משרד החינוך מתעקש: גני ילדים דרך הזום

בשכבות הנמוכות ילמדו מרחוק על אף הקריאה של ההורים כי בגילאים אלו הלמידה אינה אפקטיבית • ההורים דורשים: החזרת ימי הלימוד בתום הסגר

"במהלך הסגר הראשון לא ניתנה בגנים רבים למידה מרחוק" // צילום ארכיון: אורן בן חקון // "במהלך הסגר הראשון לא ניתנה בגנים רבים למידה מרחוק"

משרד החינוך פרסם הערב (רביעי) את תכנית הלמידה מרחוק שתחל כבר ממחר. בעוד שההורים קראו שלא לקיים למידה מרחוק בשכבות הגיל הנמוכות מכיוון שאינה אפקטיבית, ודרשו כי הימים יוחזרו במלואם עם החזרה לשגרה ובחופשים – שר החינוך יואב גלנט והגורמים הפדגוגים במשרד התעקשו לקיים למידה אינטנסיבית מרחוק בשכבות אלו. 

חזרה ללימודים ספטמבר 2020 // צילום ארכיון: יוני ריקנר, משה בן שמחון, פז בר, Newsenders

אתמול פרסם משרד החינוך את מתווה הלמידה מרחוק ולפיו בגני הילדים יתקיימו למידה במשך משישה ימים בשבוע לפחות. במשרד החינוך אומרים כי מדובר במפגש של 20 דקות יומיות. 

המשמעות של שיעורים בזום בגני הילדים היא שהם נחשבים כימי עבודה של הגננות, וכך לאחר שהסגר יסתיים הסתדרות המורים תסרב להחזיר ימי לימוד – כפי שקרה בגל הראשון. במצב הזה התלמידים וההורים לא מקבלים למידה ומסגרת אפקטיבית בתקופת הסגר וגם לא אחריה – כשיצטרכו לחזור לעבוד. 

בימים האחרונים כבר החל מרד של ממש בקרב גנים ברחבי הארץ שמסרבים לתת יד ללמידה מרחוק בגנים – זאת לאחר קריאת ועד הגנים הארצי להורים, שלא לשתף פעולה עם מתווה הלמידה מרחוק ולא לקחת חלק בזום.

שר החינוך יואב גלנט ומזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דוד // צילום פול: מארק ישראל סלם
שר החינוך יואב גלנט ומזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דוד // צילום פול: מארק ישראל סלם

"יובהר כי הקריאה שלא לשתף פעולה עם הלמידה מרחוק נעשתה מפאת העובדה כי יעילות הלמידה מרחוק במהלך הסגר הראשון הייתה זעומה, כאשר בגנים רבים לא ניתנה למידה מרחוק כלל ובאחרים באופן מועט מאוד", כתב אחז אגם, יו"ר משותף של ועד הגנים הארצי.

אגם הוסיף: "גם ההשפעות של הלמידה מרחוק והקושי של הילדים לשתף פעולה עם הדבר היוו שיקול משמעותי לקריאה למחאה. לכך יש להוסיף שגם נשות צוות רבות אמרו שלא יוכלו לקיים למידה מרחוק סדירה, כאשר עליהן לטפל בילדיהן בבית".

עוד באשר למתווה הלמידה מרחוק, בבתי הספר היסודיים מחייבים את המורים ללמד חמישה ימים בשבוע, בימים ראשון עד חמישי. נזכיר, זאת בלי למידה פרונטאלית בכיתות כפי שהיה עד כה. הורים רבים סיפרו כי הלמידה כלל אינה אפקטיבית ויוצרת פערים אדירים.

באשר לכיתות העל יסודיות, התלמידים ילמדו 6-5 ימים על פי החלטת בית הספר. במשרד החינוך ציינו:  "ככל שיתארך הסגר יש להעלות את היקף הלמידה העצמית ולעודד את התלמידים לעבוד באופן עצמאי וללוות אותו". כלומר התלמידים נדרשים ללמוד לגמרי לבד, בלי המורים – דבר שעלול לגרום לפערים בין תלמידים מבתים משכילים שיוכלו להיעזר בהורים לבין אלו שלא.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר