הרב בני לאו, רב קהילת הרמב"ן בירושלים, פרסם אתמול בערב (מוצאי שבת) מסמך תחת הכותרת "זוגיות ומשפחה לבני ובנות הקהילה הלהט"בית", במסגרתו הוא מבקש לעשות סדר בנושא הנפיץ. "הקובץ הזה לא בא להתיר איסורים ולא לאסור את המותר, הוא מבקש לפלס דרך של חיים אפשריים בתוך מציאות חיים", הבהיר. יחד עם זאת, בעולם הדתי יהיו מי שלא יסכימו עם גישתו הליברלית, שמאפשרת זוגיות עם בני אותו מין.
בפתיחה לקובץ הוא מציין כי את המסמך כתב לאחר שצפה בסרט 'חתונה הפוכה', שאותו כינה מטלטל, שבו אמר הרב יובל שרלו שהרבנים יודעים לומר לא, אבל אין שום מאמר או עמדה שאומרים מה כן. "דבריו של הרב שרלו נגעו בי בעומק כי ידעתי עד כמה הוא צודק", הודה הרב לאו. "מעטים הם אלה הרוצים לקרוע קריעה על בן או בת היוצאים מהארון, אך דרך ההתנהלות בחיי המשפחה והקהילה הדתית מעורפלת, וחסרה מאד מפה להכוונה בדרך".
"יש הרוצים לייצר מהלך של תיקון אל עבר האידיאה על ידי התעלמות מהמציאות. יש הרוצים לייצר מהלך של תיקון אל עבר המציאות על ידי ויתור על האידיאה. אבל מי שרוצה לעבוד את ה' בעולם בשלמות צריך להתרגל להחזיק בידיו גם את התורה האידיאית וגם את המציאות ולחיות עם שניהם. זה תמיד יותר קשה, פעמים רבות מותיר אותנו חסרי מענה, חסרי הבנה ולעיתים גם מבוהלים מהפער שבין שמים לארץ", הוסיף הרב לאו.
בפרק הראשון של המסמך מציע הרב כיצד לצאת מהארון בעולם הדתי. "הרבה פעמים הדרך הטובה לצאת מהארון היא במתינות ובזהירות כדי שהסביבה תהיה מסוגלת לקלוט ולספוג את המציאות החדשה שיש בה הרבה מן הטלטלה. עבודת הכנה נכונה של יציאה מהארון עשויה להביא לתוצאה מבורכת של משפחה עוטפת, מכילה ומלווה במהלך החיים".
לאחר מכן הוא עובר לגעת באחד הנושאים הנפיצים ביותר בעולם הדתי כיום – זוגיות בין בני אותו המין. הוא מבהיר כי הגישה לפיה יש להסתיר את הנטייה המינית ולהתחתן עם בן או בת המין השני היא שגויה. "גם אם אדם עם נטייה ברורה לבני מינו בחר לנסות ולקיים מסגרת משפחתית של איש ואשה, חובתו ליידע את בן או בת הזוג בנטייתו המינית". הוא מציין כי לא נכון לספר על הנטייה המינית מיד בתחילת ההיכרות, אך אסור לייצר התקשרות נפשית עמוקה בלי לספר. "אם המגע או המשיכה לבני/בנות המין השני גורם לדחייה מוחלטת – אסור לנסות ולבנות משפחה רגילה. זו פגיעה חמורה באדם שעמו נכנסים לברית".
במידה שיש מצב שבו בן או בת הזוג שאינם מהקהילה הלהט"בית מעוניינים להיכנס לחיים זוגיים עם אדם חד מיני, הוא אומר, יש הכרח ללוות את הזוג בקבלת ההחלטה, מתוך שיקוף מלא של המציאות העתידית שמחכה להם "כולל חשש שהיעדר מיניות בתוך הזוגיות הזו תגרור מציאת חלופות מחוץ לבית". בחירה בחיי זוגיות נטולי מיניות היא בחירה אפשרית אך לא טבעית, הוא מבהיר. "בכל מקרה קשה עד בלתי אפשרי להורות לאדם, כחלק מליווי רוחני או נפשי, להינזר לחלוטין מחיי מיניות".
במקרים שבהם בני ובנות הקהילה הלהט"בית מחליטים לבנות זוגיות עם בני מינם, הרב לאו ממליץ לבצע את ההודעה למשפחה בצורה מבוקרת. "כמו שיציאה מהארון טוב לה להיות מבוקרת ורגישה גם השלב של הזוגיות כדאי לו להיות מתווך בהלימה לכושר הספיגה של המשפחה. הניסיון מלמד שהתגובות לשלב הזה פעמים רבות קשות בהרבה מהשלב הקודם".
לאחר מכן מתייחס הרב לאו לסוגיית טיפולי ההמרה ודומיהם. "יש מטפלים שנושאים בשורה ל'תקן' את האדם מנטייתו. צריך להישמר ולהיזהר מכך כי הנזק הנפשי עלול להיות הרסני וקטלני. הורה שנחשף לבן או בת היוצאים מהארון עלול להגיב בבהלה ולבקש למהר לסייע באהבה. הבנה יותר עמוקה שבדרך כלל זו לא בחירה אלא נטייה מולדת תעזור להורים, וממילא למשפחה כולה, בהתמודדות עם האתגרים שילוו אותם כל הדרך. מאידך – אדם בוגר יכול לבקש ממטפל (מקצועי ומוסמך) לסייע לו להתמודד עם טבעו ועם נטיותיו ואי אפשר למנוע אותו מכך כי זה רצונו וזהו כבודו".
בכל הנוגע לנישואים בעולם הדתי, כותב הרב "מעמד קידושין הלכתי של בני ובנות הקהילה הלהט"בית אינו קיים בעולם הדתי. זו נקודה חסרה וכואבת מאד לחלק מבני ובנות הקהילה הלהט"בית ולסביבתם. לקושי הזה לא נמצא פתרון מקובל במרחב ההלכתי המקובל".
חרף מחסור זה, מבהיר הרב לאו כי אין מקום להתנכר ולהתכחש לזוגיות של בן או בת המשפחה. גם רצון לקיים אירוע של חתונה הוא לגיטימי. "אי אפשר ולא נכון להתעלם מהצורך הזה או להתנכר אליו". בכל הנוגע לשאלה האם על הורים וקרובים להשתתף או לא באירוע שכזה, כותב הרב שמדובר בנושא משתנה מאדם לאדם. "זה נושא שאין לקבוע בו מסמרות". יחד עם זאת נראה שהוא תומך בהגעה לעמק השווה בעניין. "הצורך להתחשב בקושי העיכול והליווי של ההורים מופנה לבני הזוג הנישאים, ומתוך התחשבות זו יש יותר סיכויים לייצר תהליך של שותפות ומעורבות גם בחתונה. מעמד החתונה לא צריך להיות חיקוי של טכס קידושין, ובניית מעמד חלופי נאות יכול לשחרר הרבה מההתנגדות אליו".
ומשם לנושא נפיץ לא פחות – סוגיית הבאת ילדים לעולם בחברה הלהט"בית. "ההלכה אינה אוסרת על בני ובנות הקהילה הלהט"בית לגדל ילדים ולבנות משפחה. גם מסוגלות הורית אינה מאפיינת הורים מקהילה זו או אחרת. בני ובנות הקהילה יכולים לבנות תא משותף של שותפות ואחריות, וילדיהם יהיו חלק מהקהילה הרגילה שבתוכה הם חיים", מבהיר הרב לאו. הוא מציע לבני זוג שמעוניינים לבצע פונדקאות וגיור לגברים או שאלות מתחום מקור הזרע בכל הנוגע לבנות זוג להתייעץ עם רב מלווה.
אין מקום להחרים בני זוג להט"בים בקהילה, קובע הרב לאו. "כמו כל חבר אחר בקהילה יהיו בני הזוג הלהט"בים וילדיהם מעורבים ומשתתפים בחובות וזכויות הקהילה. הבחירה שלהם להיות בני זוג החיים בברית אינה מערערת את הקהילה ואינה מאיימת על שלמותה. הם מצידם, כמו כל חברות וחברי הקהילה, צריכים לנהוג בצניעות ובאיפוק, ולא להחצין את התנהלותם האינטימית בפרהסיה".
"החברה יכולה וממילא צריכה להימנע משיפוט מעמדם הדתי של אנשים שיצאו מהארון, גם אם הם חיים בזוגיות. אם אינם עוברים בפרהסיה על איסורי תורה ואינם מבזים את התורה או מזלזלים בה הם כשרים לכל תפקידי הקהל, כולל עבודת הקודש של שליחי ציבור בתפילה ובמצוות. הכלת בני ובנות הקהילה הלהט"בית אינה מערערת את המשפחה והקהילה. המציאות מלמדת שאיש או אשה אינם בוחרים מרצונם החופשי בנטייה הזו ולכן אין מקום לחשש שמגמת ההכלה תגרור סחף ובלבול זהויות בקרב צעירות וצעירים. כמו הוריהם, גם ילדיהם של בני הזוג לא חטאו ואינם שונים מכל הילדים. יש להיזהר מלהלבין את פניהם ומכל מעשה של פגיעה בכבודם ובמקומם בחברת הילדים"..
בקואליציית ארגוני הקהילה הדתית הגאה- חברותא, בת קול ושב"ל בירכו על העיסוק בנושא. "כארגונים הפועלים בציבור הדתי אנו עדים למורכבויות בנוכחות הזהות הלהט"בית במרחב הקהילתי הדתי. משפחות להט"ביות דתיות כבר קיימות מזה כשני עשורים לפחות, ומתמודדות איתן יום יום. יחד עם זאת, האהבה, השייכות והקשר אותם מרגישים להט"בים דתיים לתפישת העולם האמונית- דתית קיימת בהחלט, ולעיתים אף מתחזקת תוך התהליך האישי של גיבוש הזהות.
"הגיע הזמן שהנושאים הללו ידוברו בפרהסיא, גם בשיח הרבני- הלכתי. שיח אמיץ, אמפתי, מלומד ורגיש בנושא יכול להבטיח עוד בתים רבים שמשלבים זהות להט"בית שלמה ונוכחת, לצד חיים דתיים, אמוניים וקהילתיים הסובבים סביב עולמה של תורה. בעהי"ת אנו נמשיך לפעול למען קיומו של שיח כזה גם בקרב רבנים ורבניות, וכמו שהתחלנו את קריאת התורה ב"בראשית", כך נקווה שהרב לאו והשיח המבורך שהוא מקדם יהיו ראשית לתפישות דתיות, בריאות וטובות יותר, של אור וקבלה, כלפי הקהילה הדתית הגאה".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו