"מרגע שהמגפה תצא משליטה - לא תהיה דרך חזרה"

פרופ' סיגל סדצקי, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, אומרת בדיון בבית המשפט העליון בעתירת ארגוני זכויות אדם נגד איכוני הטלפונים בידי השב"כ - כי הצעד הכרחי • הנשיאה חיות לעותרים: "החוק קובע שבמצב חירום הממשלה מוסמכת להתקין תקנות לשעות חירום"

השופטת חיות במהלך הדיון בבג"ץ // צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90 // השופטת חיות במהלך הדיון בבג"ץ // צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90

בדיון שנערך היום (חמישי) בבג"צ בעתירות האגודה לזכויות האזרח, עדאללה ועו"ד שחר בן מאיר נגד איכוני הטלפונים על ידי השב"כ נשיאת העליון, אסתר חיות, אמרה כי היא שומעת מגורמי ממשלה כי סגר כללי הוא עניין של זמן. הדיון מתקיים כעת במעמד צד אחד לשמיעת נציגי מערכת הביטחון. 

נציגי המדינה בדיון מסרו כי הם אינם יודעים לומר מתי ואם תתקבל החלטה כזו. "עברנו כבר את קצב 100 הנדבקים ליום ביומיים האחרונים. בתוך זמן לא ארוך מדינת ישראל תהיה עם אלפי חולים ועשרות אלפי חולים. כלי האכיפה הטוב ביותר הוא בידוד. יש הכרח שכלל האנשים שהיו במגע עם חולה ב-14 ימים האחרונים יהיו בבידוד. מאה אנשים ביום כפול עשרות אנשים שהיו עם כל אחד בבידוד. זה היה המחיר עם כל המתנה נוספת. השאיפה הייתה לעשות את זה בכלים אזרחיים מבלי לערב את השב"כ. נמצא שיש הכרח לעשות שימוש ביכולות של שירות הביטחון הכללי", נמסר מנציגי המדינה. 

פרופסור סיגל סדצקי ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות אמרה: "אנחנו מתמודדים עם מחלה מאוד קשה וחלון ההזדמנויות שלנו מאוד קטן ומאוד ספציפי. אם אנו מאחרים, אנו בבעיה. אצל כל המדינות שאיחרו נוצרה אצלם בעיה מאוד גדולה. לא קיימת דרך מושלמת לעצור את המחלה. אנו זקוקים פה לאסטרטגיות חופפות על מנת להגדיל את המאמץ שלנו למנוע את המחלה. 

"בדקנו את כל הטכנולוגיות במדינת ישראל למעקב כזה ואף אחת לא ענתה על הצרכים. אני רואה את זה במובן של הגנה על החברה כולה, אבל גם במובן של זכות האנשים לדעת כדי להגן על בני משפחתו, לשים לב לסימפטומים ולא להדביק אחרים.

לגבי השאלה על הסגר. יש פה רצף של בידוד חברתי והוא ילווה אותנו כל עוד המגפה הזו תמשך. גם בסין יש חשש מאוד גדול שכשאנשים יחזרו לעבודתם יבוא גל שני.במקרה שלפנינו אנו מדברים על מגפה שמרגע שתצא משליטה לא תהיה חזרה", הוסיפה סדצקי. 

נציג המדינה: "לא התקבלה החלטה על סגר ואנו לא יודעים להגיד מתי יהיה. התקנות כפי שהן כרגע לא נועדו לאכוף מצב של סגר. לטעמנו אין פגיעה בכבוד האדם במובנים של ביזוי או השפלה. יש פגיעה בפרטיות. יש סמכות לממשלה להטיל זאת על השב"כ מטעמים של שמירה על הביטחון הלאומי, וכאן זה בהחלט המקרה".

"אין פיקוח פרלמנטרי"

עו"ד שחר בן מאיר, אחד העותרים, אמר בהמלך הדיון: "אנו נמצאים לא רק במשבר של נגיף הקורונה אלא גם במשבר חוקתי. הממשלה לא מאפשרת לכנסת לעשות את תפקידה.הממשלה, בכך שהעבירה אותם באופן מאוחר, יצרה מצב שלא ניתן לדון בהם".

נשיאת העליון אסתר חיות: "החוק קובע שבמצב חירום הממשלה מוסמכת להתקין תקנות לשעות חירום. אני לא מבינה את הטענה של אדוני. בסופו של דבר מה שקרה הוא שהותקנו תקנות לשעת חירום מכוח חוק יסוד הממשלה. אז אין ועדה. מה משמעות שאין ועדת חוץ וביטחון?"

עו"ד בן מאיר השיב: "המשמעות שאין פיקוח פרלמנטרי לתקנות לשעת חירום"

חיות: "בסופו של דבר חוסר היכולת של הכנסת להתכנס ולדון בדבר נובע ממצב החירום שאינו מאפשר התכנסות. החוק אומר פיקוח פרלמנטרי ככל האפשר, הכנסת אומרת 'עכשיו אי אפשר".



מלון שהוסב למלוני תהתאוששו תבשל מגפת הקורונה // צילום: אורן בן חקון
מלון שהוסב למלוני תהתאוששו תבשל מגפת הקורונה // צילום: אורן בן חקון

עו"ד דן יקיר מטעם האגודה לזכויות האזרח: "העניין של היעדר פיקוח פרלמנטרי הוא חמור. המשמעות היא שאין פיקוח על הממשלה. אני מבין לחלוטין את הגורמים הרפואיים שרוצים מקסימום אמצעי ביטחון אך במדינה דמוקרטית אין אפשרות לקבל תפיסה כזו".

עו"ד חסן גבארין המייצג את עדאללה: "לפי התקנות האלה אם אני חולה קורונה אני מצורע. כולם צריכים להתרחק ממני ואני צריך לטפל בעצמי. יש חוק נגדי ואני בבחינת חשוד".

מלצר:"אדם שהוא חולה הוא לא מצורע, גם זה מינוח שלקוח ממחלות. אבל מבחינה חברתית האחריות שלו שלא יפגע באחרים. בפועל כל אדם מקבל מספר ואז יש אנונימיות כי האדם לא מזוהה בשמו. התשובה שנותנים לאנשים שנימצאו בקרבתו היא חלא זיהוי אישי אלא לפי מספר לכן כל מה שאדוני טוען לא מתחבר לעובדות".

הנשיאה חיות לנציגי המדינה: "כרגע נרצה השלמות בכתב מה הוא מצב חירום לעניין הזה? האם רק במצבים ביטחוניים משום שזו שאלה תקדימית והנושא של כבוד האדם".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר