מדענים באוניברסיטת פנסילבניה פיתחו עיצוב חדש לסוללת ליתיום שמאפשר לטעון 400 קילוואט אנרגיה בשנייה, כך שניתן לטעון במלואה סוללת רכב חשמלי בתוך 10 דקות ולספק נסיעה למרחק של כ־300 ק"מ.
פיתוח זה, לפי הערכות, יגיע לשוק הרכב החשמלי רק בעוד כמה שנים לאחר בדיקות בטיחות. פריצת הדרך המחקרית הגיעה לאחר שהמדענים ניסו לחמם את הסוללה לפני הטעינה כדי למנוע את הצטברות החומר על האלקטרודות.
צ'או־יאנג וונג, אחד המובילים במחקר, בדק את תגובת תאי הסוללה לאחר שמחממים אותם מראש לטמפרטורות של 40, 49 ו־60 מעלות וגם בטמפרטורה הממוצעת של 20 מעלות.
לאחר שחיממו את האלקטרודות מראש באמצעות מקלוני ניקל בעובי של אלפית מילימטר, התארכו מחזורי החיים של הסוללות. בטעינה של 30 שניות בטמפרטורה של 60 מעלות, אפשר היה לבצע 2,500 מחזורי טעינה לפני שהחלה התפרקות של ליתיום, המגבילה את חיי הסוללה. פריצת הדרך תאפשר להתקין סוללות לרכב חשמלי שישרדו 14 שנה, או 750,000 ק"מ.
כדי להפיג את החשש מהתפוצצות הסוללות בגלל החימום, אומר וונג, כי היתרונות של השיטה גדולים מהחסרונות שלה, שכן החימום מתבצע לפרקי זמן קצרים ביותר שאחריהם מורידים את הטמפרטורה בהדרגה כדי לא "לבשל" את הסוללה בגלל כמות האנרגיה העצומה המוחדרת לתוכה. לדברי המדענים, בשיטת החימום ניתן לטעון בתוך 10 דקות סוללה שתספיק לנסיעה של 300 ק"מ. בדור הנוכחי של הסוללות, מהירות טעינה כזו בלתי אפשרית, שכן היא עלולה לגרום להתפוצצות הסוללה. לדברי וונג, "מגבילים את החשיפה של הסוללה עצמה לטמפרטורת הטעינה הגבוהה, וכך מאריכים מאוד את חייה".
לדברי ריק סשלבן, חבר האגודה האמריקנית לכימיה, הפיתוח יוכל להגיע לצרכנים רק בעוד 10 שנים, מאחר שהמעצבים יצטרכו לוודא בשורה ארוכה של בדיקות את הבטיחות המלאה של הסוללות ואת יציבותן כדי שלא יקרו מקרים של התפוצצויות.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו