לא מעט מתושבי בני ברק מנותקים מכל אמצעי מדיה, אין ברשותם טלפונים חכמים, אינטרנט, טלוויזיה וכיוצא בכך, הקשר בינם לבין המורים והחונכים שלהם נותק כמעט לחלוטין בשבועות האחרונים בשל נגיף הקורונה. בניגוד ליתר ילדי ישראל, שלמדו מרחוק או שמרו על קשר עם המורים באמצעות הזום או קבוצות וואטסאפ, נזקקו מאות ילדות לדרך יצירתית על מנת להתמודד עם המצב המאתגר.
ביידיש: סרטון הדרכה להכנת מסכה לפנים // צילום: משרד הבריאות
192 ילדות שמלוות על ידי 12 נאמנות (חונכות) בתוכנית "פותחים עתיד" בבני ברק, החלו לנהל יומן שכונה "יומן (פ)גישה". במשך יותר מחודש הקפידו הילדות למלא את היומן בחוויות שונות ובתחושות. כך, סיפרו על "חוויה נעימה שנתנה לי כוח", "משהו שרציתי ונהגתי באיפוק", חוויה שהייתי מעדיף לשכוח" ועוד. בכל כמה ימים הקפידו הנאמנות ליצור קשר עם הבנות, להתעדכן במשימות שכתבו ולשמוע מה שעובר עליהן בתקופה הזו.
"אבא לא מרגיש טוב והתקופה מאוד לא קלה", כתבה אסתר, בת 10, שאביה חלה בקורונה. "היומן גרם לי להעביר את הזמן, לעשות את היצירה שלו ולכתוב את התחושות שלי ואפילו של כל הילדים בבית, האחים והאחיות שלי. ביחד העלינו את כל מה שאנחנו מרגישים בתקופה הזו שאנחנו לבד ולא יוצאים מהבית". היא שיתפה כי לפני מספר שבועות "אמא שלי ילדה בן והצטרף לנו אח נוסף למשפחה. כמובן תיעדתי את זה ביומן".
רות, גם היא בת 10, סיפרה: "מאוד לא פשוט להיות ביחד כולם בבית פתאום בלי לצאת מהבית וכתבתי את מה שאני מרגישה, עם מה שאנחנו מתמודדים ולאט לאט אני מבינה שהכל לטובה, אנחנו יוצרים חוויות משותפות ואמא שלי קנתה לי במיוחד ליומן אביזרי יצירה שכולנו ביחד בבית עשינו ביחד. מאוד קשה לי הניתוק מציבי הנאמנה שלי אבל בזכות היומן והקשר היומיומי זה קצת מקל".
בין החוויות שהבנות רשמו ביומן: "מה עשיתי שגרם לסיפוק? לקראת חג הפסח עשיתי שטיפה יסודית בכל הבית לבד!", "משהו שרציתי וגרם לי לסיפוק? בבני ברק הייתה חלוקה של משחקים אבל לא יכולתי ללכת כי זה מסוכן בגלל הקורונה וקיימתי את מצוות כיבוד הורים ונשארתי בביתי, גרם לי לסיפוק גדול שהקשבתי לאבי".
בת אחרת סיפרה: "מה אני מפסידה בגלל התקופה בו אני מתחזקת באמונה זקופה? אין טיולים בחול המועד הכל לטובה ונשארים בבית ואני עושה קייטנות לאחיי הקטנים". שלישית ציינה: "חוויה שהייתי מעדיפה לשכוח? בערב פסח הזמנו פיצה וחיכינו עד 12 בלילה והיא לא הגיעה, אמא הוציאה קוגל שהכינה לערב החג והוציאה במיוחד לאותו הלילה, אכלנו כולם ויום למחרת הכנו עוד קוגל בשביל החג".

"הנאמנות של הילדות מלוות אותן לאורך כל השנה בבית הספר ומחוצה לו וזהו קשר אישי שמילים לא יכולות להסביר עד כמה הוא משמעותי לילדה ולבני משפחתה", סיפרה מרים ניימן, מנהלת "פותחים עתיד" בבני ברק. "הבידוד יצר בבת אחת ניתוק מהקרבה האישית, מהשיח היומיומי בחדר התכנית בבתי הספר ובבתי הילדות, מאחר ואוכלוסייה זו בוחרת לא להיות חשופה לתקשורת הדיגיטלית מסיבות שונות, החלטנו סמוך לכניסה לבידוד להיערך עם היומנים וקראנו להם "יומן (פ) גישה" המאפשר גישה לחוויות היומיומיות שלהן ושמירה על הקשר הנחוץ כ"כ במיוחד בימי הבידוד המורכבים".
תכנית פותחים עתיד מבית הסוכנות היהודית פועלת כבר 13 שנה ומלווה 12 אלף ילדים במצבי סיכון והוריהם מדי שנה, על ידי 300 נאמנים/ות, (חונכים) בני המקום. בכל עיר/ישוב/מועצה יש מספר בתי ספר בהם יושבות שתי נאמנות, כל אחת אחראית על 16 ילדים ועל קשר עם בני המשפחה. מטרת התכנית מתחלקת למספר דברים: חיזוק החוסן האישי של הילד ותחושת המסוגלות העצמית שלו, פיתוח היכולות, העוצמות והכישרונות של הילד, הנגשת השירותים החברתיים הזמינים עבור הילד ומשפחתו והרחבתם, יצירת סביבה חינוכית תומכת לילד בביה"ס, עידוד מעורבות הורית בחיי הילד ותמיכה בו וחיזוק היכולות ההוריות ותרומה לצמיחת התא המשפחתי.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו