בזמן שמחאות עולם התרבות מציפות את הארץ, יש מי שמסייע לאמנים שלא מכרו או הציגו מזה חודשים. גלריות פתחו שעריהן לאמנים תמורת עמלה סמלית או ללא עמלה כלל, על מנת להחזיר את שוק האמנות לחיים ולהתניע מחדש את היצירה. במטרה לתמוך בתומכים, להלן פרטים של כמה גלריות שכאלה, שמציגות בימים אלה תערוכות מיוחדות בזמן משבר הקורונה.
הדוב האהוב שלי | גלריית יונטי ארט
התערוכה "הדוב האהוב שלי" בגלריית יונטי ארט ביפו, נשענת על דימויו של הדוב – חיה מסוכנת מאוד במציאות אשר קיבלה אינספור ביטויים משעשעים ואפילו מתוקים לאורך ההיסטוריה.
מדובר בגלריה קהילתית, אשר מאגדת תחתיה כ-250 אמנים ישראליים מתחומים שונים, עוזרת להם בדרכים שונות ותומכת בהם, כולל חשיפה של יצירות בגלריה, תערוכות מיוחדות ברחבי הארץ ועוד.
בתחילת תקופת הקורונה עמותת הגלריה יזמה תערוכות באינטרנט של אמנים, שניתן היה להיכנס ולצפות בהם מהבית וכן יזמה פגישות וסדנאות עם אמנים און ליין.
בתערוכה "הדוב האהוב שלי" מוצגים יותר מ-30 דובים שונים, כולם יצירות מקוריות של האמנית אילנה חבס. התערוכה, אשר מיועדת לכל המשפחה, פתוחה לקהל הרחב ללא תשלום ותינעל בתאריך 30 ביוני.
.jpg)
התעוררות SALE | גלריה בן עמי
בעקבות המשבר שתי בעלות גלריית בן עמי ברחוב החשמל 12, תל אביב, החליטו להקצות את החלל כולו לאמני הגלריה ללא תשלום, בתנאי שהיצירות במחיר של עד 5,000 ש"ח לצרכן. הרעיון הוא להנגיש את האמנות, למכור כמה שיותר, ולסייע לאמנים שנקלעו למשבר ללא תמיכה מוסדית כלל.
בין האמנים המציגים בתערוכה: אביבה סונסינו, סלאח אלקרא, אריה לברטוב, יעל הרפז ועוד. התערוכה תינעל בתאריך 30 ביוני.

איתן עמרם | סיסי גלרי
עם היציאה מהסגר ואיתה התובנה שעולם האמנות זקוק לדחיפה, החליטה האמנית סיסי דגן, הבעלים של סיסי גלרי (SISSY GALLERY), לצאת בקול קורא לאמנים לבוא ולהציג תערוכת יחיד בין כותלי הגלריה שלה למשך חודש. דגן הבטיחה שהפונים עד סוף חודש מאי יזכו להנחה משמעותית בהצגת התערוכה. עוד הבהירה כי לא תגבה עמלת מכירה מהעבודות שיימכרו בתערוכות וכי תסייע ללא עלות בשיווק התערוכות ברשתות החברתיות.
"לאחר הקורונה, החלטתי לתת לאמנים הזדמנות להיחשף עם יצירותיהם ולהותיר להם את הרווח ממכירות", היא אומרת. לדבריה, נהוג לגבות כ-7,000 שקלים על תצוגה של תערוכת יחיד והעמלות על מכירת עבודות מהתערוכות נעות, בהתאם למעמד הגלריה, בין 20-50%. הצעתה הנדיבה של דגן זכתה להיענות רבה, ועד מהרה היא סגרה את לוח התערוכות לגלריה עד סוף השנה.
ב-16 ביולי תיפתח תערוכת יחיד בסגנון פופ ארט של איתן עמרם, חייל צה"ל עולה חדש מצרפת, בהמשך תעלה תערוכה של מרים ברונקר, שתציג שילוב של עבודות ציור שלה וצילומים של בנה המנוח, תערוכה של האמן הירושלמי אבי קסוטו ועוד.
רוח הנתינה של דגן פעמה עוד טרם פרוץ הקורונה, כשהציגה במקום ובהתנדבות את "אינטגרציה" תערוכה של אמנים על הרצף האוטיסטי. "בחרתי לתת במה לאמנים שקולם לא נשמע, בלי לגבות מהם אגורה", היא אומרת. "כאמנית אני יודעת כמה קשה ויקר לאמן להציג את עבודותיו, לכן כשפתחתי את הגלריה הבטחתי לעצמי שאתן במה לאמנים. הקורונה החריפה את מצוקת האמנים אז החלטתי לעשות למענם עוד מחוות. כן, גם משום שיש ביכולתי הכלכלית לסייע להם".
SISSY GALLERY, בן יהודה 59, תל אביב.

תערוכת מכירה | גלריה "משרד"
גלריה "משרד", בזמנהוף 6, תל אביב, שפועלת מזה עשרות שנים באוצרותה וניהולה של ד"ר רחל סוקמן, החליטה לפתוח את שערי הגלריה, חינם אין כסף, בפני עשר אמניות ישראליות לתערוכת מכירה בת ארבעה ימים, בעוד ארגון התערוכה, יחסי הציבור והפרסום ייתנו גם הם ללא עלות, זאת כחלק מתרומתה לעידן הפוסט הקורונה.
בתערוכה יוצגו כ-40 עבודות של עשר אמניות ובהן ג'ניפר אבסירה, נרדין סרוג'י, ליאת קליין, חניתה אילן, יעל בן דוד ואחרות.
"המניע לקיום תערוכת המכירה נבע מהרצון להניע מחדש את עולם האמנות והכלכלה של עולם האמנות, לתמוך באמנות בשעה הקשה הזאת לאחר חודשים בהם אמנים לא הציגו ולא מכרו מעבודותיהם. אנחנו נרתמנו לעזור" אומר ברק רובין מגלריית "משרד".
התערוכה תוצג בתאריכים 28-31 ביולי.

אחרית הרהיט | פריסקופ
שרי פארן, המנהלת והאוצרת של גלריה "פריסקופ", בן יהודה 176, תל אביב, אינה גובה עמלות על מכירת עבודות המוצגות בגלריה שלה. "זה הכי הרבה שאפשר לעשות כדי לעזור ולקדם את האמנים", היא אומרת.
בגלריה, שמתמחה בתחום העיצוב, נפתחה התערוכה "אחרית הרהיט" של האמן ניר אוחיון באוצרות של אושרי כהן נדר ואור-יה רוזמן איזנשטדט. אוחיון מעצב עם שאריות עץ שמוצא ומרכיב ביד אמן רהיטים פיסוליים ששוברים כל קטגוריה במהותם. הם אפוקליפטיים, מושכים ומרתיעים בו זמנית.
"התערוכה נבחרה לייצוג הגלריה ברוח התקופה ההזויה, שיש בה אלמנטים אפלים וחייזריים שאפילו הדמיון לא היה יכול להמציא. ניר משתולל באובייקטים סוריאליסטיים דרמטיים שמבטאים את התקופה ההזויה בה אנו פוסעים באפלה לא ידועה", נכתב בקטלוג. "בדרך כלל אני לא מציגה עבודות שחורגות מתחום העיצוב וגם לא יצירות קיצוניות. אבל הקורונה שברה לנו את המוסכמות", אומרת פארן.
מחווה נוספת של "פריסקופ" היא לאמנית חן פייפר. בערב בו הוכרז עוצר הקורונה היתה אמורה להתקיים השקת תערוכת הזכוכית שלה. התערוכה לא פורקה אך נותרה 'כלואה' בגלריה במשך חודשים וחצי ללא מבקרים. לפני כשלושה שבועות, עם החזרה ההדרגתית לשגרה, התערוכה נפתחה מחדש לקהל שהגיע תוך תיאום פגישות מראש ועתה הורדה לטובת התערוכה של האמן ניר אוחיון.
התערוכה "אחרית הרהיט" של ניר אוחיון תינעל בתאריך 3 ביולי.

אור ואגדות | מוזיאון בר דוד לאמנות
המבואה, אחד מחמשת החללים ב"מוזיאון בר דוד לאמנות" בקיבוץ ברעם בגליל העליון, מוקדש לתצוגה של אמנים מצטיינים בוגרי המכון לאמנויות במכללת תל חי, ללא עלות וללא עמלה. המנהל ואוצר המוזיאון אבי איפרגן פועל עתה יותר מתמיד לטיפוח אמנים צעירים בראשית דרכם, בדגש על אמנים מהגליל. "אנחנו מטפחים את האמנים הצעירים בפריפריה, נותנים להם קרש קפיצה. אנחנו מפיקים, אוצרים ותומכים בתערוכות שלהם ואיננו גובים תשלום על כך", אומר איפרגן.
בקרוב תוצג במבואה לעידוד האמנים הצעירים תערוכה של האמנית הדר גד ששמה במרכזה את הכפר בירעם הסמוך. התערוכה המרכזית "הגוף המכני" בהשתתפות האמנים יהודית סספורטס, איציק לבנה, גבי קלייזמר, יוסי קריספיל ומרים כבסה, עוד הספיקה במשך שבוע וחצי להיות פתוחה למבקרים ואף לקיים שיח גלריה טרם הקורונה. מוצגת גם התערוכה של האמן תושב עפולה שלומי ללוש "ונפל האור" ובאגף הנוער עלתה התערוכה "אי שם. תערוכת אמנות מארץ האגדות".
התערוכה של האמן יאיר גרבוז "לא הייתי בהודו" אמנם נתלתה ואף היתה אמורה להיפתח לקהל בחודש מרץ, אבל אז באה הקורנה והיא נותרה בבדידותה. "גרבוז קיבל את המצב, מה אפשר לעשות. אבל בראשית 2021 צפויה לו תערוכה גדולה אצלנו", מבטיח איפרגן.
בחודשי סגר הקורונה הקפיד אבי איפרגן לקיים קשר רציף עם האמנים והאמניות שתערוכות משלהם יוצגו במהלך השנה במוזיאון. בהם אפרת רובינשטיין, ספיר גל ואסף אלקלעי. "שמרתי איתם על קשר רציף. התעניינתי במצבם, האם הם מגיעים לסטודיו ומה עבר עליהן בתקופה הקשה", הוא אומר.

החלל הריק | תיאטרון גבעתיים
עם חזרתו האיטית של עולם התרבות והאמנות לפעילות, יזם מנכ"ל תיאטרון גבעתיים השחקן והיוצר אוהד קנולר, פרויקט ייחודי, בו הזמין יוצרים להציג את פרשנותם האמנותית למושג "החלל הריק". ביום חמישי, ה-18.6, תושק בתיאטרון גבעתיים תערוכה המציגה יצירות הנותנות פרשנות למושג, בו נתקלנו רבות, בימי הקורונה, "החלל הריק".
בתערוכה משתתפים כ-60 אמנים, בהם אמנים ידועי שם, ותיקים וצעירים. בין המשתתפים: יאיר גרבוז, מוטי מזרחי, תמר גטר, דן ריזינגר, שוקה גלוטמן, דן בירנבאום, גד אפוטקר, דב פייגין, לאה דולינסקי, רעות פרסטר, תמי צידון, אלכס קרמר ועוד.
המטאפורה לעולם ואולמות התרבות הריקים מפעילות ובעיקר הבמה הריקה בימים של סוף מגפת הקורונה, לקוחה מספרו של הבמאי פיטר ברוק "החלל הריק". על אמנותו של ברוק נכתב: "...מהות התיאטרון של פיטר ברוק היא החיפוש אחרי הבלתי נראה כדי להופכו לנראה. ברוק הפך את תיאטרונו למתווך בין שמיים לארץ". פיטר ברוק עצמו, הרבה לצטט את המחזאי המהולל איבסן שכתב: "הבלתי נראה על הבמה נראה בראשם של הצופים, ואולי הבלתי נראה בראשי הצופים נמצא על הבמה".
