אושפיזין בצל הסגר: למה חוגגים את חג סוכות

מדוע חוגגים, מה הקשר לארבעת המינים ולמה דווקא הסגר והקורונה הם גם הזדמנות שכנראה שלא תחזור? • המקובל הרב יצחק בצרי מסביר

המקובל הרב יצחק בצרי // צילום: באדיבות המצולם // המקובל הרב יצחק בצרי

חג סוכות הוא החג השלישי מתוך שלושת הרגלים של עם ישראל – פסח, שבועות וסוכות. הוא נחוג במשך שבעה ימים בין ט"ו לכ"א בתשרי כאשר החג חל ביום הראשון ואחריו שישה ימים של חול המועד.

ישיבה בסוכה היא מצווה לזכר ענני הכבוד שסוככו על בני ישראל במדבר, לאחר שהקב"ה הוציא אותם ממצרים. על פי האמונה ענני הכבוד הגנו על בני ישראל מפני אויבים ומזיקים ואף יישרו עבורם את הדרכים במדבר.

חג סוכות נחגג דווקא בתחילת החורף, ולא בפסח שמסמן את היציאה ממצרים וסמוך לבואו של הקיץ החמים. אנחנו מסמנים את הסוכה של בני ישראל בתקופה שבה אנו חוששים ממזג אוויר קריר וגשום, ובוחרים בכל זאת לצאת אל הסוכה כדי לקיים את המצווה.

אדם הנגזר עליו ביום הכיפורים עונש של גלות יכול לכפר על עוונותיו ביציאה אל הסוכה. הסוכה נועדה להגן על האדם מכל הצרות שיכולות לבוא עליו, ולכן חשוב שיקפיד לישון בתוכה. נאמר שצדיקים אמיתיים נזהרים שלא לצאת מהסוכה אם לא לחובה שיש להם.

בחג סוכות נהוג גם לקיים את מצוות ארבעת המינים: "וּלְקַחְתֶּם לָכֶם בַּיּוֹם הָרִאשׁוֹן פְּרִי עֵץ הָדָר, כַּפֹּת תְּמָרִים, וַעֲנַף עֵץ עָבֹת, וְעַרְבֵי נָחַל, וּשְׂמַחְתֶּם לִפְנֵי יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם שִׁבְעַת יָמִים".  ארבעת המינים: אתרוג, לולב, הדס וערבה, גדלים על מים ומבטאים את שפע המים בארץ ישראל ואת התלות של הארץ במים. הברכה על ארבעת המינים היא גם תפילה לחורף גשום שיטיב עם חקלאות הארץ.

בתוך הסוכה אנו מקיימים את מצוות האושפיזין, "אורחים" בארמית ומוספים כיסא לאורחים. בכל יום משבעת הימים מגיע אורח אחר מהתורה. ביום הראשון אברהם, ביום השני יצחק, ולאחר מכן יעקב, משה, אהרון, יוסף ולבסוף דוד. חכמי המקובלים אומרים שיחד איתם מצטרף אליהו הנביא ומוסיפים לו כיסא נוסף. הרמז לכך נמצא בפסוק ״בסוכות תשבו שבעת ימים", שראשי התיבות שלו תשב"י הוא כינוי לאליהו הנביא.

השנה חג סוכות נחגג בצל וירוס הקורונה ובאופן סמלי הסוכה וההסתגרות בתוכה מגנה עלינו מכל צרה. הסגר מהווה גם הזדמנות עבורנו שלא לצאת מהסוכה במהלך שבעת ימי החג ולקיים את מצוות הסוכה במלואה. מלבד אכילה ושינה בתוך הסוכה השנה נקיים בתוכה גם את כל תפילות החג. גם שמירת ארבעת המינים אחרי ימי החג מקבל השנה משמעות מיוחדת בשל וירוס הקורונה, זאת בדומה למקובלים השומרים אותם לסגולות בזמן מלחמה. לפרי האתרוג מייחסים סגולות רפואיות וכדאי לשמור אותו לברכה או לבשל אותו כמרקחת לרפואה ולבריאות. חג סוכות שמח.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר