תעצמו עיניים, תספרו עד עשר וצאו למסע אל העתיד, על מנת לזהות את המקומות שיכפילו את עצמם, בגודל ובשווי. בתוך עשור יתגלו חלומות חדשים, ואזורים שנאמר לעצמנו: "אחח, איזה פיספוס".
מול כוונות הבנייה של ראשי ערים, רשויות הממשל וכל ועדות התכנון, מסתתרת גם מציאות נסתרת. מקומות שלא נאמין כיצד ישתנו, אבל הם פה מתחת לאף עם תוכניות לעתיד, חלקם כבר בשלבי ביצוע התחלתיים. המזל הקטן שלנו הוא שבכל הקשור לתכנון ובנייה, ניתן לחזות את העתיד בצורה די מדוייקת.
יצאנו למסע בזמן, בסיוע מינהל התכנון בראשות דלית זילבר, שאיתרו עבורנו את המקומות שיחליפו פנים בתוך עשור עם פוטנציאל השבחה עצום. ולא, זה לא מדע בדיוני.
ירושלים: 20 מגדלים
מה בונים: באזור צפויים להיבנות כ-20 מגדלים לצד בינוי מרקמי הכולל 450,000 מ"ר שטחי תעסוקה, לצד 85,000 מ"ר שטחי מסחר, 220,000 מ"ר מלונאות ותיירות ובנייה מחדש של מרכז הקונגרסים בנייני האומה, בניין הביטוח לאומי, הארכיון הציוני, היכל המשפט והקריה המחוזית.
לצד אלה צפויים לקום כ-175,000 מ"ר למגורים, מגורים תומכי תעסוקה ודיור מוגן.
לו"ז: מאז שנת 2015 מבוצעות עבודות כרייה מתחת לאזור הכניסה לעיר, ומזה שנה נסגרו שדרות שז"ר לתנועת כלי רכב פרטיים, לצורך הפרדה מפלסית עבור רכב פרטי בתת הקרקע והקמת החניון. עבודות אלו צפויות להימשך עד 2023. חלק מהפרויקטים הסמוכים בהליכי הקמה מתקדמים. לדוגמה, קבוצות אביב ולני גרופ מקימים במתחם משרד החוץ לשעבר המשתרע על כ-11 דונם בכניסה לירושלים 5 בנייני מגורים בני 6 ו-8 קומות, סביב חצר פנימית עם 266 דירות מגורים בעלות מרפסות גדולות לנוף הירושלמי.
בשדרות טהון בשכונת קריית היובל מוקם בימים אלה מתחם הדסה הקטנה. ב-5 השנים האחרונות אושרו 4 תוכניות פינוי-בינוי של כל מבני המגורים לאורך הרחוב. סך הכל מפונות 180 יחידות דיור, ובמקומן ייבנו 550 דירות חדשות.
תל אביב: 38 אלף דירות
מה ייבנה: הצפון החדש מאריך את רחוב אבן גבירול צפונה אל תוך שדה דב, עם קו הרכבת הקלה הירוק. במקום שדה התעופה ייבנה רובע חדש עם 16 אלף דירות, חצי מיליון מ"ר של שטחי מסחר ותעסוקה, 3,700 חדרי מלון, פארק חופי ורצועת חוף של 2 ק"מ.
גם שדרות איינשטיין יימשכו אל הים. תוכנית 3700 המקרבת את תל אביב להרצליה מופקדת להתנגדויות. התוכנית מאפשרת בנייה של עד 13,000 יחידות דיור, כ-150,000 מ"ר לתעסוקה כ-70,000 מ"ר למסחר וכ-60,000 מ"ר לשימושי מלונאות.
במרכז העיר בדרך השלום יבנו החברות המובילות בארץ, ביניהן אפריקה ישראל, קבוצת אורון ושיכון ובינוי, יותר מ-3,000 דירות חדשות בהתחדשות עירונית. במסגרת תוכנית ענק של פינוי-בינוי ייהרסו עשרות מבנים ישנים לאורך ציר התנועה המפריד בין תל אביב לגבעתיים ובמקומם יוקמו מגדלים. במתחם תע"ש לבדה צפויות להיבנות 1,000 יחידות דיור, חלקן להשכרה.
בתחנה במרכזית הישנה יבנו החברות לוינשטיין ושיכון ובינוי 1,400 דירות, כולל השכרה לטווח ארוך. גם שכונת יד אליהו תשנה פניה לחלוטין עם 5,000 דירות בהתחדשות עירונית, שיהפכו שיכונים למגדלים. דרום מזרחה משם שכונת כפר שלם תשנה פנים ותשביח ערך, כפי שכבר נעשה סמוך לפארק דרום, עם הקמת שכונה חדשה במקום שכונת הארגזים. הסנונית הראשונה הינה של חברת אלעד, הבונה כאן 8 בניינים חדשים בני 17 קומות עם כ-560 יחידות דיור.
לו"ז: התוכנית המתארית לצפון תל אביב אושרה לאחרונה לתוקף בוועדה המחוזית. כיום מקודמת תוכנית מפורטת בותמ"ל בשלבים מתקדמים, ושתי התוכניות המפורטות הנוספות נמצאות בהליך תכנוני מתקדם.
קדמת השרון: 7,400 דירות
מה ייבנה: מפעל תע"ש הסגור מהווה חור שחור ברמת השרון, בשטח של כ-7,400 דונם הכולל שטחים ברשויות: הרצליה, רמת השרון, רמות השבים, הוד השרון ושטח גלילי. השכונה נסמכת על קו המטרו המתוכנן העובר בליבה, ומייעד 2 תחנות בתחומה.
מתוכנן רובע עירוני לאוכלוסייה של כ-100,000 תושבים, עם כ-35,000 יחידות דיור, שטחי תעסוקה בהיקף נרחב, מסחר, מלונאות ומבני ציבור. הכוונה לשמר שטחים פתוחים משמעותיים ביותר בהיקפים בסדרי גודל של פארק הירקון.
לו"ז: טיהור הקרקע בתחום המפעל הביטחוני החל, ומהווה תנאי לקידום תוכניות מפורטות. התוכנית נמצאת בהליך משפטי ותסתיים תוך 10-15 שנה.
טירת כרמל: 5,000 דירות
מה ייבנה: טירת כרמל נתפסה בעבר כעיירת פיתוח בפרברי חיפה, עם בנייה נמוכה ושיכונים דהויים משנות ה-50' מוקפים בחבלי כביסה. כשנפקח את העיניים בעוד 10 שנים נתקשה לזהות את המקום, שיהפוך לעיר של 45 אלף תושבים.
רחוב הרצל, הרחוב הראשי של העיר, ישנה את פניו. הרכב הפרטי יפנה מקום לקו מטרונית שיעבור במרכזו ולאורכו שביל אופניים.
לו"ז: בעוד 10 שנים.
הצפיפות הממוצעת בעיר תגדל לכ-13,000 נפש לקמ"ר, בין היתר בזכות אלפי דירות של התחדשות עירונית. לדוגמה פרויקט של חברת שרבט ברחוב הדולפין, שכולל 2 מגדלים בני 25 קומות עם 182 יחידות דיור ו-1,000 מ"ר שטחי מסחר, בהשקעה של רבע מיליארד שקל. היזם גיורא שרבט: "הרבה משקיעים רוכשים נכסים בפרויקט, הוכחה שרבים מאמינים שיש לעיר המתפתחת מה להציע".
גם חברת רוטשטיין החלה בשיווק פרויקט ייחודי בשכונת החותרים, לפי תו בנייה ירוק. יוקמו 15 בנייני בוטיק עם 8 קומות כל אחד. החברה יוצאת כעת במחירי פריסייל החל מ-1.25 מיליון שקל. לדברי אורטל ליבר, סמנכ"לית השיווק בחברת רוטשטיין: "זוגות צעירים ומשפחות מחפשים לצאת מהמרכז ולבסס את חייהם כאן".
אור ים, BST. ביקושים גבוהים // הדמיה: view point
אור עקיבא: 3,480 דירות
מה ייבנה: את הטשטוש בין אור עקיבא לקיסריה מתחילים לראות כבר היום. על שטח היסטורי של הברון רוטשילד עם כביש גישה ישיר אל הים, נבנית אחת השכונות המפתיעות בארץ. פיתוח השטח מבוצע בהתאם לסטנדרט בקיסריה.
שכונת אור ים באור עקיבא משתרעת על כ-1,060 דונם וכוללת 3,480 יחידות דיור עם מגדלי מגורים (עד 15 קומות) וצמודי קרקע.
בימים אלה החל להיבנות בשכונה פרויקט More ים, שיכלול 23 מגדלים של 14 קומות, המתוכננים כמתחם אורבני בשילוב מגורים, פנאי ומסחר, בהיקף כ-750 מיליון שקל. חלק מהדירות נמכרות במסגרת מחיר למשתכן.
חנן מור, יו"ר קבוצת More: "ההיתר ליציאה לדרך התקבל בשבועות האחרונים, והחברה כבר מבצעת הרשמה מוקדמת במחירי השקה". לדוגמה, דירת 4 חדרים בשטח 101 מ"ר ו-11 מ"ר מרפסת, במחיר השקה החל מ-1.599 מיליון שקל. מחיר מחירון: 1.715 מיליון שקל.
עוד בשכונה חברת בסט בונה 232 יחידות דיור ב-8 בניינים, מתוכן 140 יחידות דיור במסגרת מחיר למשתכן ו-92 דירות בשוק החופשי. דני מור, מנכ"ל בסט ייזום: "השכונה נהנית מנגישות מצוינת לכבישי אורך ארציים ומסמיכות לתחנת רכבת בפארק העסקים קיסריה. יש ביקושים גבוהים מצד משפחות איכותיות, שכבר היום מעוניינות לרכוש דירה בשכונה החדשה".
לו"ז: פיתוח התשתיות נמצא בביצוע על ידי החברה לפיתוח קיסריה. הוועדה המחוזית מרכזת תהליך שנועד לקדם התחדשות במרכז העיר ובשכונות הוותיקות.
חוף התכלת הרצליה: 12,500 דירות
מה ייבנה: שכונה חדשה בדרום-מערב העיר הרצליה, מדרום למרינה, מערבית לכביש החוף ומצפון למחלף גלילות. השכונה תכלול כ-12,500 יחידות דיור, שטחי תעסוקה בהיקף נרחב, מסחר, מלונאות ומבני ציבור. הרצועה המערבית תפותח כפארק חופי, כולל שימור הפארק הארכיאולוגי תל מיכל. בינוי בעירוב שימושים ייצור עיר חיה ותוססת. הבנייה בין 6 קומות ועד למגדלים של 24 קומות. השכונה נסמכת על הרכבת הקלה (הקו הירוק), שתקשר אותה לצפון תל אביב ולאזור התעסוקה המערבי של הרצליה.
לו"ז: כיום מדובר בשטח פתוח לא מבונה. התוכנית המתארית תופקד עד סוף השנה בוועדה המחוזית, ולאחריה יקודמו תוכניות מפורטות. מדובר בקרקע מרובת בעלים, מה שעלול להקשות על קידום המיזם.
שרבט נוף לים. יש לעיר מה להציע // הדמיה: Olin
בין ערים וגליל ים: 5,230 דירות
מה ייבנה: שכונת גליל ים החדשה תתחבר לרובע חדש הנקרא הרצליה בין ערים, שאושר בימים אלה וצפוי לייצר רצף אורבני בין רמת השרון להרצליה.
התוכנית כוללת 1,230 יחידות דיור בסמוך לנתיבי איילון. מתוך כלל יחידות הדיור, 246 יוקצו עבור דירות קטנות. כשתסתיים בנייתה, גליל ים צפויה לכלול בין 3,000 ל-4,000 יחידות דיור, בבניינים בני 8-10 קומות ובמגדלים בני 30-35 קומות.
חברת פרשקובסקי לדוגמה בונה בגליל ים פרוייקט גדול הכולל 10 בניינים בני 9 קומות ובהם כ-430 דירות. לדברי חיים קראדי, מנכ"ל החברה: "מדובר בשכונה שהמחירים בה רק יעלו להערכתי בשנים הקרובות, כך שפוטנציאל התשואה בהשקעה גבוה".
עוד ציון דרך משמעותי בהרצליה ממש בסמוך: שיכון ויצמן של חברת אזורים. במתחם יש כרגע 580 דירות בבנייני רכבת ישנים, ומתוכננות 1,800 דירות חדשות. במסגרת פינוי-בינוי יורחב רחוב הרב קוק (כביש הכניסה לעיר) בכ-15 מטר לטובת נתיב של תחבורה ציבורית.
לו"ז: משה קורן, מנהל ההתחדשות העירונית בחברת אזורים: "רק בשנה האחרונה אישרנו 6 תב"עות, שבכולן אנחנו עם הסכמה של יותר מ-80% מהדיירים ובחלק גם עם 100% הסכמה. פרויקטים אלה מתוכננים לצאת לביצוע במהלך השנתיים הקרובות".
פרשקובסקי בגליל ים. 430 דירות // הדמיה: ARCEFFECT
בת ים: 1,000 דירות
מה ייבנה: השיכונים של בת ים יהפכו למגדלי יוקרה, בעיקר לאורך ציר איילון. הנה דוגמה מוחשית: רחוב יוספטל הוא אחד מצירי התנועה הראשיים של בת ים, המתאפיין בבנייה צפופה למגורים לאורכו בבנייני רכבת בני 4 קומות.
כיום חוויית המגורים לאורך הרחוב שהפך לאחד הסואנים בעיר היא מפוקפקת למדי בשל התנועה הכבדה היוצרת מפגעי רעש, ריח וזיהום. עם זאת, למיקום גם מספר יתרונות, שהעיקרי שבהם הוא מרכזיות וקרבה לקניון בת ים.
המצב נוכחי: 240 דירות קיימות בשטח ממוצע של 70 מ"ר, בבנייני רכבת בני 4 קומות. ייבנו על ידי חברת מצלאווי שישה מגדלים בני 43 קומות ולמעלה מ-1,000 דירות חדשות, אשר יכללו מסחר ומשרדים בקומותיהם הנמוכות. כל בעל דירה צפוי לקבל דירה חדשה בשטח 110 מ"ר, עם מרפסת וחניה, בקומות 17 עד 28.
מרים ערמי, בעלת דירה במתחם וחברת ועד הדיירים: "הבניינים שלנו מאוד ישנים, במצב תחזוקתי לקוי. החורף האחרון היה קשה מאוד, ואני מקווה שלא נצטרך לעבור פה חורף נוסף".
לו"ז: עו"ד קרן פרשקר, שותפה בכירה במשרד רז-כהן, פרשקר ושות': "אני צופה כי בעוד כעשור מרכז בת ים מאזור שנחשב למוחלש לסביבה עירונית איכותית. הפרוייקט הנוכחי, יחד עם פרוייקטים דומים לו המקודמים בימים אלה, צפוי להפוך את יוספטל לרחוב עם עירוב שימושים אינטנסיבי של מסחר, תעסוקה ומשרדים, בדיוק כפי שעיר צריכה להיות".
עוד התחדשות גדולה בדרך בבת ים - ברחוב השבטים פינת הקוממיות. כיום ישנן 144 דירות קיימות, ומתוכננות 714 דירות חדשות, שייבנו בארבעה מגדלים מודרניים מעל מרכז מסחרי, בצמידות לתחנת הרכבת הקלה. לדיירים מתוכנן מתחם מודרני עם שטחי גינת גג לדיירי הפרויקט בלבד בקומה 6 בשטח גדול.
רמת השרון: 2,500 דירות
מה ייבנה: בקרוב ייבנה בשכונת מורשה מחלף שיחבר אותה ישירות לכבישים 4, 5 ו-6. פרויקט מהפכני לפינוי-בינוי מרכזי של חברת אאורה כולל 687 יחידות דיור חדשות ב-6 מגדלים בני 20 קומות, שבבסיסם שטחי מסחר. המגדלים החדשים יחליפו 7 בנייני רכבת שיכון ישנים.
במסגרת הפרויקט נבנה רחוב חדש עם שדרה ציבורית של חנויות, בתי קפה ואפילו מרכז אמנויות. לדברי יעקב אטרקצ'י, מנכ"ל ובעלים של חברת אאורה ישראל: "שכונת מורשה היא בעיניי הפוטנציאל הגדול ביותר שיש כיום ברמת השרון".
גם חברת יובלים בונה כאן מתחם התחדשות ענק, הכולל 4 מגדלי מגורים בני 23-26 קומות, שיכללו 588 יחידות דיור חדשות במקום 168 יחידות דיור ישנות. אליאב מימון מנכ"ל רמות בעיר מספר כי השכונה עתידה לעבור מתיחת פנים משמעותית עם הקמת שטחי מסחר, פארקים ומגדלי יוקרה, במסגרת פרויקטים של התחדשות עירונית, "שהם הפתרון האידיאלי להגדלת היצע הדירות תוך שימוש במשאבי קרקע קיימים".
"כל מי שגדל במורשה יעיד שתמיד זו הייתה משפחה אחת גדולה", סיפר אבי גרובר, ראש עיריית רמת השרון. "אם חזרת מבית הספר ואמך לא הייתה בבית, בלי לשאול שאלות היית הולך לשכנה לאכול. הייתה פה אווירה משפחתית אמיתית".
לו"ז: השכונה כבר בבנייה, ובתוך חמש שנים לא תזהו אותה.
כפר סבא: 2,400 דירות להשכרה
מה ייבנה: המתחם הגדול ביותר בישראל להשכרה ארוכת טווח, שיכלול כ-2,400 יחידות דיור.
המתחם יוקם על קרקע פרטית של בני עקיבא בין הרחובות גבורות ותל חי, בסמיכות לכביש 531 ולתחנת הרכבת, שעליו נמצאת כיום אולפנת אמנה. מבנה האולפנה ישופץ ויוקם לצידו אולם ספורט חדש.
חברת ברדוגו גרופ של היזם ליאור ברדוגו ומרכז ישיבות בני עקיבא מקדמים את המיזם בעסקת קומבינציה משותפת. בני עקיבא תחזיק כשליש מהזכויות על קרקע בשטח של 6.3 דונם, עם אפשרות להצמיד בעתיד קרקע נוספת של 14 דונם. בשלב הראשון נחתמה עסקה ל-6 דונם, שם יוקם מתחם מגורים להשכרה בהיקף של 400 יחידרת דיור, לצד שטחי מסחר בהיקף של כ-3,000 מ"ר.
היזם ליאור ברדוגו: "תחום הנדל"ן להשכרה לטווח ארוך הינו בעל פוטנציאל רב בישראל, אך נפח הפעילות בו קטן ולא ממומש".
לו"ז: תוכנית הבינוי למתחם הראשון צפויה להסתיים בתוך כשנה, ולאחר מכן, עם קבלת ההיתר בשלבים, יחלו עבודות הפיתוח. הצפי לסיום הוא ארבע-חמש שנים.
באר יעקב: 2,000 דירות
מה ייבנה: כ-2,000 יחידות דיור בבנייה רוויה לגובה 24 קומות ושטחי תעסוקה ומסחר בהיקף של 1,500,000 מ"ר במתחם צריפין.
חברת איילה אגם בונה במתחם התעסוקה החדש שני מגדלי משרדים בגודל 38 אלף מ"ר עם 2,000 מ"ר במפלס הרחוב למסחר, בהיקף 400 מיליון שקל.
רחוב נעמי שמר זוהה כמשמעותי בבאר יעקב, והכוונה לפתח לאורכו תחבורה ציבורית ענפה ובינוי גבוה עם מגורים, משרדים, מסחר ושטחיים ציבוריים.
חלק מרחוב נעמי שמר כלל אינו בנוי כיום, וחלקו מאופיין בבנייה נמוכה. הפוטנציאל עצום, או כפי שאומר גל קסטל, מנהל השיווק בחברת אורון נדל"ן: "האזור שצפוי להיות הדבר הגדול הבא בעולם הנדל"ן הישראלי הוא הרצועה שמתחילה ממזרח ראשון לציון באזור צריפין, דרך מזרח באר יעקב, נס ציונה ורחובות, ומשם למערב רמלה ולוד. עשרות אלפי דירות צפויות להיבנות בערים, שכבר עברו כברת דרך מבחינה נדל"נית".
לו"ז: בשבוע שעבר הופקדה תוכנית רשות מקרקעי ישראל על מחנה צריפין בראשון ובבאר יעקב, הכוללת 2,000 יחידות דיור ושטחי תעסוקה ומסחר.
אור יהודה: הכפלת התושבים
מה ייבנה: בימים אלה מוקמת שכונה חדשה בשם בית בפארק, המהווה הרחבה של העיר צפונה מעבר לדרך 461. במקום צפוי לעבור הקו הסגול של הרכבת הקלה. בימים אלה מקודמת תוכנית לקו המטרו M3, אשר צפוי לכלול שתי תחנות ושלוחה המקשרת לנתב"ג.
השכונה הוותיקה במזרח העיר (קרית גיורא) עוברת תהליכי התחדשות מואצים וצפויה להתחדש תוך שכלול רשת הרחובות והפיכת רחוב העצמאות לשדרה עירונית עם עירוב שימושי מסחר, תעסוקה ומוסדות ציבור.
לו"ז: אור יהודה 2030 - העיר תהיה כפולה במספר התושבים (שכונת בית בפארק ושכונת פארק איילון). פארק התעסוקה O-Park בחלקה הדרומי יאוכלס במלואו ויתפקד כמרכז עסקים ופנאי אזורי, לצד פארק נחל איילון העצום, אשר יהווה ריאה ירוקה נוספת בלב המטרופולין.
מרכז העיר יהיה בעיצומו של תהליך התחדשות עירונית. הרחובות המסחריים, שכיום אינם רציפים, יהפכו לרשת מהודקת של פנאי ומסחר המקשרים היטב בין שימושי הרחוב לגינות ולמרחבים הציבוריים.
לוד: 20,000 דירות
מה ייבנה: תוך שנים ספורות קידמה העיריה הסכם גג עם ממשלת ישראל להקמת יותר מ-20 אלף יחידות דיור חדשות, על בסיס בנייה בשטחים פתוחים של מושב בן שמן והתחדשות עירונית בעיר הוותיקה.
תוכנית בן שמן בלוד כוללת 4,000 יחידות דיור, שיוקמו במבני מגורים בני 10 עד 29 קומות. כ-800 מיחידות הדיור יוקצו עבור דירות קטנות.
בתוך לוד עצמה שכונת לאה גולדברג החדשה תיבנה במקום המבנים הירודים. השכונה תכלול 3,572 יחידות דיור. חברת אפריקה התחדשות עירונית מקדמת מתוך זה 600 יחידות דיור. אסף סימון, מנכ"ל החברה: "בשנים האחרונות העיר שדרגה מאוד את מעמדה, החל מהחינוך ועד לתשתיות. גם מעינינו לא חמק הפוטנציאל האדיר שיש בה".
לו"ז: התוכניות אושרו במהירות. הפינוי-בינוי בלאה גולדברג מקודם בהליך מהיר של הותמ"ל. תוכנית בן שמן אושרה בטווח זמן של 10 חודשים, והעיריה מייד יצאה העירייה לתכנון מפורט לביצוע, ועם סיומו החלה בשיווק. מספר יזמים כבר זכו במכרזים, והצפי שבעוד כשנה יתקבלו היתרי בנייה ראשונים. האכלוס צפוי לקראת שנת 2023.
לב העיר. בתים במקום מפעל טקסטיל // הדמיה: מרש אדריכלים
באר שבע: 4,318 דירות
מה ייבנה: התחדשות עירונית בשכונה ג' ואלפי יחידות דיור בשכונת הפארק החדשה.
שכונה ג' הינה שכונה ותיקה, הנמצאת בתחילתם של תהליכי התחדשות עירונית. זוהי השכונה היחידה בארץ שמקבלת שירות משתי תחנות רכבת ישראל, באר שבע צפון - האוניברסיטה ובאר שבע מרכז. השכונה נמצאת במרחק הליכה מקריית התקשוב, בו תרוכזנה כל יחידות המחשב עם מיטב המוחות של צה"ל.
שכונת הפארק צפויה לשנות את פני בירת הנגב בעשור הקרוב בזכות האגם הענק שהוקם בה. היא ממוקמת בכניסה הדרום מזרחית של באר שבע ומשתרעת על כ-1,150 דונם. על פי התכנון, ייבנו בה בשנים הקרובות 4,318 יחידות דיור. בשכונה הוקם האגם המלאכותי הגדול בישראל, ומתוכננים מתחם ספורטק ענק ומתחמי בילוי ופנאי, לרבות מרכזי קניות, מל נות ושדרת הליכה רחבה.
"בשנים האחרונות אנחנו ערים לשינוי הגדול שעוברת באר שבע, כשהתחזית מדברת על יותר מ־300 אלף תושבים בשנת 2030", מציין אריאל אדלשטיין, סמנכ"ל שיווק ומכירות בקבוצת אבני דרך, הבונה שבעה בניינים בשכונת הפארק.
דימונה: 80,000 תושבים
מה ייבנה: העיר מונה 34,000 תושבים וצפויה לגדול בשנים הקרובות ל-80,000 על בסיס הסכמי הגג ופיתוח שכונות בהיקפים נרחבים.
המהפכה התחבורתית בדרך: כניסה חדשה לעיר מצפון נמצאת לקראת ביצוע. היא תחבר בין כביש 25 לצפון העיר ותקצר את זמן הנסיעה לבאר שבע ל-15 דקות. המשך סלילת תוואי כביש 6 דרומה יקרב את דימונה למרכז עוד יותר.
עם אישור התוכנית למסילת הרכבת המהירה בתוואי באר שבע-דימונה וחשמול הקו, צפויה להתקדם הקמתו של מרכז תחבורה משולב, הכולל תחנת רכבת חדשה ומסוף אוטובוסים. מסילת הרכבת המהירה תאפשר נסיעה לתל אביב ב-50 דקות.
הפיתוח המסיבי של שכונות מגורים חדשות ובמעטפת העיר, כדוגמת שכונת השחר במזרח, מציע אלפי יחידות דיור בבנייה מרקמית בסטנדרט גבוה. שכונת הר נוף מציעה בתים צמודי קרקע מרהיבים על רכס הרי דימונה. בלב העיר, במקום שבו שכן מפעל הטקסטיל כיתן דימונה, צפויה לקום שכונת מגורים עם אלפי יחידות דיור, שטחי מסחר ותעסוקה, מרכז ציבור ופנאי ושטחים פתוחים וירוקים.
צירי התנועה הראשיים של העיר, ציר גולדה מאיר ודרך בן גוריון, עוברים בימים אלה תהליך של התחדשות עירונית. סנונית ראשונה, שנמצאת רגע לפני סיום בנייה: מרכז מסחרי פתוח, מודרני ונגיש המוקם על ידי חברת י.ח. דמרי.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו