הקורונה אמנם מרימה ראש, אך שוק הנדל"ן לפחות חוזר בחלקו לשגרה. בחודש יוני האחרון נרשם זינוק של 30% ברכישת דירות לעומת חודש מאי - כך עולה מנתונים של חברת אלדר שיווק שנאספו מכ־90 פרויקטים ברחבי הארץ.
הנתונים מתייחסים לדירות שנמכרות בשוק החופשי בלבד ולא לדירות שנמכרו לזכאים במסגרת מחיר למשתכן. ברוב העסקאות רמת המחירים נותרה יציבה. עם זאת, לאור התוכנית החדשה של שר השיכון יעקב ליצמן להתחלת שיווק קרקעות במרכז הארץ למרבה במחיר, לא מן הנמנע שבקרוב תחול עליית מחירים מחודשת.
עוד בנושא:
• אפקט הקורונה: "הכלכלה העולמית תתכווץ ב-4.9%"
• כץ: "לא יועלו מיסים במסגרת התקציב"
• דו"ח מטריד: המשבר הכלכלי פוגע בעיקר בצעירים ובנשים
עדות לזינוק במכירות ניתן לראות גם מדיווח של חברת פרשקובסקי לבורסה, ולפיו החברה מכרה בחודש יוני 42 דירות חדשות בהרצליה, בחיפה, ברמלה ובראשון לציון בהיקף של כ־82 מיליון שקלים. לשם השוואה, בחודש מאי דיווחה החברה על מכירת 17 דירות, ובחודש אפריל על מכירת 6 דירות בלבד - כלומר בשני החודשים נמכרו כמעט מחצית מהדירות בחודש יוני לבדו.
השפעת המשקיעים
רוני כהן, מנכ"ל אלדר שיווק, מציין כי היקף המכירות בחודש יוני זהה להיקפי המכירות בתקופת טרום המשבר. "אנחנו מזהים כמה סיבות לגידול במכירות", מציין כהן, ומוסיף: "ראשית, אנו רואים הרבה משפרי דיור שהקורונה האיצה אצלם את ההחלטה לעבור לדירות מרווחות יותר, לדירות גן או לדירות עם מרפסות גדולות. אנחנו מזהים זוגות צעירים שהבינו שתוכנית 'מחיר למשתכן' דועכת והחליטו 'לרדת מהגדר'. גם משקיעים רכשו דירות החודש, חלקם משקיעים שהוציאו כספים משוק ההון, וכן משקיעים שהחליטו לרכוש דירות למגורים בישראל במקום להשקיע במשרדים או במסחר. אנו מעריכים שהמגמה של העלייה בעסקאות תימשך גם ביולי".

טלי כהן, סמנכ"לית שיווק ומכירות בשפיר מגורים, הוסיפה: "אנחנו רואים התאוששות מהירה של ענף הנדל"ן, כבר בחודש מאי לאחר ששוחרר הסגר, ראינו לקוחות חוזרים למשרדי המכירות. לקוחות ניצלו את העובדה שהם היו בבית בחודשים מארס ואפריל והיה להם זמן לבצע סקר שוק בפרויקטים שעניינו אותם דרך הטלפון או באמצעים דיגיטליים, ובחודש מאי הם כבר באו מוכנים ומגובשים למשרדי המכירות. בחודש מאי היתה קפיצה משמעותית בהיקף המכירות בהשוואה לחודשים מארס ואפריל, היקף המכירות חזר לנתונים של ינואר־פברואר, ובחודש יוני לשמחתנו היקף המכירות אף עלה".
משלבים מגורים ומשרדים
בתוך כך, על רקע משבר הקורונה בתחום המשרדים, האם תתקיים תוכנית לשילוב קפסולות מגורים במגדלי המשרדים?
בעקבות משבר הקורונה, חברות רבות במשק, ובמיוחד חברות היי־טק, מוסדות פיננסיים ומשרדי עורכי דין, מאפשרים לעובדים לעבוד מהבית, ועם זאת, עשרות אלפי מ"ר של שטחי משרדים נותרו פנויים. זאת בשל המצב כי אין כיום לקוחות שיחתמו על עסקאות לשכירות.
ג'קי מוקמל, יו"ר "CBRE ישראל", מציע תוכנית מהפכנית, לדבריו, שנחשבת לפריצת דרך מחוץ לקופסה בענף המשרדים.
מדובר בהפיכת בנייני משרדים לרב־שימושיים ולשלב בהם קפסולות מגורים לעובדים צעירים, ובכך לאפשר לעובדים "לעבוד מהבית" אך בתוך סביבת מקום העבודה. כך יוכלו לקבל את השירותים שמקום העבודה מספק, ולקרב את העובד למקום עבודתו בלי הצורך לעבוד בצפיפות עם עובדים נוספים.

מוקמל מציין כי בחלק גדול מערי המטרופולין בעולם, במיוחד בענף ההיי־טק, הקימו בעלי החברות קפסולות מגורים עבור חלק מהעובדים והפכו את בנייני המשרדים לרב־שימושיים. כך ניתן לחסוך לעובדים הצעירים את העלות הגבוהה של דמי השכירות הגבוהים בערי המטרופולין, זמן הנסיעות ומציאת מקום חניה וגם להקל את העומסים בכבישים.
בחו"ל חברות רבות אף ביצעו צעד נוסף, וסביב מתחמי המשרדים הקימו סביבת בילוי לדור הצעיר של מסעדות, פאבים, ברים ומועדוני הופעות, כדי לאפשר לעובדים חיים מלאים סביב מקום העבודה.
לדברי מוקמל "בתוך כשישה חודשים, באישור משרד הפנים והרשויות המקומיות, ניתן יהיה להקים בכל מגדל משרדים כ־10% מהשטח קפסולות למגורים בשטח של כ־12 מ"ר לקפסולה".
מוקמל הוסיף כי "ניתן יהיה להקים בתוך שנתיים־שלוש יותר מ־5,000 קפסולות מגורים במגדלי המשרדים, והתופעה תתפשט לכל רחבי הארץ ובתוך כעשור יהיו עשרות אלפי קפסולות מגורים במתחמי המשרדים. הקפסולות ינוהלו על ידי החברה או חברת הניהול של הבניין". הוא מציין כי מדובר גם בפתרון למצוקתם של יזמי הנדל"ן שנשארו עם עשרות אלפי מ"ר פנויים.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו