מיליארד נוצרים לא טועים

התקשורת האוונגליסטית, שאוהדת את ישראל, מגיעה למיליארדי אנשים, ואחד מכל שלושה אמריקנים צורך תקשורת דתית בטלוויזיה • במשך שנים התופעה היתה בגדר "כתם עיוור", אך בשנים האחרונות הפכה לכלי פוליטי חשוב • "בכל הנוגע ליהודים, מישהו מרעיל את הלבבות"

פתוח לכל אנשי התקשורת, כדי להסביר את ישראל בעולם. מרכז התקשורת החדש // צילום: אורן בן חקון // פתוח לכל אנשי התקשורת, כדי להסביר את ישראל בעולם. מרכז התקשורת החדש

"אנחנו נלחמים את מלחמת המדיה. במקום לקטר על התקשורת אנחנו בונים תקשורת, אלה המלחמות החדשות. במיוחד בדור המילניום, צריך להגיע לראש וללב של האנשים, ואין צורך לעשות זאת באמצעים המסורתיים אלא דרך הסייבר". 

ד"ר מייק אוונס, החתום על הדברים, נחשב כבר עשרות שנים לאחד מגדולי הלוביסטים בעולם למען ישראל. לנשיאים אמריקנים, מנהיגים עולמיים וראשי ממשלה ישראלים יש דלת פתוחה עבורו. בשלוש השנים האחרונות הוא מפעיל בצמוד לנחלת שבעה בירושלים את "מוזיאון ידידי ישראל", ובו תערוכת מולטימדיה פרו־ישראלית מרשימה. ביום ראשון הקרוב יחנכו הוא ואנשיו מרכז תקשורת בינלאומי, עם המילה האחרונה בכל ההיבטים הטכנולוגיים, על מנת לסייע לישראל במלחמת ההסברה. 

למרות כל זה, אפשר לנחש שהרוב המכריע של הישראלים מעולם לא שמעו על אוונס. גם ג'ון הייגי, אחד האחראים המרכזיים לתמיכה הטוטלית של הנוצרים האוונגליסטים בישראל, הוא שם בלתי מוכר בארץ. 

אבל לדף הפייסבוק של אוונס, "התפללו למען ירושלים", יש 67 מיליון עוקבים (יותר מהטוויטר המפורסם של דונלד טראמפ), ומדי יום הוא מפציץ אותם במסרים פרו־ישראליים. הייגי הוא מעצמת תקשורת בפני עצמה עם מאות תחנות טלוויזיה ורדיו שמשדרות את דרשותיו ברחבי העולם. 

והם לא היחידים. תמיכת הנוצרים האוונגליסטים במדינת היהודים היתה במשך שנים רבות "הכתם העיוור" של משרד החוץ והמערכת המדינית. אמונתם הדתית של מאות מיליונים באמריקה הצפונית והדרומית, באפריקה ובאסיה הובילה אותם לתמיכה בישראל, אך לא זכתה למענה מצד המדינה. רק בשנים האחרונות הממשלות הקימו גשרים ראשוניים מול הקהילות האוונגליות. אחד מהם, אולי העיקרי, הוא יצירת הקשר עם מי שמהדהדת מדי יום את סיפורה של ישראל - התקשורת הבינלאומית.

מדובר על תחנות טלוויזיה, ערוצי רדיו, אתרי אינטרנט, עיתונים וכמובן דפים ברשתות החברתיות, הפעילים בכל העולם או במדינות מסוימות. למשל, GOD-TV ("הטלוויזיה של אלוהים"), או ערוץ TBN הבינלאומי, שיחד עם תחנת DAYSTAR מגיעים ל־200 מיליון בתי אב בארה"ב לבדה. 

קלף מוכח בעת משברים

ממחקר שהוצג בכנס המאגד את כלי התקשורת הנוצריים עולה כי אחד מתוך שלושה אמריקנים צורך תקשורת דתית בטלוויזיה, ברדיו ובאינטרנט על בסיס קבוע ולאורך זמן. על פי אתר פוליטיקו, רשתות הטלוויזיה הדתיות הגדולות מגיעות לכ־2 מיליארד איש ברחבי העולם. לשם השוואה, גם התכנים של CNN, שבתוך ארה"ב הולכת ונחלשת, מגיעים לכ־2 מיליארד איש בעולם. 

הנתון החשוב ביותר בהקשר הזה בנוגע לארה"ב הוא שבשידורים הללו צופים גם מי שלא הולכים לכנסייה, וגם מי שתומכים במפלגה הדמוקרטית, שקצת יותר קרירה כלפי ישראל בשנים האחרונות. 

מייק אוונס // צילום: אורן בן חקון

בסך הכללי, כשליש מהאמריקנים מזוהים כיום עם הכנסייה האוונגליסטית. הם אלה שתמכו בהמוניהם בטראמפ במאבק מול הילארי קלינטון והם יקבעו אם הוא יישב בבית הלבן עוד ארבע שנים. בראש סדר העדיפויות של ההמונים הללו נמצאת ישראל. 

מי שמעדכן אותם במתרחש כאן היא מי שמכונה בישראל "התקשורת הנוצרית". אותם כלי תקשורת מגדירים את עצמם כנוצריים, ובדרך כלל מדגישים יותר את הברית הישנה, כלומר את התנ"ך והנבואות על היות עם ישראל העם הנבחר. התכנים, באופן טבעי, בעיקר דתיים, אבל בין דרשות המטיפים והדוברים, ולפעמים גם בנאומיהם, ישראל מוזכרת בהקשר האקטואלי, כשאת המידע מספקים עיתונאים ושדרים המזדהים עם המסר של אותם ערוצים.

לניצן חן, המנהל הוותיק של לשכת העיתונות הממשלתית, ומי שכן העז לחבק את התקשורת האוונגליסטית, אין ספק שהמהלך השתלם: "האסטרטגיה ההסברתית של ישראל היא להגיע ל־80 האחוזים שבאמצע. כלומר, יש עשרה אחוזים תומכים מושבעים ויש עשרה שהם יריבים מושבעים. אנחנו מנסים להגיע ל־80 האחוזים שהם ניטרלים, שאין להם דעה על הקונפליקט, ואנו רוצים שגם לא ייחשפו לישראל דרך הקונפליקט אלא בהקשרים חיוביים, וזה בדיוק מה שהתקשורת הנוצרית עושה. התכנים הרכים האלה של חיבור לישראל דרך התנ"ך מדברים אליהם. שומר המסך שלהם הוא תחנות טלוויזיה נוצריות". 

מחקרי משוב שערכה לע"מ אחרי הכנסים הקודמים, מספר חן, הראו מעל לכל ספק את האפקטיביות של התקשורת הנוצרית. גם הוא מדגיש שלא מדובר רק בארה"ב אלא בתופעה עולמית, כולל מדינות שרוב הקהל שלהן אינו נוצרי, דוגמת סין ויפן. 

"השימוש בתקשורת הנוצרית לצורכי הסברה הוכיח את עצמו ברגע משבר כגון מבצע צבאי, מלחמה או משבר דיפלומטיים", הוא אומר, "אנחנו כל השנה בקשר עם מובילי דעת קהל שם, מעבירים להם תכנים ומקבלים משובים. אפילו אירועים שנחשבים פחות מוצלחים, כמו שיגור החללית בראשית או השיר הישראלי לאירוויזיון שהיה בתל אביב, נחלו שם הצלחה. אין בכלל ספק ביעילות הערוצים האלה". 

"חשבו שאנחנו משוגעים"

"תינוקות נולדים תמימים, נבערים, חסרי ידע. בכל הנוגע ליהודים, מישהו מרעיל את הלבבות, והמשימה שלקחתי על עצמי לפני 40 שנה היא להילחם בזה", אומר אוונס, ומדגיש שבפעילותם, אין לו ולשותפיו מזימה לגרום ליהודים להמיר את דתם. "מדינת ישראל והעם היהודי לא ידעו כיצד להפעיל את הכוח האוונגלי. היתה רתיעה, חשבו שהנוצרים האלה משוגעים. אני רציתי להפעיל את הכוח האוונגלי, לאחד אותו למען ישראל, ולבער את שנאת היהודים. אין לי אג'נדה חבויה אחרת". 

במשך עשרות שנים הוא כתב 800 מאמרים ופרסם 98 ספרים, פעל מול כנסיות בעולם ומול ראשי ממשלות, שרים וחברי כנסת בישראל. עם פריצת האינטרנט, ובפרט עם פריחת הרשתות החברתיות, מצא ערוץ פעולה בלתי נדלה. 

"עד סוף 2020 נגיע ל־100 מיליון חברים ברשתות החברתיות", הוא אומר, "ולא מדובר רק על ארה"ב. ברחבי העולם יש מיליארד אוונגלים. בסעודיה, למשל, יש לי 75 אלף עוקבים, ובאינדונזיה, המדינה המוסלמית הגדולה בעולם, יש 50 מיליון". 

אוונס שולח אותי לסיור במוזיאון ידידי ישראל שהקים בירושלים, המתאר את תרומתם של הנוצרים לחזרת עם ישראל והקמת המדינה. בעודנו עושים זאת, מעלה אחד מבניו שידור חי ממוזיאון טן בום שהקים אוונס בהולנד. 

המוזיאון מתאר את גבורתה של משפחה הולנדית שהסתירה עשרות יהודים בשואה, עד שנתפסה בעצמה על ידי הנאצים. מדובר בסרטון סלפי פשוט, בלי הפקה מיוחדת. בשעה הראשונה הוא זכה ל־1,000 צפיות, ואחרי 48 שעות ל־33 אלף צפיות, קרוב ל־300 שיתופים ו־10,000 לייקים. 

מרכז התקשורת החדש שיחנוך אוונס הוא אולפן טלוויזיה ענק וסופר־מודרני שיועמד לרשות כל איש תקשורת או איש ציבור, יהודי ושאינו יהודי, השותף למסר. ראש הממשלה, הנשיא והרמטכ"ל הקודם כבר היו אצלו במוזיאון. מעכשיו, עיתונאים, שגרירים, מנהיגים, כמרים או אחרים, יוכלו לשדר או להקליט מהאולפן לכל מקום בעולם. 

חנוכת האולפן נעשית לרגל התכנסותה של הוועידה השלישית לתקשורת נוצרית, שמכנסים לשכת העיתונות הממשלתית ומשרד ירושלים והמורשת. 150 עיתונאים ושדרנים בולטים מכלי תקשורת נוצריים מגיעים על חשבונם לארבעה ימי סיור בישראל, ובין השאר ייפגשו עם ראש הממשלה ועם הנשיא ויצטרפו לעבודות סינון העפר שהוציא הווקף מהר הבית על מנת לחפש עתיקות. דגש מיוחד תשים הוועידה השנה על רמת הגולן, וזאת בעקבות ההכרה של הנשיא טראמפ בהיותה אזור ישראלי. 

בעוד התקשורת הבינלאומית המוכרת הציגה את ההיבטים האקטואליים של ההכרה בגולן, התקשורת הנוצרית תתמקד בהקשרים התנ"כיים. 

לא נמדדים ברייטינג

לורי קארדוזה מור, מגישת תוכנית טלוויזיה שמשודרת בערוצי הטלוויזיה הנוצרית הגדולים: TBN, CBN, DAYSTAR ו־GOD TV, תהיה בין המשתתפים בוועידת העיתונות. לה אין ספק שהתכנים שהיא משדרת הרבה יותר רלוונטיים, פופולריים ומעשיים מאשר אלה של הרשתות המוכרות. 

"אנחנו מגיעים פוטנציאלית ל־2 מיליארד איש ברחבי העולם", אומרת מור, "אנחנו לא נמדדים במדדי הרייטינג המקובלים כיוון שמדובר בשידור לוויין, אבל אנחנו יכולים לראות בכמה מדינות ומקומות צורכים את השידורים הללו ומגיבים להם. הנה אתה תופס אותי בעקבות דוא"ל ששלחה לי מישהי מדרום אפריקה. היא ביקשה שאבוא לדבר נגד הטענה שנפוצה שם כאילו ישראל היא מדינת אפרטהייד. 

מור מספרת כי זו לא תהיה הפעם הראשונה שתגיע לדרום אפריקה בעקבות הזמנות של צופים, ואותו הדבר קורה בסקוטלנד ובאוסטרליה ובשלל מקומות אחרים. "המשימה שלנו היא לחנך את הנוצרים לאחריות שיש להם כלפי העם הנבחר, להילחם באנטישמיות, שלצערנו לכנסייה היה בה חלק מרכזי במשך מאות שנים, ולהזהיר שאם לא נילחם בעמלק הוא יכול להופיע בכל דור מחדש. אז אנחנו מספרים על השואה ועל ה־BDS ומניעים אנשים לפעולה מוסרית למען ישראל". 

ומה עם תקשורת המיינסטרים? "לאנשים נמאס ממה שהיא מאכילה אותם", טוענת מור, "הערוצים האלה סובלים מירידה באחוזי הצפייה בעוד כוחה של התקשורת הנוצרית עולה. אני כל הזמן אומרת לאנשים, 'אם אתם רוצים יותר צופים, תתחילו לשדר תכנים אוונגליים. זה מה שהציבור רוצה לשמוע'. אני מסיימת כל תוכנית באמירה שאדם אחד יכול לעשות את השינוי, ואנשים רוצים לשמוע את המסר ולפעול. נכון שאנחנו משדרים לקהל נוצרי, אבל גם אחרים באים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר