ההכרזה על נרמול היחסים בין ישראל לסודאן אתמול (שישי) לא מתקיימת בחלל ריק, שהרי ההיסטוריה היהודית במדינה האפריקנית ארוכה ומרתקת.
בנובמבר אשתקד קרא ליהודי סודאן נאסר א-דין מופרח, השר לענייני דתות, לשוב אליה כחלק מבנייתה מחדש לאחר הפלת הרודן עומר אל-בשיר כחצי שנה קודם לכן. הקהילה היהודית, שמרכזה היה בבירה ח'רטום, נעלמה מהמדינה לפני כ-50 שנה. עם זאת, יש עדויות על כך שב-1986 עדיין חיו שישה יהודים בח'רטום תחת הנהגתו של הנרי אל-עיני.
הקהילה נוסדה בסוף המאה ה-19 כאשר פרג' שועה הגיע לח'רטום מקהילת אום דורמאן הסמוכה לה, והקים בית כנסת קטן בבית שכור. באותה השנה הגיע מאום דורמאן הרב סולומון (שלמה) מלכה והחל בפעילות דתית. יוסף פורטי, מנהל סניף חברת הטקסטיל נתן ושות', נבחר לנשיא הקהילה, וזו רכשה מגרש גדול באמצע שדרות ויקטוריה. נבנה עליו בית כנסת גדול ומפואר בסגנון ספרדי, שבו מקום לחמש מאות מתפללים. הבנייה הושלמה ב-1926.
הרב מלכה, לימים מחבר תקציר פרשנות התורה, ניהל את הקריאה בה. התפילה התנהלה בנוסח ספרד, שכלל מנהגים ממרוקו וממצרים.
בשנות ה-30 וה-40 הגיעו יהודים רבים ממצרים ששימשו בתפקידים שונים במנהל הבריטי, ובככל זה בבנקים, בחברות מסחריות מצריות ובחברות בבעלות יהודית. הם השתקעו בחר'טום לצד יהודים מארץ ישראל, מגרמניה ומאנגליה.
התפרקות הקהילה
בשנות ה-40 וה-50 הגיעה קהילת ח'רטום לשיא פריחתה ומנתה כאלף איש. לאחר מות הרב מלכה כיהנו כראשי הקהילה לתקופות קצרות הרבנים מצליח וחיים סימוני. אחריהם שימש בתפקיד הרב מסעוד אל-אז מקהיר עד ראשית שנות השבעים של המאה הקודמת.
ערב מתן העצמאות לסודאן ב-1956, עזבו יהודים רבים את סודאן. שנה לאחר מכן נרשם גל הגירה. לאחר עלייתו של נומיירי לשלטון ב-1969, הופקע רכוש היהודים שעזבו את סודאן. בשנות השבעים עזבו רוב הנותרים והקהילה למעשה התפרקה. חלק קטן מיהודי סודאן הגיע במהלך השנים לישראל.
בעקבות השחתת קברים בבית הקברות היהודי בח'רטום, הועברו ב-1975 עצמות המתים לירושלים.
נקודה נוספת קושרת את סודאן דווקא ליהודי אתיופיה: במבצע משה ב-1985 הגיעו כ-7,000 עולים מאתיופיה לסודאן, שם עלו על מטוסים שלקחו אותם לאירופה ומשם לישראל.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו