מדוע הנשיא החליט להתחיל כבר היום בהתייעצויות עם נציגי הסיעות לקראת הקמת ממשלה?
משום שחבל על כל יום. החוק אמנם קובע כי ההתייעצויות יחלו לאחר פרסום התוצאות הרשמיות ביום רביעי הקרוב, אבל בהסכמת יו"ר ועדת הבחירות, השופט חנן מלצר, החליט הנשיא לזרז את ההליכים. הנשיא כבר הודיע שאם יהיה צורך, הוא יקיים סבב נוסף של התייעצויות לאחר מכן.
בתוך כמה זמן על הנשיא לסיים את ההתייעצויות?
החוק מגביל את הנשיא בפרק הזמן ומחייב אותו לסיים את ההתייעצויות בתוך שבעה ימים (עד 2 באוקטובר), ואז להודיע על מי החליט להטיל את הרכבת הממשלה ולזמן אותו למשכן הנשיא כדי להודיע לו על כך רשמית ולתת לו את כתב המינוי.
האם הנשיא מחויב להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על המועמד בעל מספר הממליצים הגבוה ביותר או על המפלגה הגדולה יותר?
לא. חוק יסוד: הממשלה מעניק לנשיא סמכות רחבה. הוא קובע כי "משיש לכונן ממשלה חדשה יטיל נשיא המדינה... את התפקיד להרכיב ממשלה על אחד מחברי הכנסת שהסכים לכך". כלומר, החוק איננו מחייב את הנשיא להטיל את התפקיד על מי שעומד בראש המפלגה הגדולה ביותר, וגם לא על מי שעומד בראש גוש הממליצים הגדול ביותר, אלא על המועמד שהוא בעל הסיכויים הרבים ביותר לכונן ממשלה.
איך מתנהלות ההתייעצויות?
הנשיא זימן להיום פגישות עם נציגי חמש הסיעות הגדולות בכנסת - כחול לבן, הליכוד, הרשימה המשותפת, ש"ס וישראל ביתנו. בכל אחת מהפגישות שיימשכו היום ומחר, לא יותר מ־45 דקות כל אחת, ישאל ריבלין מיהו המועמד שכל אחת מהמפלגות תומכת בו להקמת הממשלה החדשה, בנימין נתניהו או בני גנץ. הנשיא הנהיג חידוש בהתייעצויות שהתקיימו לאחר הבחירות באפריל, והוא מקיים התייעצויות בפומבי לעיני המצלמות כדי שהכל יהיה חשוף לציבור.
הנשיא לא יקבל כתשובה אמירות כגון "עדיין לא החלטנו" או "אנחנו מתלבטים" וילחץ על נציגי המפלגות לתת לו תשובה ברורה. בתום ההתייעצויות יבדוק הנשיא עם צוות לשכתו, הכולל את המנכ"ל והיועצת המשפטית, את עמדות כל הסיעות ויקבל החלטה על מי להטיל את הרכבת הממשלה.
עודה וגנץ // צילום: גדעון מרקוביץ
יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, הודיע כי יתמוך בהקמת ממשלה רחבה. האם ייתכן שיאמר לנשיא שאינו תומך באף אחד משני המועמדים?
כן. אך הנשיא יפעיל עליו לחצים כדי שיודיע באיזה מן המועמדים יתמוך, אולם לא מן הנמנע שליברמן, הידוע בעיקשותו, יסרב להודיע במי הוא תומך.
בתוך כמה זמן נדרש המועמד להקים ממשלה חדשה?
יעמדו לרשותו 28 ימים, שבהם עליו לשכנע את השותפים הקואליציוניים הפוטנציאליים להצטרף לממשלה ולתמוך בה, לחתום על קווי היסוד שלה ולהגיע לסיכום אילו תיקים יימסרו להם. ניסיון העבר מוכיח שהמשאים והמתנים האלה היו מורטי עצבים ונמשכו כמעט עד היום האחרון.
אם המועמד לא יצליח לגייס תמיכה של לפחות 61 ח"כים בתום 28 ימים, האם הנשיא חייב לתת לו ארכה?
לא. החוק מאפשר לנשיא לתת למועמד לראשות הממשלה ארכה של לא יותר מ־14 ימים נוספים, אבל הוא אינו חייב לעשות זאת. החוק קובע כי "הנשיא רשאי להאריך תקופה זו". במהלך השנים הנשיא נהג לתת ארכה למועמדים. ככל הנראה ריבלין מתכוון לנהוג אחרת ולהודיע מראש למועמד לראשות הממשלה כי עומדים לרשותו 28 ימים בלבד, ואם לא יצליח במשימה, יטיל את התפקיד על ח"כ אחר.
האם הנשיא יכול להפעיל את השפעתו להקמת ממשלת אחדות לאומית?
בוודאי. ניסיון העבר מוכיח שיכולה להיות לו השפעה רבה. היו כמה מקרים שבהם הנשיא עשה זאת. הדוגמה הבולטת היתה לאחר הבחירות לכנסת ה־11 ב־1984, כשהנשיא חיים הרצוג שכנע את שמעון פרס ויצחק שמיר להקים ממשלת אחדות לאומית כדי להתמודד עם האינפלציה ועם המצב הביטחוני. נראה שריבלין יעשה מאמצים רבים כדי לקדם רעיון זה בהתייעצויות ובשיחות אישיות עם נתניהו וגנץ.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו