משרד החינוך פרסם הבוקר (רביעי) את המתווה העקרוני לחזרתם ללימודים של בתי הספר היסודיים ושל כיתות י"א-י"ב – אך חטיבות הביניים וכיתות י' עדיין נותרו מאחור.
חידוש הלימודים בבתי הספר היסודיים, בשבוע שעבר // צילום: משה בן שמחון, פז בר, Newsenders
על פי המתווה, כיתות א'-ד' ילמדו חמישה ימים בשבוע במקום ארבעה כיום, תלמידי כיתות ה'-ו' יחזרו ללפחות שלושה ימים של למידה פיזית בבתי הספר (במקום מינימום של שני ימי לימוד לפי המתווה שהוצע בספטמבר) וכיתות י"א-י"ב, שתלמידיהם עומדים בפני בגרויות, יגיעו ללפחות יומיים בשבוע של למידה פיזית בבתי הספר.
התוכנית גובשה על ידי צוות בין-משרדי בהובלת שר החינוך יואב גלנט. הצוות כלל את שר המדע יזהר שי, השר להשכלה גבוהה, זאב אלקין, בכירי מערכת הבריאות, נציגי האוצר ואגף התקציבים, מנכ"לי המשרדים, נציגי המל"ל, השלטון המקומי ומשרד ראש הממשלה. המתווה אושר בשבוע שעבר על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו, אך מועד הפעלתו, באופן מלא או חלקי, מותנה באישור קבינט הקורונה – שטרם החליט על סבב ההקלות הבא.
תלמידי כיתות א'-ב' ילמדו בכיתות מלאות חמישה ימים בשבוע, חמש שעות ביום, בניגוד למצב הנוכחי. הקפסולות הפועלות כיום יבוטלו, מהלך שמביא לביקורת רבה כלפי משרד הבריאות, שהתעקש עליהן. באשר לצהרונים, תלמידי כיתות א'-ב' המשתתפים בצהרון ישהו באותה כיתת אם שעמה שהו בשעות הלימודים, ולא יתאפשר להם לעבור בין קבוצות – ולשם כך גויסו עוד אלפי מדריכים. בכיתות ג'-ד' ילמדו ללא שינוי, שכן שם כבר יש קפסולות, שלא יבוטלו. הלמידה תתקיים בקבוצות קבועות של עד 20 תלמידים בקפסולה, חמישה ימים בשבוע – חמש שעות ביום.
מי שיוכלו סוף סוף לחזור ללמוד אחרי תקופה ארוכה בבית הם תלמידי כיתות ה'-ו', שם תתקיים הלמידה בקבוצות קבועות של עד 20 תלמידים בקבוצה, לפחות שלושה ימים בשבוע ולפחות 14 שעות שבועיות. יש לציין כי בתחילת השנה, רשויות מקומיות רבות הצליחו להביא את הילדים גם לארבעה ולחמישה ימי למידה בשבוע.
המתווה מביא בשורה גם לתלמידי התיכונים בכיתות י''א-י"ב, שם, לטובת הבגרויות, תתקיים הלמידה בקבוצות של עד 20 תלמידים, לפחות יומיים בשבוע. נזכיר כי משרד החינוך כבר הודיע על דחיית מועדי בגרויות החורף.
תלמידי חטיבות הביניים וכיתות י', לעומתם, נשארו מאחור – ולא יראו בקרוב את בית הספר מבפנים. לטובת קבוצות אלו, אישרו במשרד החינוך לקיים פעילות בשטח פתוח – ואלה יתקיימו בכפוף לתקנות, לפיהן כל קבוצה תכלול 10 תלמידים לכל היותר.
ההגבלות שיקשו על המורים והתלמידים
הלמידה בבתי הספר תהיה אך ורק עם מסכות, גם בשיעור וגם בהפסקות. שינוי בולט לעומת המתווה הראשון שהוצע, הוא זה שבו מורה יוכל ללמד תוך מעבר בין ארבע קבוצות אורגניות קבועות לכל היותר. מדובר בהרחבה של מספר הקבוצות, שעוד קודם לכן עמד על שלוש קבוצות. נסביר כי ההגבלה על מעבר מורים היא למנוע הדבקה בין כיתות. המורים השוהים בחדרי המורים או בעת שיקיימו מפגשים בבית הספר, יקפידו על כללי הבריאות הנדרשים.
עוד קובע המתווה כי בכיתות ה'-ו' ילמדו התלמידים בקבוצות קבועות ללא תחלופה וללא מעבר של התלמידים בין הקבוצות. מנגד, בכיתות י''א-י"ב יוכלו התלמידים לעבור בין שתי קבוצות לכל היותר. ההבדל נובע מכך שבתיכון התלמידים עוברים בין הכיתה אורגנית שלהם למגמות שהרחיבו ולהקבצות במתמטיקה ובאנגלית.
בהסעות לא יחול כל שינוי, ואלה ימשיכו לפעול בהתאם לנוהל הסעות לתלמידים בתקופת קורונה, תוך הפרדה בין חלקיו השונים של האוטובוס והקפדה על מסכות.
