נהגי מוניות בנתב"ג: "נכנסים ללוע הארי"

בעקבות הקורונה, גם התחבורה הציבורית במשבר • תחנת הרכבת בנתב"ג נסגרה • נהגי האוטובוס דורשים הפרדה במחיצת זכוכית • וגם נהגי המוניות חוששים

צילום: יהושע יוסף

מעט מאוד נהגי מוניות נצפו הבוקר (רביעי) בנמל התעופה בן גוריון זאת בשל מיעוט הנוסעים במקום, לאחר ההנחיות החדשות של משרד הבריאות. נהגי המוניות שכן הגיעו למקום היו אלו שהביאו תיירים שעוזבים את הארץ. הנהגים עצמם מבצעים את עבודתם אבל חששם מאוד כבד.

"מה שקורה בעצם זה שאנחנו נהגי המוניות צריכים להסיע כעת את כל מי שחוזר ארצה מחו"ל ואסור לו לעלות לרכבת. בדרך כלל אנחנו עם מסיכה, אבל מי מבטיח שלא נדבק? הרי לא כל נוסע שלא ייסע ברכבת יש לו כאן בנתב"ג רכב שמחכה לו או בן משפחה שבא לאסוף. זה אומר שאנשים יצטרכו מוניות כדי להגיע הביתה. התחושה היא שאנחנו באים לפה ונכנסים ללוע האריה. על זה אף אחד לא נתן את הדעת בשום משרד ממשלתי", סיכמו הנהגים.

נהגי האוטובוס דורשים מחיצות

נהגי האוטובוס לא מסתפקים בהנחיה לפיה שתי השורות הראשונות באוטובוסים הציבורים יישארו ריקות כדי שלא יהיה מגע עם הנהג, והם דורשים כעת מחיצות זכוכית או חומר אחר שיחצוץ בינם לבין הנוסעים, כדי לצמצמם עוד את הסיכוי להדבקות. "מה שבטוח שאחרי משבר הקורונה ומכרזי התחבורה הציבורית כבר אף נהג לא יסכים לנהוג באוטובוס ללא חציצה", אמרו.

הוראה על אי ישיבה נוסע נוסעים כיסא כיסאות ליד נהג אוטובוס קווים // צילום: יהושע יוסף
הוראה על אי ישיבה נוסע נוסעים כיסא כיסאות ליד נהג אוטובוס קווים // צילום: יהושע יוסף

איגוד ועדי התחבורה בארגון "כוח לעובדים" פנה במכתב לשר התחבורה בצלאל סמוטריץ', לאחר שנהג אגד נשלח לבידוד בגלל שנחשף לחולה קורונה. האיגוד דורש מסמוטריץ' להפעיל מכונות תיקוף ולא לאפשר תשלום אצל הנהגים, כדי למנוע את סיכונם.

פגיעה קשה בחברות ההיסעים הפרטיות

חברות ההסעה דורשות מהמדינה להתערב ולסייע להן עקב הפגיעה הקשה שנוצרה עם משבר הקורונה. החברות שהתחייבו, בין היתר, בלא מעט הלוואות שהושקעו בצי האוטובוסים שמשרתים לרוב תיירים אך גם תלמידי בתי הספר וחיילים, מבקשות מהמדינה לפחות להקפיא את התשלומים או לסייע בהזרמת תקציבים. 

על פי ארגון חברות ההסעה הפרטיות מדובר בתגובת השרשת לעצירת ענף התיירות שהוא קריסת חברות הסעה. נכון להיום יש 90% ביטולי הזמנות מתיירות חוץ, והדבר ההולך ומחמיר. ניסים סרוסי, יו"ר ארגון חברות ההסעים, "לא סופרים אותנו. תחשבו כי במטוס תיירים שוהים כ-חמש שעות, באוטובוס תיירות אותם תיירים נמצאים כ-12 שעות ביום במשך כל תקופת שהותם בארץ". 

נהגי המוניות חוששים // צילום: יהושע יוסף
נהגי המוניות חוששים // צילום: יהושע יוסף

"נכון להיום מתהדק הסגר על ישראל וטבעת החנק על חברות ההסעה. קבוצות תיירים המגיעות באוניות, מעברי גבול יבשתיים ממצרים וירדן, אינן. כל המעברים האלו נסגרו, כולל נתב"ג שלא מכניס כמעט תיירים. מאחר והיה צפי משמעותי לגדילה במספר התיירים לישראל, רוב החברות רכשו אוטובוסים חדשים במהלך השנתיים האחרונות שרובם ככולם נועדו להסעת תיירים. עלות אחזקת האוטובוסים ללא שכר נהגים נאמד בכ-22 אלף ₪ לחודש. בענף התיירות מעל ל- 500 אוטובוסים פרטיים, הנזק הכלכלי המאיים הוא של יותר מ-12 מיליון ₪ לחודש".

חברות ההיסעים ציינו כי סוכני הנסיעות מדווחים שאין פניות ואין להם צפי למעט הודעות על ביטולים גורפים. "על כן, אין לנו צפי לפתרון הבעיה ונקודת ההנחה היא שבחצי שנה הקרובה התיירות לא תחזור לישראל", מוסיף סרוסי. "חברות ההסעה השקיעו בהכשרת נהגים, נהגים מקצועיים, לא כל אחד יכול לעבוד כנהג תיירות. בשל הידבקויות תיירים, גם נהגים של חברות הסעה נאלצו להיכנס לבידוד. מדינת ישראל חייבת להתערב אחרת מאות חברות עשויות למצוא עצמן בדרך לפירוק ולהתרסקות".

תחנת הרכבת בנתב"ג נסגרת לציבור השבים מחו"ל

נזכיר כי החל מהיום תחנת הרכבת בנמל התעופה בן גוריון לא תשרת נוסעים ששבו ארצה מחוץ לארץ. בקו ישתמשו רק אלו הנוסעים מהבירה לתל אביב או ישראלים שעשו שימוש בטיסות פנים לאילת על ידי הצגת כרטיסי הטיסה כהוכחה. כן תותר הנסיעה ברכבת הזו לעובדי נמל התעופה ועובדי הרכבת שיזוהו בתג עובד ולצוותי האוויר. ההגבלה היא רק על עליה בתחנת נתב"ג. כל אזרח שירצה לעלות על רכבת זו בתחנות ההמשך, למשל בתל אביב וצפונה, יוכל לעשות כן.

עוד בנושא:

מחנות התחפושות עד הקלפי: כל החולים, כל המסלולים

כללים חדשים: כוננות קורונה באולפני החדשות

שאלות ותשובות | עבודה בימי קורונה

לפני ההמנחיות החדשות, ועד עובדי הרכבת העביר מכתב למנכ"ל הרכבת, מיכאל מייקסנר, ולשר התחבורה בצלאל סמוטריץ', ובו דרישה להפעיל אמצעי אכיפה כלפי נוסעים שעולים לרכבת בתחנת נתב"ג, או לחלופין לסגור את התחנה לאלתר.   

תחנת נתב"ג נסגרה // צילום: אורן בן חקון
תחנת נתב"ג נסגרה // צילום: אורן בן חקון

במכתב טענו כי "לאור העובדה שאין אכיפה נדרשת בתחנת נתב"ג, אשר את התוצאה שלה ראינו אתמול עת נחשף כי אחד מחולי הקורונה עשה את דרכו לבידוד בית באמצעות הרכבת מנתב"ג לעכו, ובכך סיכן עשרות עובדי רכבת ואלפי נוסעים - אנו דורשים כי תחנת נתב"ג תיסגר לאלתר. ככל שיוחלט להמשיך את פעילותה הרי שיש להפעיל אמצעי אכיפה וגורמי אכיפה, באמצעות משטרת ישראל, או כל גוף בטחוני אחר, שיקבלו את הסמכות לאשר או לשלול כניסה של נוסעים מנתב"ג לרכבת".      

בהמשך דרשו העובדים לספק להם אמצעי חיטוי והגנה כנדרש: "יש לדאוג לחיטוי מכונות רכישת הכרטיסים, חיטוי הרכבות מבפנים לפני ניקיון ועוד".  אך כאמור, הרשות לתחבורה ציבורית הודיעה אתמול על המגבלות החדשות, לאחר דיון מיוחד בו נכחו שר התחבורה, בצלאל סמוטריץ, מנכ"לית המשרד קרן טרנר, מנהל הרשות לתחבורה אמיר אסרף, מנכ"ל רכבת ישראל מיכאל מיקסנר וגורמי מקצוע. 

ועד עובדי הרכבת הגיב להחלטה באומרו: "זו החלטה חשובה ואנו מברכים על כך. יש לוודא עם זאת שתבוצע אכיפה וכל אזרח עם נחיתתו יוודע למגבלה. בנוסף לאור העובדה כי מגמת ההתשפטות של המחלה נשמכת יש לקבוע נהלי התגוננות לכל עובדי הרכבת ודרכי התנהלות של הנוסעים. לצערנו יש נשאים שאוי עדיין לא יודעים על מחלתם וממשיכים לנסוע ברכבות

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר