צילום: משה שי // נורבג'יאן איירליינס

חברת הלואו קוסט תשרוד את 2020?

המצב לא מזהיר עבור חברת התעופה נורבג'יאן איירליינס, שנמצאת בתכנית קיצוצים ועשויה בקרוב מאוד לפשוט רגל

תכנית הקיצוצים של נורבג'יאן איירליינס שנועדה לחסוך 234 מיליון דולרים, כוללת ביטול קווי טיסה וסגירה של בסיסי תפעול. בין היתר נסגרו הבסיסים בטנריף, בפלמה דה מיורקה ובוטלו כל הטיסות הקצרות מנמל התעופה פיומיצ'ינו ברומא.

מצבה הכלכלי של נורבג'יאן אינו טוב. היא עדיין לא נחלצה מהאפשרות של פשיטת רגל. רובץ עליה חוב עצום של 7.1 מיליארד דולרים, כולל התחייבויות של חכירת חלק ממטוסיה, והריבית על החוב גדלה ב-300 אחוזים. מחיר המניה של נורבג'יאן ירד משנת 2015 ב-90 אחוזים. למרות הגידול בהכנסות, החברה ממשיכה להפסיד, ויש חשש להמשך פעילותה.

בשנת 2017 הפסידה 200 מיליון דולר, בשנת 2018 הצטמצם ההפסד ל-170 מיליון דולר, ובשנת 2019 ההפסד ירד ל-140 מיליון דולרים. תכניות ההתרחבות שלה, שנועדו להקטין את ההפסדים, נתקלו במשבר התעופה של שנת 2019. 118 מטוסי בואינג 737 מקס, שהיו אמורים לסייע לה להגיע לצמיחה דו-ספרתית בשנת 2019 קורקעו. המטוסים שכבר קיבלה והמטוסים שהייתה אמורה לקבל היו אמורים להגדיל את היצע המושבים שלה בכל הקווים שהיא מפעילה, להקטין את עלות הדלק, ולאפשר לה לפתוח קווים נוספים. 

הקרקוע המתמשך של מטוסי 737 מקס פגע לא רק בהרחבת הקווים, אלא גם הגדיל הוצאות במטוסים יקרים יותר לתפעול. המחסור במטוסים עצר את התנופה, ולכן החליטה ההנהלה לעבור במקם זאת לשלב של צמצום ההוצאות עד שניתן יהיה לחזור ולצמוח. 

אחרי תחילת הגבייה של תשלום שמונה דולר בטיסות קצרות ו-12 דולר בטיסות ארוכות עבור העלאת טרולי למטוסים, החברה מקצצת עכשיו בהטבות לנוסעי מחלקות Premium Economy, ומבטלת את הגישה לטרקליני האירוח בנמלי התעופה, שבשנה האחרונה הוצעה רק לרוכשים של הכרטיס היקר ביותר, PremiumFlex.

ההחלטה התקבלה בעקבות סקר שהבהיר לחברה, שאנשים אינם קונים כרטיסי פרימיום כדי לקבל גישה לטרקלינים. במקום להודיע על השינוי בהודעה רשמית, כמו לגבי הגבלת הטרולי ב-23 בינואר, החברה פשוט הסירה מהאתר שלה את הפרטים על אפשרות גישה לטרקליני האירוח בנמלי התעופה. 

בנימוק של הגבלת הטרולי כתבה נורבג'יאן, כי "חשוב שכולם ידעו שבמטוסים אין מקום עבור טרולי לכל נוסע. ברוב מטוסי החברה 186 מושבים, אולם נפח האחסון בתאים מעל המושבים מאפשר לאחסן רק 80 מזוודות. החברה סבורה שבעקבות הנהגת התשלום, העלייה למטוס תהיה חלקה יותר ופחות זמן יבוזבז על ניסיונות למצוא אחסון לכל הטרולי שהועלו למטוס. 
בצעד זה יישרה נורבג'יאן את הקו עם שתי המתחרות הגדולות שלה בשוק החסך האירופי, והיא ממשיכה עם עוד כמה צעדים שלמדה מריינאייר הרווחית. נורבג'יאן הייתה בתחילת 2019 במצב פיננסי רעוע, והיה גם ספק אם תוכל לשרוד את משבר בואינג 737 מקס. מאז שעברה למודל לואו קוסט בשנת 2002 החברה התרחבה והיום צי המטוסים שלה כולל 165 מטוסים, ובהם 21 מטוסי דרימליינר, כשהיא מטיסה 37 מיליון נוסעים בשנה לפי נתוני 2018. 

היא פועלת במבנה של כמה חברות-בנות, כל אחת באזור פעילות שונה. את החברה שהקימה בארגנטינה עבור השוק של דרום אמריקה היא מכרה עתה לחברת JetSMART, ובמסגרת הקיצוצים באירופה היא ביטלה כמה קווים והקטינה את התדירות בקווים לטווח ארוך מאירלנד וממדינת סקנדינביה לארצות הברית לעונת החורף הנוכחית. 

לאחר החלפת המנכ"ל והמייסד לפני מספר חודשים, היא ביצעה ארגון מחדש של הפעילות וגם שינתה את מבנה החוב שלה. כדי לצמצם את החוב ולשפר את תזרים המזומנים נמכרו כמה מטוסים. בקרוב תפרסם החברה שורה של צעדי התייעלות נוספים, אך בתעשייה חוששים שהיא לא תשרוד את שנת 2020. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...