מובילות התלונות: ערוץ 20 וקשת

קשת מובילה את כמות התלונות לרשות השנייה

ערוץ 20 במקום השני • מאות תלונות נגד פרומו עם דודו פארוק • כ-1,500 תלונות נגד תשדיר עמותת "אפרת" • אופירה אסייג מככבת • כל התמונה העגומה

הדו״ח השנתי של תלונות הציבור אל הרשות השנייה שיצא היום (ד') מציג תמונה עגומה למדי, שלא פוסחת על אף אחד מערוצי הטלוויזיה והרדיו בישראל. לא פחות מ-857 תלונות הוגשו נגד קשת 12, 842 נגד ערוץ 20 ו-427 תלונות הוגשו נגד רשת 13. על פי הדו"ח, כ-57% אחוז מכלל התלונות נמצאו מוצדקות.

 

• לא נעים: עימות קולני ב"הכוכב הבא"

• ביקורת: "לשבור את הקרח 2"

• 'הבימה': הושעו סמכויות ההנהלה

• ביקורת: מסע הנקמה של אלון בן דוד

את מירב התלונות בשנת 2018 קיבלה מובילת הטבלה "קשת" בגין הפרומו לתוכנית "הכוכב הבא לאירוויזיון" עם דודו פארוק, אייטם על חיסון פגום בתוכנית של "פאולה וליאון", תלונות על התבטאויות גזעניות כלפי ערבים ב"אופירה וברקוביץ'", ועוד.

רובן המכריע של התלונות נגד ערוץ 20 התקבלו בעקבות תוכניתו של בועז גולן "אולפן פתוח", שבה רואיין יצחק גבאי, מצית בית הספר הדו לשוני.

427 תלונות נגד "רשת", התחלקו בין הפרומו לתוכנית "לצבי יש בעיה", אמירות פוגעניות נגד מתמודד דתי בתכנית "The Four", אלימות מילולית בתוכנית "האח הגדול", ועוד.

ערוץ עשר ז"ל ספג 186 תלונות, בין היתר על קדימון לתוכנית "פנים אמיתיות" שעסקה באימהות יחידניות, על התוכנית "גב האומה", שנטען כי "השתלחה במפלגת 'יש עתיד'", ועוד.

גם תחנות הרדיו ספגו לא מעט תלונות. עיקר התלונות הוגשו נגד תחנת רדיו תל אביב: 320 תלונות התקבלו בעקבות ריאיון של אופירה אסייג עם אשר אלון, שהפונים הגדירו בוטה ופוגעני. מנגד, לראשונה זה שנים ירד היקף התלונות נגד תחנת רדיו  FM103 (רדיו ללא הפסקה) ועמד על 80 תלונות בשנת 2018 לעומת 239 בשנת 2017.


מלכת התלונות. אופירה אסייג // צילום: אופירה אסייג

עלייה חלה גם בתלונות נגד תחנת הרדיו החרדית "קול חי": 34 תלונות בשנת 2018 לעומת 16 תלונות בשנת 2017. גם נגד רדיו חיפה חל זינוק בתלונות, עם 31 תלונות בשנת 2018 לעומת 7 בלבד בשנת 2017. עיקר העלייה נבעה מעשרות תלונות שהתקבלו בעקבות אמירות פוגעניות באחת התוכניות כנגד יואב אליאסי "הצל".

כ-1,500 התלונות שהתקבלו בעקבות תשדיר עמותת אפרת "התחלקו" בין מספר תחנות רדיו אזוריות ששידרו אותה. היקף התלונות כנגד פרסומות ברדיו זינק מ-9% מכלל התלונות ב-2017 ל-75% מכלל התלונות בשנת 2018, בגלל אותו תשדיר מעורר מחלוקת שעסק בהפלות.

פרסומות: בשנת 2018 נמשכה המגמה של חוסר שביעות הרצון של הצופים בכל הנוגע לפרסומות המשלבות תוכן מיני או אלים. היקף התלונות כנגד פרסומות בטלוויזיה זינק מ-22% מכלל התלונות בשנת 2017 ל-40% מכלל התלונות בשנת 2018. הפרסומות שזכו לכמות התלונות הגבוהה הן: פרסומת של "קסטרו", שבה נראית רותם סלע קשורה בתא מטען של רכב, פרסומת ל"ברזי חמת" שבה הוצגו גברים שריריים ואישה הסוקרת במבט ובמגע גופות של גברים עירומים. 

יותר מ-100 תלונות הוגשו כנגד פרסומות המכילות תוכן אלים. במהלך השנה עסקה הנציבות גם בפניות רבות כנגד פרסומת שהייתה מיועדת לשידור. מדובר בפרסומת לשותפות הגז נובל אנרג'י, דלק קידוחים ורציו, שעוררה מחלוקת גדולה בציבור טרם שידורה.

עוד עולה מהדו"ח כי 57% מהתלונות שהתקבלו נמצאו מוצדקות. מדובר בנתון המצביע על טיפול נחרץ ובלתי מתפשר של הנציבות בתלונות. רובן של התלונות שנמצאו מוצדקות עסקו בתכנים ששודרו בתוכניות חדשות, ופרסומות.

כ-43% מהתלונות הוכרעו כ "טופל לגופו". בין התלונות שהוגדרו "טופלו לגופן", 1,331 תלונות על התשדיר לשותפות הגז נובל אנרג'י, דלק קידוחים ורציו.

מספר התלונות המוצדקות גבוה ביחס לממוצע העולמי העומד על 18% - 24%, של נציבי תלונות הציבור העוסקים באותו התחום.

שר התקשורת דוד אמסלם: "אני מודה לנציב פניות הציבור ברשות השנייה על הגשת דו"ח הביקורת. מוסד הביקורת חשוב מאין כמוהו, על מנת ללמוד איפה ניתן לשפר ולייעל את המערכת. לתהליך הבקרה והפקת הלקחים יש חשיבות רבה, גם בעולם התקשורת. אני שמח גם על מעורבות הציבור במתן ביקורת על התכנים המשודרים, וכאן יש חשיבות לנציבות פניות הציבור ברשות השנייה לקבל ולטפל בפניות הרבות. אם הביקורת היא זו שסוללת את הדרך לשיפור התוכן והשירות, אז אין ספק שהיא הכרחית וברוכה".

ניר שוויקי מנכ״ל הרשות השנייה: "אנחנו חיים בעולם מרובה פלטפורמות, בעולם שבו צרכן תקשורת שאינו מרוצה מהמוצר שהוא צורך, יכול לעשות את הפעולה הפשוטה המתבקשת: להחליף ערוץ או להחליף תחנה. אפשר היה לחשוב שאנחנו נעים לעולם שבו הצרכן יביע את מחאתו על תוכן לא מספק בפניה לאלטרנטיבות תוכן אחרות. אך קרה בדיוק ההפך. מעורבות הצופים והמאזינים התחזקה. דווקא צמיחת הפלטפורמות הדיגיטליות והעדר הפיקוח עליהן, הבליטו אצל הצופה את חשיבותן של הפלטפורמות המסורתיות והגבירו את ציפייתו לקבל מגופי השידור מוצר איכותי, ערכי ומקצועי".

עוד הוסיף שוויקי: "אני רואה ערך בתהליך הזה. אני רוצה צרכן תקשורת שאכפת לו, שמקיים דיאלוג עם גוף המדיה ועם גופי הפיקוח, ושרואה את עצמו כבעל יכולת להשפיע על התכנים שהוא צורך. אני משוכנע גם שהאופן המקצועי שבו התלונות מטופלות על ידי נציב פניות הציבור מעודדת את הציבור לשתף בתלונותיו".

יוליה שמאלוב ברקוביץ יו״ר הרשות השנייה: "אחד הנתונים הבולטים שעולים מהדו"ח הוא העלייה בשיעור התלונות כנגד תכנים פוגעניים ואלימים. הנתון הזה צריך ללמד אותנו משהו חשוב על צרכן התקשורת הישראלי. נדמה פעמים ליצרני התוכן ולעורכי התוכניות שהם צריכים להקצין את התוכן כי רק כך יצליחו להדביק את הצופה למסך או את המאזין לרדיו. זה אולי עובד בטווח הקצר אבל בטווח הבינוני והארוך מושגת תוצאה הפוכה: הצרכן חש אי נוחות מהתכנים הללו, מתרחק מהם ומחפש אלטרנטיבות".

עוד הוסיפה שמאלוב ברקוביץ: "השנה האחרונה, אולי יותר מאשר השנים הקודמות, הבליטה את כובד האחריות שמוטלת על כתפיה של התקשורת, את חובתה לייצר תוכן שהוא אובייקטיבי, מעמיק שמשקף ריבוי של דעות. בשטף המילים, הפרשנויות, הבעד והנגד שמאפיינים כ"כ את התקשורת הדיגיטלית, לתקשורת המיינסטרימית יש הזדמנות להיות הקול השפוי והמאוזן".

נציב פניות הציבור דוד רגב: "ממצאי דוח הנציבות לשנת 2018 מצביעים על המגמה הנמשכת של חוסר סובלנות של ציבור הצופים והמאזינים לתכנים פוגעניים ולתכנים מסיתים נגד אוכלוסיות שונות. הזינוק במספר תלונות מעיד על האמון הרב שנותן הציבור בנציבות פניות הציבור כמקור מרכזי לטיפול בתלונות על התכנים המשודרים ואשר מעניק מענה מקצועי והגון לפונים. הנציבות טיפלה מצדה בנחרצות בפניות ומצאה למעלה ממחציתן מוצדקות. בנוסף המשיכה הנציבות להעניק שירות לציבור ולהיות מונגשת אל כלל האוכלוסייה זאת באמצעות כלים רבים ומגוונים שפותחו בנציבות לטובת הצופים והמאזינים. אני רואה חשיבות רבה במגוון הכלים שאנחנו ממשיכים לפתח, בהם כלים חינוכיים שיאפשרו הנגשת תוכן איכותי".

• אות הצטיינות ליזם "הסטורי של אווה"

• כוכבי "שנות ה-80": "הלכנו אחורה"

• קים אור אזולאי נגד מעיין אדם

• "יוצר "הנערים": "מדובר באפרטהייד"

• כל התרבות, הרכילות והבידור - עכשיו באינסטגרם!

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...