חברת לוקהיד מרטין, שמייצרת את מטוסי ה-F-35 אסרה על טיסה בכלי הטיס במהלך סערות ברקים. ההוראה החריגה פורסמה לאחר שהתגלה במהלך תחזוקה שוטפת במטוס אמריקני נזק לאחד מהצינורות שמובילים גז אינרטי למיכל הדלק. מדובר בתקלה אירונית משהו, בהתחשב בעובדה ששמו הרשמי של המטוס הוא "F-35 לייטנינג" (ברק).
למטוס המתקדם ישנה מערכת מתקדמת שמאפשרת לה לכאורה לטוס בבטחה בתוך סערות ברקים. המערכת מזרימה אוויר מועשר בחנקן למיכלי הדלק. ללא מערכת זו, מציינים ב"דיפנס ניוז", המטוס יכול להתפוצץ אם יוכה על ידי ברק.
במהלך בדיקת תחזוקה שגרתית בבסיס חיל האוויר האמריקני ביוטה התגלה הנזק למטוס מסוג F-35A. בהצהרה של החברה בארה"ב הובהר כי כאמצעי בטיחות מומלץ להגביל את הטיסה בטווח של 25 מייל מסופות ברקים או רעמים. מדובר כרגע באמצעי הגנה בלבד, בזמן שהחברה תבחן האם אכן התקלה עלולה לסכן חיים.
בתגובה לפניית "ישראל היום" הבהירו בחברת לוקהיד מרטין כי "אנו ממשיכים לספק מטוסי F-35 ללקוחותינו וצי המטוסים ברחבי העולם ממשיך הן בפעילות מבצעית והן בפעילות אימונים".
"במהלך בדיקה שגרתית במרכז הלוגיסטיקה האווירי אוגדן בארה"ב, התגלה נזק בצינור במערכת OBIGGS (Onboard Inert Gas Generation System). חברת לוקהיד מרטין יזמה עיכוב במסירות המטוסים במקביל לתהליכי בדיקה שווידאו כי תהליכי ייצור מטוסי ה-F-35 עומדים בדרישות שהוגדרו בנוגע להתקנת מערכת ה-OBIGGS".
"אנחנו עובדים בשיתוף פעולה עם מנהלת תוכנית מטוס ה-F-35 (JPO) לירידה לשורש העניין ולהחלטה בנוגע לטיפול הנדרש שכן נראה שהחריגה הזו מתרחשת בשטח, לאחר מסירת המטוסים. כצעד בטיחותי מונע, הנחתה מנהלת תוכנית המטוס למפעילי מטוס ה- F-35A להגביל את טיסת המטוסים למרחק של לפחות 25 מייל מברקים או סופות רעמים".
אומנם, בישראל הסיכויים שיהיו סערות ברקים בתקופה זו של השנה קטנה יחסית, אולם סביר להניח כי גם בצה"ל מקדישים תשומת לב רבה בנוגע להוראה, שאי קיום שלה לול לסכן את חיי הטייסים והמטוסים.
מצה"ל נמסר בתגובה: "חיל האוויר נמצא בקשר שוטף עם מנהלת ה- F-35 העולמית וכן עם השותפים בעולם. ההמלצה לא לטוס בתנאי סופות ברקים מוכרת בחיל האוויר, וחלה על כל המטוסים ולא רק על מטוס ה- F35".