונית'. למדריך הטיסה, ממלא מקום מפקד טייסת מיון, טייס קרב בהכשרתו, אלפי שעות טיסה, מהן מאות שעות על מטוס ה'סנונית'".

על פי ממצאי דו"ח הביניים, שהציג הצוות בראשות אלוף-משנה א', "במטוס התאונה טופלה תקלה טכנית במנוע לפני כחודשיים וחצי ותקלה נוספת, בחומרה קלה, כשבוע לפני התאונה, שבמסגרתן בוצעו פעולות אחזקה מקיפות במטוס". נכון לעתה, הבהיר הצוות, "לא נמצא קשר בין היסטוריית האחזקה של המטוס לתאונה".

רס"ן במיל' איתי זיידן ז"ל // צילום: באדיבות המשפחה
רס"ן במיל' איתי זיידן ז"ל // צילום: באדיבות המשפחה

בבוקר ההתרסקות, אושר המטוס לטיסה לאחר שנבדק על ידי הצוותים הטכניים. כמו כן, נמסר כי באותו יום יצאו שתי טיסות אחרות עם צוותים שונים מבית הספר לטיסה.

המומחים ציינו כי מטוס ה"סנונית" המריא מבסיס חצרים בשעה 10:43 בבוקר, כאשר מזג האוויר היה נוח והראות הייתה טובה. "בטיסה תוכננו תרגילים קבועים מראש ותרגיל נוסף לשיקול דעתו של מדריך הטיסה, בהתאם לצורכי המיון", נכתב בדו"ח. "במהלך הגיחה ביקש המדריך ממגדל הפיקוח להנמיך את גובה הטיסה, בהתאם לנהלים, ככל הנראה לצורך ביצוע התרגיל הנוסף. זה היה הדיווח האחרון למגדל הפיקוח, לא התקבלו בקשר דיווחים על מקרה חירום או על תקלה עד קרות התאונה".

על פי ההערכות, "המגע הוודאי האחרון של מערכות המכ"ם עם המטוס היה בשעה 11:12 בגובה 900 רגל מעל פני השטח. לא ניתן לקבוע בשלב זה איזה תמרון ביצע המטוס עד הפגיעה בקרקע. משך הזמן שחלף הוא לכל היותר כשתי דקות מאובדן מגע המכ"ם ועד הפגיעה בקרקע".

החוקרים נתקלו במכשול נוסף במסגרת המאמצים לברר את נסיבות ההתרסקות: "מכשירי ההקלטה שהיו במטוס ניזוקו באופן קשה בתאונה ועל אף מאמצים רבים בארץ ובחו"ל ככל הנראה לא ניתן יהיה לשחזרם. עד כה לא נמצאו ממצאים המעידים על היפגעות של המטוס באוויר, פגיעה מציפורים, התנתקות חלקים באוויר, או התפתחות אש באוויר". עוד צוין כי לא בוצע ניסיון לנטישת המטוס.

האלוף נורקין: "להמשיך בחקירה מקצועית ועמוקה"

חקירת האירוע תימשך ובמסגרתה נציגות של חברת היצרן של המטוס תגיע לארץ.

לאחר קבלת דו"ח הביניים אמר מפקד חיל האוויר האלוף נורקין: "קרתה לנו תאונה קטלנית. צריך להמשיך בחקירה מקצועית ועמוקה. מאפייני התאונה מורכבים מפיסות מידע רבות, המקשות על הרכבת תמונה ברורה, ועל אף זאת עלינו להבין מה קרה ואיך".

בשלב זה, על פי החלטת מפקד חיל האוויר, לא ישוב מערך מטוסי ה"סנונית" לטיסות האימונים בחיל האוויר. בצה"ל מסרו כי יתר מערכי הטיסה חזרו לטיסות אימונים במהלך סוף השבוע האחרון.

משפחותיהם של רס"ן זיידן ורב"ט בן-בסה ז"ל עודכנו בממצאי הדו"ח, ובצה"ל הוסיפו כי חיל האוויר "ימשיך ללוות את המשפחות ויעדכן אותן בהתפתחות החקירה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...