אינספור שירים ישראלים נוספו לרזומה של תשע"ט, אבל רק עשרה הצליחו למצוא את דרכם אל הרשימה של סער גמזו. רגע לפני שהשנה מסתיימת, אלו עשרת השירים שעשו לו את השנה.
• הסדרה "חברים" מגיעה לבתי הקולנוע
• בר רפאלי: "הכל הרבה יותר גרוע"
• דמי מור: אמי מכרה אותי לאנס בגיל 15
• שוד ושבר: טהוניה בעקבות ליהיא גרינר
1. "שבט אחים ואחיות"
כותב שורות אלה היה מיוזמי השיר וניהל את הפרויקט, ועד כאן הגילוי הנאות. מכאן והלאה מדובר, בלי צל של ספק, בשיר השנה במוזיקה הישראלית. לא רק בגלל שמדובר בשיר מצוין, לא רק בגלל שמבצעים אותו מיטב האמנים המקומיים, לא רק כי הוא הפך למעין המנון זמני בחודשים האחרונים והושמע בכל פינה ועל כל במה, לא רק בגלל שההכנסות הלכו לתרומה, לא רק בגלל מאות ואלפי החיקויים והמחוות שנעשו לו, לא רק בגלל השיאים שהוא שבר, אלא בעיקר בגלל שבדיוק בשנה כזו - שנה של שתי מערכות בחירות מהמכוערות שידענו ושל חברה משוסעת לגזרים - המוזיקה הביאה הצעה לריפוי.
• צפו: דור שני לאירוויזיון ב"הכוכב הבא"
שבט אחים ואחיות
2. "בינת אל מושאב"
דודו טסה והכוויתים
באלבום השלישי של הפרויקט האפי והמעולה הזה, טסה כבר מעז לכוון החוצה. יציאת האלבום והקמפיין שליווה אותה לא התחילו בישראל, אלא כוונו גלובלית. אחרי שחיממו את רדיוהד, קטפו פרסים, זכו לשבחים, הציבו סטנדרט בינלאומי והרחיבו את הקריירה של טסה למרחבים חדשים, הכוויתים צוללים עוד קצת אל מעמקי היצירה של סאלח ודאוד אל כוויתי. בשיר הזה טסה, ושותפו ניר מימון, מביאים לכדי שלמות את הסינרגיה בין הסגנונות והזמנים, בין ההטעמות והדגשים, בין האסתטיקות והכוונות. יש פה דוגמה מעלפת לאיך תרבות בת זמננו יודעת להביט לאחור, לשאת בכבוד את מטען העבר ולהאיר אותו באור חדש ומחמיא.
3. "סנו ז'אוול"
עמיר לב
29 מילים מרכיבות את השיר הזה, ומהמעט הזה עמיר לב בורא עולמות שלמים. באלבום "חשמל מהשמש" הוא מדייק את הכתיבה שלו לכדי קרן לייזר מילולית שפוגעת בדיוק כירורגי, והשיר הזה הוא הזיקוק המוחלט של המהלך. ה"דלות" הזו מזכירה מסך חשוך שמואר מדי פעם בפנס ועליו נחשפים חלקי תמונה, כאילו הכוונה היא להותיר בידי המאזינים מרחב דמיון מוגדל ולאפשר להם להשתתף בבריאת הסיפור. האלבום כולו מרגיש כמו מפגש קז'ואלי של מוזיקאים וסגנונות, שהגיעו אל פיסת האדמה הזו והחליטו לנגן את הסיפורים, הפערים, החלומות וההבחנות שלהם. בלי יומרה מיותרת וברגישות שכבר נדיר לפגוש היום.
4. "רק בלילות"
קותימן ושי צברי
עשרים שניות לתוך השיר, לא ברור איך החיבור הזה נעשה רק עכשיו. למרות הפער התיאורטי בין העולמות המוזיקליים שלהם, מדובר בשני אמנים חוקרים שמרבים לשוטט בשדות חדשים ומנסים ללכת בדרכים לא מוכרות. המפגש הזה הצליח להוליד פיסת פסיכדליה שופעת יופי, חוכמה ועמוסת רגש. קותימן ויתר מעט על הסמיכות של העיבודים שלו, צברי טיפס לגבהים חדשים ומאתגרים, ובנקודת המפגש נולד שיר שלא מצליח לעצור בגבולות ישראל. אחריו שוחררו גם גרסאות בטורקית (Sakla Beni עם Melike Sahin) ובאנגלית (So Long עם Rioghnach Connolly), שהיו גם הן מצוינות, אבל לא נגסו בפלא שקרה בחיבור המקורי.
קותימן ושי צברי - רק בלילות
5. "אמונה עיוורת"
רביד פלוטניק מארח את סימה נון
יכולתי לבחור כמעט כל שיר מתוך "ועכשיו לחלק האמנותי", האלבום שסימל את החזרה של נצ'י נצ' אל שמו המקורי, ולהגן די בקלות על הבחירה. אבל מבט בוחן אל תוך השיר הזה חושף בו את רוב התכונות שהופכות את פלוטניק לאחד הכוכבים הכי מעניינים שיש היום במוזיקה הישראלית. החל בסימפול של דודו טסה והכוויתים, עבור בפלואו וביכולות הפנומנליות של פלוטניק מול המיקרופון, ועד האירוח של סימה נון שמזוהה עם סגנונות אחרים לגמרי, "אמונה עיוורת" הוא עוד נקודה משמעותית ואולי אפילו דרמטית על ציר הקריירה של פלוטניק. (גם) בשיר הזה פלוטניק נותן עוד מהלומה לחומה המיותרת שסוגרת את ההיפ הופ בגטו.
6. "אמא"
מרסדס בנד
ברוב הזמן, כשחושבים על רוקנרול, חושבים על חיי זוהר מהירים של סקס, סמים וגלאם. במציאות, גם הרוקרים הכי קשוחים סובלים מחרדות (או לפחות מימים מוצלחים פחות), גם החיים שלהם משתנים יחד עם השינויים במצב המשפחתי שלהם, וגם להם צצים סימני שאלה שמטרידים אותם. מרסדס בנד, להקה שכבר עברה דרך מגוונת ברוק הישראלי, שיחררה השנה אלבום רוק מלא קומלפקסים, אבל כיפי להאזנה. בתוך תעשייה שמדברת כמעט בלעדית לצעירים, תענוג למצוא אלבום שמכוון לקהל בוגר ומבוגר יותר, מתאר את החיים שלו ועושה את זה בלי לוותר על הגרוב, על הייחוד ועל כל מה שהופך את המרסדס לחיה ייחודית כל כך.
7. "יעשו לנו כבוד"
עומר אדם
נעשה כמעט ריטואל לסכם כל שנה של מוזיקה ולומר שעומר אדם עשה עוד צעד אל הפנתאון המקומי, שבר שיאים חדשים, הרחיב את ארסנל הלהיטים שלו וביסס את מעמדו כאמן המצליח ביותר בישראל. השנה, לצד מופע היסטורי בפארק הירקון, הוא שיחרר חמישה שירים במקביל (בעולם קוראים לזה EP, אצלנו זה אירוע חסר תקדים) ולפניהם את הסינגל "יעשו לנו כבוד". כהמשך ישיר למה שקיבלנו ממנו בשנים האחרונות, גם כאן אדם מרחיב ומעדכן את היריעה של הפופ הים תיכוני ומסמן עוד קיץ שבו הוא חתום על להיט החתונות הכי גדול בישראל.
עומר אדם - יעשו לנו כבוד
8. "יסמין, שיר על נייר זכוכית"
ברי סחרוף
זה מתחיל במילים יפהפיות של רוני סומק, ממשיך בלחן מדויק ורגיש של חיים רחמני ונחתם בקול ובהגשה שהפכו את סחרוף לאגדה חיה. השיר, שמופיע בפרויקט "מדרכות מפיקות חשמל", מתיך יחד בטבעיות את כל הנקודות שמרכיבות את הסיפור שלנו. " אֲנִי שוֹמֵעַ אוֹתָהּ בַּפִיאַט שֶל מוּחַמַד/ בְּצָהֳרֵי רְחוֹב אִבְּן גַּבִּירוֹל/ זַמֶּרֶת לְבָנוֹנִית שָרָה בִּמְכוֹנִית אִיטַלְקִית/ שֶל מְשוֹרֵר עַרְבִי מִבַּקָה אַל גַרְבִּיָה/ בִּרְחוֹב עַל שְמוֹ שֶל מְשוֹרֵר עִבְרִי שֶחַי בִּסְפָרַד". רגע כל כך פרוזאי נפרט לחלקים וחושף קסם שהפך עבורנו לשקוף, אבל הוא כמעט בגדר נס. גם בתוך העשור השביעי לחייו, סחרוף ממשיך להיות עמוד האש שלפני המחנה.
יסמין, שיר על נייר זכוכית
9. "רחמים"
אביתר בנאי ותמיר מוסקט
אני מודה, מדובר בשניים מהמוזיקאים האהובים עליי, וכשמגיע חיבור ביניהם - רף הציפייה מזנק לשחקים. באופן כמעט פלאי, כל ההבטחות והציפיות מתגשמות כבר בסיומה של ההאזנה הראשונה, ובלתי אפשרי להתעלם מהערך הסינרגטי של הזיווג הזה. בנאי מספר בחן וברגישות את ההיסטוריה של משפחתו בדרכו הייחודית, מערב את הנרטיב האישי בסיפור הגדול וחושף עוד חלק מעצמו עם הגשה שהיא מופת של הבעה. כל שפעת היופי הזו נעטפת על ידי מוסקט בעיבוד מאוזן, עדכני והכי חשוב - מאפשר. בקרוב ישחררו אלבום משותף מלא ואפשר לסמן אותו כבר מעכשיו כאחד הדברים המסקרנים שהשנה החדשה מבטיחה עוד לפני שהתחילה.
אביתר בנאי & תמיר מוסקט - רחמים
10. "פאוץ'"
נועה קירל
יכול להיות שהפיכתה לבגירה היתה דרמטית מספיק כדי להביא לשינוי. יכול להיות שמדובר ביוצרים ובצוות שסובב אותה, או שבכלל יש כאן ניסיון לעשות צעד לטריטוריה חדשה. לא חשוב מה הסיבה, התוצאה היא להיט שאי אפשר להתעלם ממנו. קירל נוטשת את דמותה של כוכבת הילדים ותובעת מקום במשבצת ששמורה לכוכבות פופ. כוכבת לא פחות גדולה מקירל כאן היא ההפקה של ג'ורדי, שעם כל מיני פעלולים מלוטשים וסאונדים מהוקצעים מצמיד לטראפ העדכני ניחוחות לבנטיניים וסילסולים מקומיים. "פאוץ'" הוא עוד פרק מוצלח וחשוב בהתקדמות של הפופ המקומי וביכולת שלו לנסח לעצמו זהות מקורית ושפה משלו, ובוודאי שהוא פרק הניצחון האישי של קירל.
נועה קירל - פאוץ'
• או מיי גאד: כך נראית היום ג'אניס מ"חברים"
• 25 שנה ל"חברים": פרויקט מיוחד
• המפץ השני: הסדרה החדשה של שלדון ואיימי
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו