העולם המופלא של אספנות רכב

ישנם פרמטרים רבים שחשוב מאוד להכיר לפני שנכנסים לתחום אספנות הרכב, אך בסופו של דבר מדובר בתהליך למידה מתמשך • במאמר זה, נסקור נקודות עיקריות שכל חובב רכבי אספנות צריך להכיר

צילום: unsplash // אספנות הרכב. תולדה של תשוקה עזה שנמשכת שנים ארוכות

מדוע כדאי להתחיל דווקא בדגמים הזולים?

הכניסה לתחום של רכבי האספנות היא לעיתים קרובות תולדה של תשוקה עזה שנמשכת שנים ארוכות. רבים מפנטזים על דגם ייחודי, שרודף אותם בחלומותיהם שנים ארוכות, אך לפחות בהתחלה מומלץ דווקא לבחור ברכב קלאסי. רכבי האספנות הקלאסיים הם בעלי יתרונות רבים. קודם כל, הם מאפשרים לחובב המתחיל להכיר את כלל התקנות הרלוונטיות, ולייצר קשרים עם בעלי מקצוע הנוגעים בדבר כמו יבואני חלקים, מוסכניקים וחובבים אחרים.

נוסף על כך, הבחירה בדגם קלאסי, מאפשרת לכם ליהנות מעושר עצום של חלפים, עימם תוכלו לעשות תיקונים זולים ואיכותיים. הדגמים הזולים יאפשרו לכם לצבור ביטחון בנושא תחזוקת הרכב שלכם, ויבחנו את מידת הרצינות שלכם ביחס לתחביב החדש, לפני שתחליטו להתחייב לרכב יקר בהרבה.

איך מבטחים רכב אספנות?

אחת הנקודות שמטרידות רבים אשר שוקלים לרכוש רכב אספנות, היא נושא הביטוח. חשוב לדעת, שבאופן מפתיע מחירי הביטוחים על רכבי אספנות הם לרוב זולים יותר מאשר רכבים רגילים. הרכיב היחיד שיקר יותר ברכבי אספנות, הוא נושא ההשתתפות העצמית, וזאת בגלל העלות האדירה שיכולה להיות לרכבים אלו ולחלקים שלהם. ביטוח לרכב אספנות צריך להיות ביטוח מקיף, אשר ישמור עליכם ועל כספכם מכל סוג של תאונה, שהרי כל פגיעה ברכב יכולה להוריד את ערכו באופן חד. ביטוח צד ג' לרכב אספנות יהיה זול בהרבה לעומת ביטוח דומה לרכב רגיל.

חלק מחברות הביטוח אפילו יהפכו את ההצעה על רכבי האספנות למשתלמת יותר, ויציעו הנחות נוספות לבעלי רכבי אספנות שהינם חברים במועדונים ואיגודים רלוונטיים. הסיבה לכך היא שחברות הביטוח יודעות שהתחזוקה של רכבי אספנות היא ללא רבב, שהנהגים הנוסעים בהם זהירים יחסית, ושהגבלות התנועה של רכבים אלה מצמצמות את הסיכוי שיהיו מעורבים בתאונה.

מהם החוקים והתקנות הייחודיים לרכבי אספנות?

רכב אספנות הוא בסופו של דבר רכב אשר המיכון והאלקטרוניקה המובנים בו עברו כבר ימים יפים יותר. למרות שחלק גדול מבעלי רכבי האספנות מטפחים את רכבם באופן יוצא מן הכלל, ומביאים אותו למצב שהוא נראה כמו רכב חדש, המדינה עדיין מטילה הגבלות ותקנות ייחודיות על רכבים אלו. ההגבלה העיקרית שמטילה המדינה על רכבי אספנות, היא איסור לנסוע בימי חול בין השעות 7 ל-9 בבוקר.

הגבלה זו נועדה למנוע פגיעה בזרימת התנועה בשעות העומס. לצד ההגבלה, המדינה באה לקראת בעלי רכבי האספנות, מאחר והיא מבינה שהנסיעות עימם הן נסיעות פנאי נדירות יחסית. לכן, האגרה השנתית על רכבי אספנות זולה  משמעותית ביחס לרכבים רגילים, והרכב נדרש לטסט פעם אחת בשנה בלבד. זאת  בשונה מרכבים שיוצרו לפני 20 עד 29 שנים, אשר נזקקים למספר טסטים שנתיים. 

מה לבדוק לפני שקונים?

לכל דגם של רכב אספנות יש אלמנטים שונים הנוטים לשחיקה. באופן כללי, חשוב מאוד להיזהר מפני חלודה על חלקי הבסיס של הרכב. חלודה על שלדת הרכב, מערכת המתלים או הקורות, יכולה להפוך את הרכב שרכשתם במיטב כספכם, לגרוטאה תוך זמן קצר. תא הנוסעים הוא עוד מקום שכדאי לבדוק היטב לפני הרכישה, מאחר וקשה מאוד למצוא חלפים איכותיים לכיסאות ולמערכות הפנימיות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר