טקס העברת דגל, מדגל גרמניה לדגל ישראל, של ספינת הטילים מדגם 'סער 6', אח"י 'מגן', הראשונה בצי ספינות הטילים הישראלי התקיים היום (רביעי) בעיר קיל בגרמניה.
הטקס נערך במעמד מפקד זרוע הים, אלוף אלי שרביט, סמנכ"ל וראש מנהל הרכש במשרד הביטחון, מר אבי דדון ובכירים נוספים שלקחו חלק בהבאת הספינות למדינת ישראל. ספינת הטילים נמסרה מידי חברת המספנות 'Thyssenkrupp marine systems' שבגרמניה לידי זרוע הים הישראלית, ולראשונה הונף על הספינה החדשה דגל ישראל.
.jpg)
זרוע הים מצטיידת בארבע ספינות חדשות מדגם 'סער 6': 'מגן', 'עוז', 'עצמאות' ו'ניצחון' שייקלטו בזרוע הים בהדרגה במהלך השנים הקרובות. הספינה הראשונה שתגיע לחופי הארץ, אח״י 'מגן', הושקה לראשונה במאי 2019. מרגע הגעת הספינה ארצה ולאחר שתסיים את תהליך התקנת מערכות הלחימה, שרובן המוחלט מתוצרת התעשייה הישראלית, תיכנס אח"י מגן לשירות מבצעי בזרוע באופן מלא.
מדובר צה"ל נמסר: "ספינות ה'סער 6' יהוו חלק בלתי נפרד מהאבנים המרכזיות בחומת המגן הימית שהקים צה״ל וכן נדבך מרכזי במערך הגנת מרחב המים הכלכליים ומשאבי האנרגיה הימיים של מדינת ישראל".
המטרה: להגן על אסדות הגז
ספינות הסער 6 הן חלק מרכזי בתכנית של חיל הים להגן על המים הכלכליים של ישראל, שם קוד לאסדות הגז. בשנים האחרונות הפכו אסדות הגז לחלק מרכזי ועיקרי במשק האנרגיה הישראלי, וישראל עברה לייצר חשמל בגז במקום בנפט ופחם. במקביל לכך, האיומים על האסדות הלכו וגברו בשנים האחרונות באופן משמעותי. כך, למשל, איום הטילים המדויקים, שהיה בעבר איום "בוטיקי" של טילים בודדים הפך פתאום לאיום "חרושתי" של עשרות רבות עד מאות בודדות. אחד הטילים שממנו חוששים במיוחד במערכת הביטחון הוא ה"יאחונט" המצוי בסוריה וככל הנראה טרם הגיע ללבנון. מדובר בטיל לוחך ים, הטס במהירות גבוהה מאוד של 300 קמ"ש, שאינו "עוד טיל", כיוון שכלל לא פשוט לגלות אותו ומורכב גם ליירט אותו.
אם לא די בכך, מלבד טילי השיוט המסורתיים, בשנים האחרונות נכנסו לזירה גם טילים בליסטיים ימיים, לרבות החליג' פארס האיראני. מדובר בטיל בליסטי מדויק למטרות ימיות, המצריך מיירט שונה מהמיירטים המיועדים להתמודד עם טילי השיוט. מלבד כל אלו, התפתח בשנים האחרונות גם האיום התת-מימי, בעיקר של צוללים שמנסים לבצע פח"ע.
פגיעה של כל אחד מהאיומים הללו באסדה, במיוחד כשהיא "חמה", קרי, פעילה היא לא פחות מקטסטרופה למשק האנרגיה הישראלי. בזמן מלחמה ישראל תקרר את האסדות, אך הקירור יכול להיות לזמן קצוב בלבד, של בין 48 ל- 72 שעות. לאחר פרק זמן זה יהיה הכרח להפעיל מחדש את האסדות כדי לא להגיע למצב של הפסקות חשמל בכל רחבי הארץ.