נגיף הקורונה מעסיק את כולנו. ענף התיירות סופג מכה קשה, החדשות עוסקות בו באדיקות ובין היתר גברה המודעות לחיטוי אזורי המחיה, למניעת הדבקה. מעבר לכך שאנשים רבים בעולם חובשים מסיכות, ניתן לראות אקטים של ניגוב משטחים במושבי המטוס ובמקומות נוספים.
התוצאה של המודעות הזו היא עלייה בביקושים למוצרי חיטוי, וקפיצה חדה בהזמנות של מוצרים אלו המיוצרים ומיוצאים מישראל לכל העולם, כולל לסין. אף שנגיף הקורונה לא הגיע לישראל, יצא משרד הבריאות בהמלצות כיצד להקטין את הסיכוי להידבקות בנגיף. בין ההמלצות אומרים במשרד הבריאות לשטוף ידיים עם מים וסבון לעיתים קרובות, לכסות את הפה והאף בעת שיעול ועיטוש, וכן בהיעדר ממחטת נייר, עדיף להתעטש למרפק ולא לכף היד.
ד"ר דורון דושניצקי, מומחה ברפואת ילדים מחטיבת הרפואה של לאומית שירותי בריאות, ממליץ כיצד על האזרחים הישראלים להתנהל בשגרה ובעת טיסות לחו"ל. "חשוב מאוד להתעדכן ולראות מה משרד הבריאות ממליץ לשוהים ולמטיילים בחו"ל, ולנהוג לפי ההנחיות הרשמיות. אם כל אחד יאלתר, תהיה אנדרלמוסיה שלמה ומטוס שלם יהיה עם מסיכות על הפנים. לפעמים מקדם ההיסטריה יכול ללכת למקומות רחוקים, אך עם זאת, חובת הזהירות מונחת על כל אחד.

"כל אחד צריך לחשוב אם הנסיעה למקום שהוא נוסע אליו בחו"ל היא חיונית או אם אפשר לדחות אותה בכמה שבועות. אם הטיסה אינה חיונית, אפשר לשקול לפי המגמה. אנחנו שומעים על מספרים הולכים וגדלים של הידבקויות, ולכן כדאי לנסות למנוע אותן על ידי בלימה או הפחתה של מקרים חדשים".
לגבי התנהלות בארץ הוא אומר: "בארץ צריך לנהוג לפי השגרה, עם תודעה של זהירות. הווירוס לא הגיע לארץ, אבל במרחב הציבורי מומלץ לנקוט אמצעי זהירות הכוללים שיעול למרפק וניקיון משטחים. עם זאת, לא כדאי להגזים. שכל אחד יעשה מה שנראה לו הכי נכון. לדוגמה, אין הנחיה שכל הטסים לפריז צריכים להיות עם מסיכת מנתחים בטיסה, אבל אם זה יגרום למישהו להרגיש טוב יותר, אני האחרון שאגרום לו לא לעשות את זה".
לשאלה מה מידת היעילות של המסיכות הוא עונה, "מי שאמור לחבוש את המסיכות הכירורגיות הירוקות מפלסטיק, שנראות כעשויות מנייר, זה מי שחשוד כמידבק ואנחנו לא רוצים שהאוויר שלו יפוזר בסביבה. אם מישהו רוצה לחבוש מסיכה כדי שלא להידבק, אז מסיכה זו לא נחשבת למסיכה ייעודית למניעת הידבקות. בנוהל של היחשפות למקרה חשוד יש מסיכה שנקראת N95 והיא מונעת את האפשרות להידבק מנגיפים. המסיכות הרגילות לא בהכרח ימנעו הידבקות, אבל יפחיתו את הסיכוי".
מנקים, אך לא להגזים
אחת התופעות הבולטות שניתן לשים לב אליהן מאז התפרצות הנגיף, היא השימוש התכוף בחומרי חיטוי וניקוי. לשאלה באילו מוצרי חיטוי כדאי להשתמש ד"ר דושניצקי מבהיר: "כל תכשיר שהוא ייעודי ומוכר כמוצר חיטוי. צריך להקפיד שזה יהיה מוצר שזה הייעוד שלו, ושזו תהיה מטרתו המובהקת".
עוד הוא מוסיף: "בתקופות של תסמינים של הצטננויות ושל שפעת מומלץ שלא להגיע לעבודה וללימודים ולמקומות הומי אדם".
אף שהשימוש בחומרי החיטוי מאושר, יש להשתמש בו בפרופורציות הנכונות. לדברי רופאת העור ד"ר להבית אקרמן, יש להתייחס גם לעודף חיטוי מוגזם. "בשבועות האחרונים כולנו שוטפים ידיים ומחטאים עם תכשירי ניקוי שונים, אולם שטיפות וחיטויים מרובים עלולים בסבירות גבוהה לגרום להפחתה משמעותית בשכבת השומן המגינה על העור, ובהמשך ליובש, גירוי, גרד ופריחה. לכן אני ממליצה בד בבד עם הטיפולים הללו לאמץ שגרה פשוטה של מריחת קרם לחות פעמיים־שלוש ביום על עור הידיים".
הצורך שלנו לחטא ולנקות את המשטחים השונים בסביבתנו הביא באופן טבעי לעלייה משמעותית במכירות של מוצרי חיטוי שונים. לדברי שאול סלם, מנכ"ל אתר הפארם מדי־לינק, "בשבועיים האחרונים ישנה עלייה של יותר מ־80 אחוזים בהזמנות של ג'ל חיטוי ומוצרי היגיינה אישית ממגוון חברות. אנו מקבלים גם טלפונים למוקד השירות מלקוחות ששואלים לגבי מוצרים נוספים, כמו מסיכות פנים שאזלו".
משה זילברשטיין, מנכ"ל תשלובת ד"ר פישר, מסכים שיש עלייה חדה בביקוש וטוען כי "מאז תחילת פברואר חלה עלייה של מאות אחוזים במכירות סדרת אלכוג'ל לחיטוי הידיים, ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. אף שלא התגלו בישראל חולים בנגיף הקורונה, העובדה כי לא נמצא עדיין פתרון לנגיף הביאה לכך שמודעות הצרכנים לחשיבות ההקפדה על היגיינת הידיים עולה באופן משמעותי.
הדבר ניכר במיוחד במצבים שבהם מים וסבון אינם נגישים, ועל כן עולה הצריכה באופן משמעותי". בחברת שייני, לדוגמה, מדווחים כי המוצרים המבוקשים ביותר הם מטליות לחות סטריליות לניקוי משטחים, וכפפות חד־פעמיות.
יאיר זאבי, מנהל תחום מגבונים ופיתוח מותגים בחברת ניאופרם מוצרי צריכה, המייצרת את מותג המגבונים לניקוי "קוויק" במפעל DPL, מבהיר שאם חשבנו שהביקוש למגבונים בארץ גדול - מעבר לים הוא גדול הרבה יותר. "השוק רוחש וגועש כעת, רשתות בינלאומיות הקדימו תחזיות על מנת להדביק את קצב המכירות מתוך הבנה שהביקושים רק עולים. הסוג הפופולרי ביותר כרגע הוא המטליות לניקוי וחיטוי כללי למשטחים".
ואם חשבנו שרק ההיגיינה חשובה פה, אז בחברות השונות חושבים גם על הסטייל והנראות. ד"ר פישר מציעים קולקציה חדשה של אלכו־גל ספריי במתלה לתיק, סנו מדיק מציעה ג'ל אלוורה בשילוב מתלה סיליקון נוח בעיצובים כמו זברה, כדורסל, קטנוע, קואלה וגלידה, וברשת ביוטיקר יש ג'ל אלכוהולי לחיטוי יחד עם מחזיק צבעוני.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו