גני הילדים: כל מה שאתם חייבים לדעת

חיוניותם של גני הילדים היא יקרת ערך בהתפתחותם מבחינה רגשית, קוגניטיבית ומעשית • אז מה תפקידם ואילו כלים וכישורים הם נותנים לילדים בגיל הרך? • כל התשובות בפנים

צילום: pexels // על גני הילדים אי אפשר לוותר

גני הילדים משמשים מקום בו הילדים יכולים להתפתח ולגדול, תוך היותם חלק מהחברה, בה עליהם ללמוד לקבל את האחר והשונה כמו את המוכר והדומה. בכתבה הבאה נדון בחשיבותם של גני הילדים.

גן הילדים הראשון בעולם

את גן הילדים הראשון בעולם הקים בשנת 1837המחנך הגרמני "פרידריך וילהלם אוגוסט פרובל". לטענתו הגה את הרעיון משום שצמחים וילדים דומים ויש לטפח את שניהם בכדי שיגדלו. כאשר את הילדים יש לטפח באמצעות מלאכת יד ומשחקים.

 

לעומת זאת בארצות הברית פתחה את גן הילדים הראשון הגברת מרגרטה מאייר שוורץ בוויסקונסין. ובארץ ישראל בשנת 1898 הוקם גן הילדים הראשון בראשון לציון והוא נוסד על ידי דוד יודילוביץ אשר היה מורה לעברית, אותו הפקיד בידיה הנאמנות של אסתר שפירא גינזבורג אשר הייתה הגננת הראשונה. 

מה תפקידם של גני הילדים ואילו כלים וכישורים הם נותנים לילדים בגיל הרך?

הן בפסיכולוגיה והן בתחום החינוך ישנה התייחסות מיוחדת להתפתחות הילד בגיל הרך שכן אלו הגילאים בהם יפתח את יכולותיו השכליות, החברתיות והרגשיות. לכן ילדים בגילאי שלוש עד שש נוכחים בגני הילדים בכדי ללמוד מיומנות שונות כגון חברות ומשמעת וגם בכדי להתפתח בתחומים שונים כגון: ציור, משחק, מוזיקה, מגוון פעילויות מוטוריות, שליטה בגופם, קצב, קואורדינציה, כוח גופני, שליטה שבשיווי משקלם, ופעילויות נוספות.

בשל סקרנותם הטבעית של פעוטות וילדים לרוב נמצא אותם עוסקים בפעילויות השונות תוך התלהבות וריגוש הן בשל העשייה והן בשל החקר של הפעולות אותן הם עושים. כאשר בתחום החינוך מעודדים ומפתחים סקרנות והתעניינות טבעית זו בגיל הרך. 

מהן הפעילויות בגני הילדים?

בראש ובראשונה ישנה מטרה לימודית אשר נרכשת על ידי הצעצועים, הספרים והמשחקים הנמצאים בגן הילדים. בין אם הלמידה נעשית באופן ספונטני או באופן מאורגן היא אקוטית להתפתחותם של הילדים מבחינה קוגניטיבית, רגשית, גופנית, לשונית וחברתית. בנוסף להנאה אותם מפיקים הילדים מהמשחקים השונים בגן הן מפינות המשחק והן מחצר המשחקים, הילדים רוכשים מיומנויות אשר ישמשו אותם בהכנה לבית הספר ובחייהם הבוגרים בהמשך.

ישנה חשיבות רבה לקדם את רמת התפקוד של הילדים בהדרגה תוך התאמה ליכולותיהם כמו גם הקניית היכולות להקשבה ושליטה עצמית.

החינוך המיוחד בגני הילדים לגיל הרך

חינוך מיוחד לגיל הרך הינו מאתגר במיוחד משום שהוא נדרש עבור ילדים עם צרכים שונים ומיוחדים המאופיינים בקושי התפתחותי במגוון תחומים רחב הכולל: תסמונות שונות, הפרעות שפתיות, ילדים על הרצף האוטיסטי, נכויות שונות, קשיים המתבטאים במוטוריקה, במישור הפיזי וגם במישור החושי ובנוסף ילדים בקצהו של הטווח הנורמטיבי. 

עבור ילדים אלו יש צורך לבנות תכניות המותאמות להם, משימה זו הינה מורכבת ודורשת ידע רב בהתפתחותם של ילדים אלו, והיא צריכה לשלב ידע מתחום הספרות המקצועית, בקיאות בתוכניות הלימודים הקיימות והיכולת לשלב ביניהם.

כמו כן, נדרשת ההבנה והאינטליגנציה הרגשית בכדי להתנהל בעולם של ילדים אלו והוריהם כמו גם העבודה עם צוות גדול ומקצועי הכולל: עובדים סוציאליים, פסיכולוגים, מטפלים שונים וצוות מגוון המיועד לתת מענה וסיוע בחינוך הגיל הרך של הילדים הייחודים הללו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר