צילום: AP

סטארבקס מצטרפת לחרם על פייסבוק

קוקה קולה, יוניליוור, The North Face, הונדה, ועכשיו גם סטארבקס: חרם הפרסום על הרשת החברתית לא עוצר • כעת, יוזמי המאבק מתכננים להרחיב את המחאה מחוץ לגבולות ארה"ב

מצטרפת לחרם: רשת בתי הקפה הגדולה בעולם מצטרפת לחרם הפרסום על פייסבוק והודיעה הבוקר (ראשון) כי תפסיק את הפרסום בכל הרשתות החברתיות. ארגון זכויות האדם בארה"ב שמארגנים את החרם, המכונה ‭ "#StopHateProfit"‬(לעצור רווח משנאה), אמרו כי בכוונתם להרחיב את המאבק מחוץ לגבולות ארה"ב, שכן חברות בינלאומיות נוספות, בעיקר באירופה, יקחו בו חלק.

"אנו מאמינים בקירוב קהילות, הן באופן אישי והן ברשת. אנחנו נגד דיבורי שנאה ומאמינים שיש לעשות יותר כדי ליצור קהילות מקוונות מסבירות פנים ומכילות", אמרו בסטארבקס בהצהרה לתקשורת, והוסיפו: "אנחנו מאמינים כי גם קובעי המדיניות צריכים להתאחד כדי להשפיע על שינוי אמיתי".

בסוף השבוע חברת קוקה קולה הודיעה כי היא מצטרפת לחרם שעליו כבר הכריזו יותר מ-160 חברות כגון יוניליוור, ורייזון ו-‭.The North Face‬ המחאה הביאה לצניחה של יותר מ-8 אחוזים במניית פייסבוק במסחר בוול-סטריט בסוף השבוע. לפי הערכות, הרשת החברתית הכניסה 70 מיליארד דולר מפרסום בשנה שעברה, שנייה אחרי גוגל שנמצאת במקום הראשון.

מארק צוקרברג // צילום: AFP
מארק צוקרברג // צילום: AFP

בינתיים, כשבועיים מאז יצאו ארגוני חברה אזרחית בארה"ב למאבק וקראו להפסיק שיווק מוצרים ברשתות החברתיות פייסבוק ואינסטגרם, המנכ"ל והמייסד מארק צוקרברג החליט לשנות כיוון. בפוסט שפרסם ביום שישי כתב צוקרברג: "מעתה ייעשה שימוש בסטדנרט חמור יותר בכל הנוגע למודעות בעלות תוכן הכולל מסרים של  שנאה".

צוקרברג הדגיש גם כי "אנו מרחיבים את מדיניות הפרסום שלנו, שכן לא יהיה ניתן לטעון שאנשים ששייכים  לגזע, קבוצה אתנית, לאום, דת או מגדר מסוימים, מהווים איום על הביטחון הפיזי או הבריאות של אנשים אחרים. אנחנו גם מרחיבים את המדיניות שלנו כדי להגן טוב יותר על מהגרים, פליטים ומבקשי מקלט  ממודעות המביעות זלזול בהם".

הטענה המרכזית כלפי פייסבוק היא כי האלגוריתם שלה מעודד פילוג ושיסוי, ולמעשה היא מרוויחה מהפצת שנאה ברשתות החברתיות. כזכור, בפוסט שפרסם הנשיא טראמפ בפייסבוק ובטוויטר לפני חודש, בהתייחס למחאות ברחבי ארה"ב  בעקבות רצח ג'ורג' פלויד בידי  שוטר, הוא כתב כי "כאשר הביזה  מתחילה, הירי מתחיל".

בעקבות זאת, טוויטר החליטה לחסום את הציוץ לשיתוף בטוויטר בטענה כי  הוא מעודד אלימות. בנוסף, ציוץ אחר שבו טען טראמפ כי הצבעה באמצעות הדואר תביא להונאת בחירות, סומן על ידי טוויטר כ"טענה בלתי מבוססת".

דונלד טראמפ // צילום: רויטרס
דונלד טראמפ // צילום: רויטרס

מנכ"ל פייסבוק מתח ביקורת על יריבתו וטען כי טוויטר לא היתה צריכה לבדוק את אמינות הציוצים  של אף אחד, לרבות הנשיא טראמפ. החלטתו של מנכ"ל פייסבוק שלא להגיב לפוסט בחסימתו או בהסרתו הקימה עליו את זעמם של בכירים בפייסבוק לצד אנשי ציבור, שפתחו במחאה נגד ההחלטה.

מפייסבוק נמסר בתגובה: "אנו משקיעים מיליארדי דולרים בכל שנה בכדי לשמור על ביטחון הקהילה שלנו ועובדים באופן שוטף עם מומחים חיצוניים כדי לבדוק ולעדכן את המדיניות שלנו. פתחנו את עצמנו לביקורת של ארגוני זכויות אזרח ואסרנו פעילות של 250 ארגוני עליונות לבנה בפייסבוק ובאינסטגרם.  כמו כן, ההשקעה שלנו בבינה מלאכותית  הובילה לכך שכמעט 90% מתכני דיבור שנאה מוסרים מהפלטפורמה עוד לפני שמשתמשים מדווחים לנו עליהם. דו״ח, שנערך לאחרונה באיחוד האירופי מצא שפייסבוק טיפלה ביותר דיווחים על דיבור שנאה תוך 24 שעות מאשר טוויטר ויוטיוב.  עבודה רבה עוד לפנינו,  ואנחנו נמשיך לעבוד עם קבוצות זכויות אזרח ומומחים אחרים כדי לפתח עוד כלים, טכנולוגיה ומדיניות להמשך המאבק בנושא זה״.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...