החברות קוראות: "הצילו את התעופה הישראלית"

שלוש חברות התעופה הישראליות בדרך לקריסה • יו"ר אל על מזהיר מהעתיד להגיע • ובישראייר וארקיע קוראים לאיחוד

מטוסי חברת אל על // צילום: משה שי // מטוסי חברת אל על // צילום: משה שי

בחברות התעופה הישראליות הגיעו להבנה שהענף בארץ לא יחזור להיות כפי שהיה ביום שלפני משבר הקורונה.

עד המשבר - חברת התעופה הגדולה אל על הפעילה 45 מטוסים לכ־60 יעדים ברחבי העולם. בשנים האחרונות קיבלה החברה 15 מטוסי בואינג 787 (דרימליינר) והרחיבה באופן משמעותי את היעדים. בשבועות האחרונים נחתה החברה ביעדים רחוקים רבים, ובהם קולומביה, קוסטה ריקה, אוסטרליה, פרו ובקרוב כנראה שגם ארגנטינה, במסגרת מבצעי חילוץ ישראלים שנתקעו בחו"ל במהלך אתגר הקורונה.

לפני כמה שבועות, עוד הרבה לפני שיא המשבר, דיווחה אל על לבורסה את הדיווח המספרי האחרון שלה. כבר אז, הפגיעה בהכנסות עמדה על כ־160 מיליון דולר. באל על הגישו בקשה לסיוע עם תוכנית התייעלות למשרד האוצר, שטרם הגיב.|

"כל מדינה חייבת לשמור על התעשיות המקומיות שלה, ותעופה מגלגלת מיליארדים ומכניסה מיליארדים למדינה", אומר יו"ר אל על אלי דפס, "עשרות אלפי עובדים שנתמכים בתעופה משלמים מסים, ואם המדינה לא תטפח את התעשייה הזאת, הוואקום לא יישאר ריק, ייכנסו לכאן חברות זרות והמסים ישולמו באותן מדינות. המסים שאל על משלמת נכנסים לאוצר המדינה והיא עושה עם זה דברים נוספים". 

לדבריו, "למדינה יש מניית זהב באל על, והמשמעות היא שהחברה מחויבת להחזיק רק טייסים ישראלים וכך גם המטוסים שייכים למדינה בכל רגע שהיא צריכה אותם, בכל מצב חירום. אנחנו מוקפים מדינות עוינות, ובלי  תעופה מקומית חזקה, נהיה במצב בעייתי מאוד".

יו"ר אל על, אלי דפס // צילום: יח"צ
יו"ר אל על, אלי דפס // צילום: יח"צ

 לאחר שהגישו באל על את תוכנית ההתייעלות למשרד האוצר, קיוו בחברה לקבל תשובה בנוגע להלוואה. בחברה ביקשו כ־400 מיליון דולרים כהלוואה ועוד כ־200 מיליון דולרים כערבות. עד כה, באוצר לא הגיבו וגם לפניית "ישראל היום" בחרו באוצר שלא להתייחס. לשם השוואה, בסינגפור הודיעה הממשלה כי תשקיע לא פחות מ־13 מיליארד דולר בחברת התעופה, ובארה"ב הודיעו כי ישקיעו סדר גודל של כ־58 מיליארד דולר.

אלי דפס מתייחס לעניין הזה, ואומר: "זה שהאוצר לא מגיב זה אחד האסונות הגדולים. בכל העולם נותנים מיליארדים על מיליארדים לחברות התעופה שלהם. אנחנו הגשנו תוכנית התייעלות לפני שבועיים והיא שוכבת אצלם ללא תגובה. גם אם תהיה תגובה טובה אבל מאוחרת, היא יכולה להיות כבר לא רלוונטית".

באל על לא מתווכחים עם העובדה שהיקף העובדים ושיטות העבודה שהיו קיימות עד כה, לא תאמו את גודל החברה והיקף הפעילות שלה. החברה נמצאת במרחק של עד שישה שבועות לקריסה מוחלטת, כך להערכת כל המומחים בתחום. גם בחברת התעופה הגדולה בישראל תומכים באיחוד חברות, כמו גם בארקיע ובישראייר, וייתכן כי במידה שברשות התחרות יאשרו את האיחוד, נראה צמצום ואיחוד של חברות.

"רק אם נקבל הלוואה נוכל לשרוד"

בתוך כך, ישראייר וארקיע עוברות תהליכי התייעלות, כאשר מנכ"ל ישראייר, אורי סירקיס, ויו"ר ארקיע וקבוצת נקש, אבי חורמרו, בטוחים: המדינה חייבת לסייע בהלוואות ארוכות טווח ובאופן מיידי לאשר איחוד. 

"הגענו למשבר במצב אחר מחברות התעופה האחרות, וזה אחרי שביצענו תוכנית התייעלות", מסביר סירקיס, "תוך כדי המשבר אנחנו מבצעים התאמות חדות, וכרגע אנחנו פעילים עד סוף השבוע, שבסופו נבצע כמעט 40 טיסות חילוץ. אנחנו מבצעים גם טיסת מטען יומית ללונדון ומחזיקים את הקו לאילת עם 3-2 טיסות יומיות. לא הוצאנו את הטייסים שלנו לחופשה ללא תשלום. אנחנו מחזיקים את כולם כשירים עם הורדה בשכר של 60 אחוזים".

ישראייר ביקשה מהמדינה הלוואה בסך כ־100 מיליון שקלים. "כרגע, לישראייר יש תזרים מזומנים שיספיק לה עד מאי בלי שיהיו פעולות אגרסיביות", מציין סירקיס, "אנחנו מאמינים שהחלטות של משרד האוצר יתקבלו בשבוע הקרוב, ורק אם נקבל את ההלוואה נוכל לשרוד".



מנכ"ל ישראייר, אורי סירקיס // צילום: יח"צ ישראייר
מנכ"ל ישראייר, אורי סירקיס // צילום: יח"צ ישראייר

בד בבד, יו"ר ארקיע, אבי חורמרו מציין כי החברה זקוקה להלוואה לטווח ארוך בסך 25 מיליון דולר כדי שלא תיסגר. "חייבים לאחד בין שלוש חברות התעופה ואם לא זה, חייבים לאחד באופן מיידי בין ישראייר לארקיע".

יו"ר איגוד הטייסים, מידן בר, אומר כי "הסיוע לחברות התעופה הוא כפול: אחת - כדי לראות שחברת תעופה לא נסגרת, ואז יש אלמנט רגולטורי שיהיה קשה מאוד לשקם אותו, ושתיים, מדינות העולם מסייעות לחברות התעופה שלהן כדי שיהיו מוכנות ליום שאחרי. אז, כל המדינות ירצו שחברות התעופה יתאוששו, כי זה מה שיאושש את הכלכלה. כל יום שעובר ואין סיוע ישראלי כמו שעושות כל מדינות העולם, משמעו - תעופה מוחלשת יותר ברגע שהמשבר יתקרב לסיומו. היעדר סיוע היום הוא סוף התעופה הישראלית בעתיד הקרוב".

משבר חובק עולם

חברות התעופה הישראליות לא לבד: המשבר בתעופה חובק עולם. חברות הלואו קוסט איזי ג'ט וריינאייר יקרקעו את כל המטוסים שלהן בחודשים אפריל ומאי ויציבו אותם לרשות ממשלות אירופה, לצורך שינוע ציוד רפואי.

חברות גדולות כמו בריטיש איירווייז, וירג'ין אטלנטיק, סינגפור איירליינס ולופטהנזה כבר הכריזו על ירידה של יותר מ־90 אחוזים בפעילות, והן רק חלק קטן מעשרות ואף מאות חברות שסופגות נזקים בסדר גודל דומה. אל על, ישראייר וארקיע הפסיקו את כל הפעילות הבינלאומית שלהן בטיסות הסדירות.



מטוסים של חברת לופטאנזה // צילום: איי.פי
מטוסים של חברת לופטאנזה // צילום: איי.פי

גם החברות שעדיין פועלות בהיקף קטן, דוגמת אמירייטס ואמריקן איירליינס, קרקעו את רוב המטוסים רחבי הגוף שלהן בעקבות הביקוש הנמוך. בקאנטאס האוסטרלית וב־KLM ההולנדית מוציאים בימים אלה את כל צי הג'מבו (747) שלהן לפנסיה, מוקדם מהצפוי, ובאל על הסבו את מטוסי הטריפל 7 למטוסי מטען והסירו את מושבי הנוסעים. חברת דלתא האמריקנית תטיס אנשי רפואה בארה"ב, ללא תשלום.

 חברות התעופה שכן מפעילות טיסות בינלאומיות לישראל וממנה הן בריטיש איירווייז, אתיופיאן איירליינס, KLM , LATAM, בלאוויה, אירופלוט ויונייטד. התמונה עלולה להשתנות בכל יום.

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר