לימודים על מדים: הגיבורים של המחר

לא רק פנימיות צבאיות: הכירו את התיכונים שמשלבים במערכת מגמות לימוד בשיתוף כוחות הביטחון • דנה לומדת אילוף כלבים לצד המשטרה - וחולמת לשרת בעוקץ: "זה שינה אותי לגמרי" • אדם לומד במסלול כבאות והצלה - ויוצא לפעילויות אקסטרים בשטח: "יש כאן המון ערך מוסף"

צילום: יוסי זליגר // דנה ארד. "רציתי משהו שונה"

תלמידים על מדים: ישראל היא מדינה שמעריצה את כוחות הביטחון שלה, לכן לא פלא שהאהבה הזאת זלגה גם אל מערכת החינוך. בשנים האחרונות הולכות ונפתחות עוד ועוד תוכניות לימוד בשיתוף גופים ביטחוניים. לא מדובר רק בפנימיות צבאיות - היום אפשר למצוא גם בתוך כפר הנוער והתיכונים תוכניות לימוד בשיתוף משטרת ישראל, פיקוד העורף והכבאות הארצית.

בזמן שתלמידים בני גילה לומדים במגמת מדעי המחשב או סייבר, התלמידה דנה ארד (17) קמה כל יום בשש וחצי בבוקר, לובשת את המדים שלה ומחכה למסדר. ימי הלימוד שלה יכולים להיות גם לא שגרתיים, ובמהלכם היא משתתפת בקורס אילוף כלבים וסוסים לצרכים מבצעיים כמו פיזור הפגנות וגילוי סמים וחומרי נפץ. הקורס נערך במשק החקלאי בכפר, שכולל אורווה וכלבייה.

"רציתי משהו שונה, לא רציתי ללמוד במגמה ריאלית כמו כולם", מספרת דנה, שעולה לכיתה יב' בכפר הנוער כנות במסלול ייחודי ללימודי משטרה. "הבנתי שאנחנו הולכים ללמוד על נושאים מגוונים כמו סוציולוגיה וקרימינולוגיה, ולעשות סיורים בתחנות משטרה. זה ישר עניין אותי, אני חושבת שזה לא כמו כל המקצועות שכולם לומדים. זה הרבה יותר ייחודי".

זה לא קשוח לילדה צעירה?

"כן, יש המון דגש על משמעת, ובהתחלה היה לי מאוד קשה להסתגל לזה. קשה לקום כל כך מוקדם בבוקר, לעמוד במסדרים, לאכול בשעות קבועות ולסדר את החדר כל יום – אבל מתרגלים. עם הזמן הבנתי שזה הרבה יותר משמעותי, זה שינה אותי לגמרי והשפיע לי לטובה על שגרת החיים".

את רואה בזה מקצוע לעתיד?

"אני חושבת שזה אחלה מקצוע לעתיד, הייתי רוצה להתמקצע בכלבנות ומאוד רוצה להגיע בצבא ליחידת עוקץ ואולי אחר כך לשרת במשטרה".

ללמוד מהמדובבים

דנה אינה היחידה. כ־280 תלמידים ותלמידות בשלושה כפרי נוער (הודיות, כנות וניר העמק), לומדים במסלול ייחודי ללימודי משטרה שהוקם בשיתוף המינהל לחינוך התיישבותי ופנימייתי במשרד החינוך והמשרד לביטחון פנים. כמו בכל כפרי הנוער, התלמידים לומדים וגרים שם, והלימודים העיוניים והמעשיים משולבים גם בשעות הבוקר בבית הספר וגם אחר הצהריים ובערב במסגרת הפנימייה.

בפן העיוני, התלמידים ניגשים לבחינות בגרות 5 יחידות לימוד במדעי החברה, סוציולוגיה וקרימינולוגיה, לומדים על ההליך הפלילי, סמכויות המשטרה, מודיעין משטרתי וגם על מניעת אלימות ברשת, במשפחה, בקרב בני נוער ועוד. בפן המעשי, לצד קורס אילוף כלבים וסוסים לצרכים מבצעיים, הם עוברים הכשרת קרב מגע, מתנדבים במשמר האזרחי של המשטרה ומג"ב, עורכים סיורים במתקני משטרת ישראל ונפגשים עם מדובבים, סוכני סמים וכן אנשי מו"מ העוסקים בפעילויות ייחודיות.

מגמת משטרה ייחודית פועלת גם בתיכון הגימנסיה בבאר שבע (של רשת תיכוני גימנסיה). את התוכנית מוביל סנ"צ בדימוס ז'אן אלוש שסיים את שירותו במשטרה כראש אגף מודיעין מחוז דרום. במסלול כמאה תלמידים שמתנדבים במשטרה, לצד התמחות בפשיעת סייבר. "התלמידים, שחלקם נוער שלא מצא את מקומו בבתי ספר גדולים, עוברים שינוי. הם פוגשים משטרה באופן שונה. אם בהתחלה תלמידים בחצי חיוך אמרים שזו מגמה של "מלשינים", הם עוברים תהליכים ויש שינוי. הם כבר מדברים במושגים של משטרה, מספרים שהם נמנעים מלשתות אלכוהול עם החבר'ה, שומרים על החברים שלא להסתבך".

המסלול גם פותח בפניהם אופק לשירות חובה במשטרה או במג"ב?

"בסוף השנה, בתיאום עם המשטרה אני יכול להמליץ על תלמידים שרוצים לעשות שירות במשטרה ויש בכך התחשבות מצד המערכת. ממש לפני שבוע התקשרה אלי תלמידה לספר לי שקיבלה זימון לשח"מ. ההתרגשות שלה היתה בשמיים".

בשנת הלימודים האחרונה, תש"ף, נפתחה לראשונה תוכנית ייחודית בלימודי חירום, חילוץ והצלה. במסגרתה, התלמידים לומדים לפעול באירועי הרס של רעידות אדמה, מתקפת טילים, תאונת דרכים, שריפות ועוד. התוכנית משותפת לרשת "ברנקו וייס", משרד החינוך ועיריית ירושלים - ואת האלמנט המעשי מנהל פיקוד העורף. התלמידים נבחנים במבחנים עיוניים בדומה להכשרת מדריכי החילוץ בצה''ל, כשמדריכי חילוץ בכירים של פקע"ר משתלבים בסגל ההוראה.

אדם מליכוב - כבאי וספורטאי // צילום: יוסי זליגר
אדם מליכוב - כבאי וספורטאי // צילום: יוסי זליגר

"יש ביקוש גדול"

בין היתר, פועל המסלול בישיבה החרדית ברנקו וייס שערי רחמים בבירה. "בבסיס הרעיון יש שתי הנחות יסוד, הראשונה היא שלמקצוע החילוץ יש היתכנות אזרחית גבוהה – כלומר צריך אותו", מסביר מפקד בית הספר לפיקוד ולמקצועות העורף, סגן אלוף אלעד אדרי. "הרעיון השני, הוא להגיע לאוכלוסיות שכיום פחות רואות עצמן בצבא כמו ישיבה תיכונית־חרדית. הצלת חיים זה דבר שמשותף לכל המגזרים, וככה אפשר להגיע לאוכלוסיות שפחות מתחברות לשירות בצה"ל".

תלמיד מצטיין לא יעדיף ללמוד היום מדעי המחשב?

"אני יכול להגיד בוודאות שאם תהיה התלבטות - אנחנו מנצחים. יש ביקוש מאוד גדול, פונים אלינו מבתי ספר מצטיינים שנפעיל מסלולי לימוד כאלה גם אצלם. בעולם אוטופי היו לנו כבר עשרה תיכונים עם מסלולים בשיתוף פיקוד העורף, יש לזה ביקוש אדיר. אבל כמובן שזה לא כל כך פשוט ולדברים לוקח זמן להבשיל".

לדברי סא"ל אדרי, "התלמידים ביקרו בשנה החולפת ב"עיר ההרס", שנמצא בבסיס האימונים של חטיבת החילוץ בזיקים. בביקור הראשון הם ראו אתרים שמדמים בניינים עם לכודים תחת הריסות. בביקור השני כבר נתנו להם "לשחק" באמצעים השונים, הלבשנו אותם במדי מחלצים. זה נותן מוטיבציה מאוד גדולה, זה מאוד מרגש עבורם. ישראל נחשבת כמובילה בעולם בתחום החילוץ וההצלה. אנחנו מוציאים משלחות חילוץ לכל מקום בעולם - אז בטח שכל בית ספר ירצה מסלול לימודים שכזה".

ניתוח השריפה בכרמל

תוכנית ייחודית נוספת שבה לומדים כ־70 תלמידים היא תוכנית לוחמי ולוחמות אש במסלול כבאות והצלה בכפר הנוער ויצו נחלת יהודה. אגב, בניגוד למערך הכבאות שם מספר הלוחמים עולה בהרבה על מספר הלוחמות, חצי מהלומדות בתוכנית הן תלמידות. כמו במסלול המשטרה, התוכנית מתחילה בכיתה י' ובמשך 3 שנים כוללת לימודים עיוניים ומעשיים. בראש המסלול עומד קצין כבאות־אש, והתלמידים לובשים מדים של מערך הכבאות ושותפים לאירועים מיוחדים שלו. הם עורכים סיורים לימודיים באתרים בארץ. למשל, בעקבות השריפה בכרמל הם מגיעים למקום ולומדים על חקירת דליקות.

עוד בנושא:

"סבא מביט ורואה עוצמה": רס"ן א' סגר מעגל מרגש

צה"ל הקים את "מערך התמרון המשולב"

נגד כל הסיכויים: כך השיגו בישראל מטוס סודי

בנוסף, הם מתנדבים בתחנת כיבוי אש הסמוכה לכפר הנוער. במסגרת תוכנית הלימודים התלמידים עוסקים בטיפול בחומרים מסוכנים, חקירת דליקות, בטיחות אש, הפעלת ציוד כיבוי אש, קורס החייאה, טיפול בנפגעים והתמודדות עם מצבי לחץ. מדובר ביוזמה משותפת של משרד החינוך - המינהל לחינוך התיישבותי ופנימייתי, המשרד לביטחון הפנים וכן ויצו. התלמידים ניגשים לבגרות מלאה (5 יח"ל) במדעי איכות הסביבה וקיימות.

"מתרגש כל פעם מהמדים"

אדם מליכוב (17) עולה לכיתה י"ב בתיכון ויצו נחלת יהודה, במסלול הכבאות וההצלה. במקור הוא מאופקים ובשבוע הלימודים הוא מתגורר בכפר הנוער. "הדבר שהכי מרגש כל פעם מחדש זה המדים", מספר מליכוב בחיוך, "זה נראה טוב, יפה ועושה הרבה כבוד". במסגרת המגמה הוא יוצא לפעילויות שטח: "יש פעילויות אקסטרים, כמו למשל טיפוס על חבלים. היינו גם בסיור במקום השריפה בכרמל, יש דברים מעניינים עם ערך מוסף. בל"ג בעומר אנחנו יוצאים עם הכבאית שלנו, של כפר הנוער, עושים סיור בשכונה ומעבירים תדריכים לבני נוער שמדליקים מדורות".

בחרת במגמה בגלל הערצה ללוחמי אש?

"להיות כבאי היה החלום שלי כשהייתי ילד קטן. כשהגעתי למסלול הכבאות הבנתי שזה מקצוע שיש בו המון כיף והצלת חיים, אבל הוא גם מאוד קשה ומלא בסכנות. מאז, בלי קשר, החלום שלי השתנה. כיום אני אתלט בתחום הריצה (ספרינטר) ובצבא אני ארצה להיות ספורטאי מצטיין. עם זאת, מתישהו אני לא פוסל את זה בעתיד".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר