הסוף? נורבג'יאן אייר שוב מסתבכת

חברת הלואו קוסט שטסה גם לישראל נקלעה לקשיים כספיים • אם בעלי איגרות החוב לא יסכימו לדחייה, החברה תציע עצמה למכירה

צילום: משה שי // האם זה הסוף?

חברת התעופה נורבג'יאן אייר, השלישית בגודלה באירופה בין חברות החסך, ביקשה מבעלי איגרות חוב שלה בסכום של 380 מיליון דולרים, לדחות את הפירעון בשנתיים, כשהיא מעמידה כערבות את שערי היציאה שהיא מחזיקה בגטוויק, נמל התעופה השני בגודלו בבריטניה. 

אם בעלי איגרות החוב לא יסכימו לדחייה, באסיפה שזומנה ל-16 בספטמבר, תיאלץ נורבג'יאן להציע את עצמה למכירה. יש סיכוי סביר שבעלי איגרות החוב יסכימו להצעה, שכן הפעם היא מלווה בערבויות ממשיות, כאשר אגרות החוב עתה הונפקו ללא כל ערבות. 

החברה הנורבגית נקלעה לקשיים בעקבות צמיחה מהירה מידי וקרקוע מטוסי בואינג 737 מקס, שהיו אמורים להיות אחד ממוקדי הרווח שלה. 18 המטוסים שלה מדגם זה הוצאו מהשירות, והיא נאלצה לחכור מטוסים פחות יעילים במחיר גבוה יותר מהתכנון, וכן לבטל טיסות. 

לפי הנראה בשלב זה, מטוסי 737 מקס לא יחזרו לשירות לפני סוף השנה. נורבג'יאן הודיעה כי תתבע פיצוי מבואינג, אולם בינתיים הפיצוי עדיין לא ניתן. בשנת 2012, כשהחברה החליטה לצאת מגבולות אירופה ולעבור ממטוסים לטווח קצר למטוסים לטווח ארוך, היא הזמינה 222 מטוסים חדשים, הרכישה הגדולה ביותר בהיסטוריה של חברות התעופה באירופה. 

המשבר גם גרם לירידה של 65 אחוזים בערך המניה שלה. מייסד החברה והמנכ"ל, ביורן קיוס, התפטר ועדיין לא נמצא לו מחליף. ברבעון השני השנה עיכבו חברות האשראי תשלומים לחברה בגובה של 439 מיליון דולרים והיא נקלעה למצוקת מזומנים. בחודש שעבר מכרה החברה את אחזקותיה בבנק הנורבגי, וקיבלה בתמורה כ-102 מיליון דולרים. עוד 127 מיליון קיבלה ממכירה של כמה ממטוסיה. 

ברשתות החברתיות עולות כל הזמן שאלות לגבי הזמנת כרטיסים בחברה, המפעילה היום טיסות ל-60 יעדים, כולל ישראל, בה היא מפעילה טיסות סדירות מנתב"ג לערים קופנהגן, הלסינקי, סטוקהולם וברצלונה. 

הקשיים של נורבג'יאן מזכירים את הקשיים שנקלעו אליהן בשנתיים האחרונות חברות תעופה אירופיות כמו מונארך ו-Flybmi מבריטניה, גרמניה ואייר ברלין מגרמניה. נורבג'ין כבר ביצעה הקיץ כמה שינויים שנועדו לצמצם הוצאות, כמו למשל ביטול 10 קווים בין אירופה לארצות הברית מ-10 באוקטובר הקרוב. עדיין לא ברור אם הביטול הוא זמני, רק לעונת החורף, או שהביטול של הקווים יהיה סופי. 

סגן הנשיא של נורבג'יאן, מתיו רוברט ווד, האחראי על הטיסות ארוכות הטווח, אמר בראיון כי, "אחרי בחינה של רשת הטיסות לטווחים ארוכים, ובהתחשב שהשווקים האמריקניים הם עונתיים, הביטול הוא צעד טבעי שיאפשר לנו להתמקד בקווים רווחיים יותר כמו אסיה". 

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר