חברת התעופה של דרום אפריקה, SAA, נמצאת במשבר העלול להשבית את טיסותיה. אחרי שבע שנים ללא רווחים, החברה מתכננת לפטר 900 עובדים, כחמישית מתוך 5,150 כוח העבודה, בניסיון לשרוד, תוך שהיא מבטיחה לנשארים העלאות שכר בתמורה לשקט תעשייתי. החברה הודיעה כי היא זקוקה מידית ל-136 מיליון דולר כדי להמשיך לפעול.
התוכנית איננה זוכה לתמיכה בקרב העובדים, שאינם סומכים על החברה שתעמוד בהבטחותיה. צי המטוסים המיושן של החברה הלאומית מונה עדיין את מטוסי איירבוס A340 זוללי הדלק, מה שמקטין את היכולת שלה להתחרות. בשלוש השנים האחרונות היא קיבלה כמה הלוואות מהמדינה, בסכום כולל של 1.4 מיליארד דולרים, כדי לכסות חלק מהחובות לבנקים.
העובדים הכריזו על שביתה מ-8 בנובמבר בגלל הפיטורים המתוכננים, מה שגרם לביטול של מאות טיסות. החברה מעריכה כי השביתה תעלה לה 3.4 מיליון דולר ליום.
אולם בעוד המשא ומתן עם העובדים נמשך, המכה החדשה ניחתה השבוע מבחוץ. איגוד עובדי המתכת של דרום אפריקה הודיע כיSAA מסכנת את הבטיחות על ידי העסקת קציני בטיחות חסרי ניסיון וטכנאים זמניים. בתגובה, איימה החברה בתביעת דיבה נגד האיגוד. שתי חברות הביטוח הגדולות של דרום אפריקה לא המתינו לבירור המשפטי או לשקט התעשייתי, והודיעו כי לא יחדשו את הביטוח על כרטיסי החברה במקרה של התמוטטות, ובהעדר ביטוח ייפגעו המכירות עוד יותר. עצירת המכירות גרמה לכך שהחברה לא הצליחה לשלם החודש בזמן את משכורות העובדים.
בינתיים, חברת הנסיעות האוסטרלית הגדולה FLT הודיעה כי תפסיק למכור כרטיסים לטיסות של החברה הדרום אפריקנית. הבנקים מבקשים ערבות מדינה להלוואה שתאפשר לחברה להמשיך לפעול, אולם שר האוצר, טיטו מבווואני, סירב לבקשה. חברת הביטוח היחידה שהסכימה להמשיך לבטח נוסעים כל תקפות הכרטיסים של SAA היא Bryte.
חברות תעופה לאומיות בכמה מדינות סובלות מקשיים בעידן של תחרות בינלאומית קשה ושמיים פתוחים. למרות הגידול בתיירות לתאילנד, תאי איירווייז נקלעה לקשיים פיננסיים, בגלל התחרות עם חברות חסך, ועתה מחפשים דרך לחזור לרווחיות ולהמשיך לטוס.
בהודו, בגלל ההפסדים המצטברים, חברת אייר אינדיה הוצעה למכירה על ידי המדינה, אולם עדיין לא נמצא לה קונה. סיכויי החברה להבריא נמוכים בגלל יעילות נמוכה של העובדים. באירופה עדיין לא הושלמה המכירה של אליטליה, והחברה ממשיכה להפסיד סכומים ניכרים בכל יום של פעילות.
חברות דגל שהופרטו, כמו בריטיש איירווייז, אייר פראנס שהתאחדה עם KLM וגם אל על, התאוששו ממשברים, וניהול נכון מוביל אותן לפסי רווחיות.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו