דו"ח המבקר: פגיעה בסיוע המדינה למובטלים

בשל היעדר נתונים מדויקים על מצב התעסוקה במשק, ניתן שירות לקוי למחוסרי עבודה כעת, כך קובע המבקר אנגלמן • "יישום ההמלצות יסייע לניהול המשבר"

תור בכניסה לקריית הממשלה // צילום ארכיון // תור בכניסה לקריית הממשלה

כאוס בנתוני האבטלה פוגע בסיוע המדינה למובטלים – כך עולה מדו"ח ביניים של מבקר המדינה מתניהו אגלמן שפורסם היום (חמישי). על פי ממצאי הביניים, למוסד לביטוח לאומי אין נתונים בזמן אמת על תעסוקת עובדים ושכרם ועל היקף מבקשי העבודה בעקבות משבר הקורונה. עד ה-15 ביולי הצטברו כ-1.1 מיליון תביעות לדמי אבטלה, כ-90% מהן בעקבות הקורונה. לפי נתוני המוסד לביטוח לאומי, ביוני שולמו דמי אבטלה לכ-521 אלף תובעים, ובחודשים מרץ-יוני שולמו במצטבר כ-10.2 מיליארד שקל.

צילום: משרד מבקר המדינה

נתוני האבטלה נמדדים כיום על ידי שלושה גופים שונים - הביטוח הלאומי, אשר סופר את מקבלי קצבת האבטלה לפי מספר התביעות שהוא משלם עליהן; שירות התעסוקה, העורך רישומים של דורשי העבודה שהגישו פניות; והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, המתבססת על סקרי כוח אדם שביצעה לפי הגדרות מסוימות. "מצב זה אינו מאפשר לאמוד בזמן אמת את מספר המובטלים והנמצאים בחל"ת בעקבות משבר הקורונה, ופוגע בהחלטות הממשלה בנוגע לתמיכה באזרחים ובתמריץ החזרה לעבודה", מסביר המבקר.

כפי שפורסם לאחרונה עוד בטרם יצא דו"ח המבקר לאור, קיים פער משמעותי בין הנתונים של שלושת הגופים, כששירות התעסוקה מציג נתונים מנופחים שזורעים פאניקה בלתי מבוססת. ביוני האחרון, למשל, ספרו בשירות התעסוקה 862 אלף מובטלים – יותר מפי שניים ממספר הבלתי מועסקים לפי סקרי כוח האדם של הלמ"ס. "הסיבה לפערים בנתונים נובעת מכך שהמוסד לביטוח לאומי אינו עומד על כך שהמעסיקים ידווחו לו בכל חודש וחודש על כל אחד מהעובדים שהם מעסיקים באופן פרטני ונפרד", קובע המבקר. בפועל, המעסיקים שולחים דיווח פעם בחודש על כל העובדים יחד ולא באופן פרטני. הנתונים הפרטניים מועברים כיום פעמיים בשנה. בהיעדר דיווח מדויק על העובדים, גם המידע אודות נתוני התעסוקה אינו מדויק.

אנגלמן: "מטרתי לתקן את הכשלים כבר בעת הנוכחית" // צילום ארכיון: גדעון מרקוביץ'
אנגלמן: "מטרתי לתקן את הכשלים כבר בעת הנוכחית" // צילום ארכיון: גדעון מרקוביץ'

המבקר ממליץ למוסד לביטוח לאומי לחייב את כל המעסיקים, לפחות בעת המשבר התעסוקתי הנוכחי, למסור לו נתוני שכר חודשיים באופן מקוון לגבי כלל עובדי הגוף, תוך מתן מידע לגבי כל עובד בנפרד - במתכונת הדו"ח החצי שנתי המוגש כבר עתה. עוד מומלץ לבחון את החסמים הבירוקרטיים ואת הדרכים למימוש מיטבי של זכאות מקבלי קצבת אבטלה במסגרת "מענק למובטל שעובד בשכר נמוך". לדברי המבקר, על מנת שהתהליך יהיה יעיל, ראוי שהוא ייושם באופן מקוון, דבר שגם יתאים לנסיבות בעת הזו. "בכך ניתן יהיה להגביר את השימוש בתמריצים לחזרה לשוק העבודה, לצמצום דמי האבטלה ולהגדלת הכנסתם מעבודה של מקבלי קצבת אבטלה", מסביר המבקר ומוסיף: "כיום, רבים מהזכאים אינם עומדים על זכותם זו בשל ההליך הבירוקרטי".

הדו"ח המלא צפוי להתפרסם בחודשים הקרובים עם השלמתו, ובמסגרתו ייבחנו כ- 15 נושאים אותם בודק מבקר המדינה בעניין טיפול המדינה במשבר הקורונה.

מבקר המדינה אנגלמן מסר: "הקורונה הכלכלית פוגעת קשות באזרחי ישראל. בתוך כך, התפרצות הנגיף הובילה למשבר תעסוקתי עמוק, ולכן החלטתי להציג בפני המוסד לביטוח לאומי ומשרד האוצר המלצות לצעדים שיוכלו לשפר את הסיוע למובטלים ואת השירות הניתן לציבור. ממצאי הביניים מצביעים, בין היתר, על מצב שבו מקבלי ההחלטות לא יודעים נתונים חיוניים בזמן אמת וכן שמענק דמי אבטלה חלקיים הניתנים לאלו שעובדים בשכר נמוך אינו מיושם בשל חסמים בירוקרטיים. מדובר בכשלים שניתן לתקן כבר בעת הנוכחית, וזו מטרתי בפרסום ממצאי הביניים. יישום ההמלצות יסייע להמשך ניהול המשבר, לבחינת חלופות לתוכניות סיוע רלוונטיות ולייעול המענה לאזרחים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר