כל מה שרציתם לדעת על הדרך להרכבת הממשלה ה-35

מתי יחל הנשיא בהתייעצויות? • האם עליו להטיל את התפקיד על ראש המפלגה הגדולה ביותר - או על מי שעומד בראש הגוש הגדול? • כל התשובות

מי ימלא את הכיסאות הריקים? // צילום ארכיון: אורן בן חקון

הקלפיות נסגרו, ספירת הקולות נמשכת, ועכשיו תשומת הלב מופנית לשלב הבא - תהליך הרכבת הממשלה ה-35. ריכזנו עבורכם את כל השאלות והתשובות החשובות ביותר. 

מתי יחלו ההליכים להקמת ממשלה?

באופן רשמי, לאחר שוועדת הבחירות המרכזית תפרסם ביום רביעי הבא (25 בספטמבר) את התוצאות הרשמיות של הבחירות, יחל נשיא המדינה בהתייעצויות עם נציגי הסיעות בכנסת, אבל באופן בלתי פורמלי הוא יכול להתחיל בהתייעצויות גם קודם לכן.

בתוך כמה זמן על הנשיא לסיים את ההתייעצויות?

החוק מחייב אותו לסיים את ההתייעצויות בתוך שבעה ימים (עד 2 באוקטובר), ואז להודיע על מי החליט להטיל את הרכבת הממשלה ולזמן אותו למשכן הנשיא. 

צילום: אורן בן חקון

 

מדוע החוק מגביל את הנשיא לסיים את ההתייעצויות בתוך שבוע ימים?

משום שאין זה רצוי שהממשלה הזמנית תמשיך לכהן זמן רב לאחר הבחירות, וראוי שהממשלה החדשה תיכנס לתפקיד מהר ככל האפשר. 

האם הנשיא חייב לזמן להתייעצויות את כל הסיעות?

לא. החוק איננו מחייב את הנשיא לזמן את כולם. החוק קובע כי "נשיא המדינה יתייעץ עם כל נציגי הסיעות בכנסת", אבל במהלך השנים נוצר נוהג שהנשיא מזמין את נציגי כל הסיעות שנבחרו לכנסת החדשה. הנשיא חיים הרצוג ז"ל חרג פעם אחת מהנוהג הזה כשלא זימן להתייעצויות את מנהיג תנועת כך הרב מאיר כהנא בשל עמדותיו הקיצוניות. 

מה קורה בהתייעצויות? 

הנשיא מקיים פגישה נפרדת עם נציגי כל אחת מהסיעות על פי גודלן. בפגישה משוחחים על תוצאות הבחירות והשלכותיהן ועל הממשלה הבאה, ובסיומה מבקש הנשיא מנציגי הסיעה לומר מיהו המועמד שהם תומכים בו להקמת הממשלה החדשה, בנימין נתניהו או בני גנץ. הנשיא ריבלין הנהיג חידוש, והוא מקיים את ההתייעצויות בפומבי לעיני המצלמות כדי שהכל יהיה חשוף לציבור. הנשיא איננו מקבל כתשובה "עדיין לא החלטנו" או "אנחנו מתלבטים" ולוחץ על נציגי המפלגות לתת לו תשובה ברורה. בתום ההתייעצויות בודק הנשיא עם צוות לשכתו את עמדות כל הסיעות ומקבל החלטה על מי להטיל את הרכבת הממשלה.

האם הנשיא חייב להטיל את התפקיד על ראש הסיעה הגדולה או על מי שעומד בראש הגוש הגדול?

חוק יסוד: הממשלה מעניק לנשיא סמכות רחבה בנושא זה. הוא קובע כי "משיש לכונן ממשלה חדשה יטיל נשיא המדינה... את התפקיד להרכיב ממשלה על אחד מחברי הכנסת שהסכים לכך". כלומר החוק איננו מחייב את הנשיא להטיל את התפקיד על מי שעומד בראש המפלגה הגדולה ביותר וגם לא על מי שעומד בראש הגוש הגדול ביותר, אלא על המועמד שהוא בעל הסיכויים הרבים ביותר לכונן ממשלה.

עוד בנושא: 

רוצים להישאר מעודכנים? ערוץ הבחירות המיוחד של "ישראל היום"

בכיר בבית הנשיא: כך יפעל ריבלין

בן גביר מציג: כולם אשמים חוץ ממני

היום שאחרי: במערכת הפוליטית מעכלים

מֶייק ניוז: בדרך למדגמים עוצרים בג'קוזי

היו מקרים שבהם מפלגה שזכתה במספר המנדטים הגדול ביותר לא קיבלה את הקמת הממשלה? 

בהחלט. הדוגמה הבולטת ביותר היא הבחירות לכנסת ה־18 שהתקיימו ב־2013. הנשיא פרס נקלע לדילמה: סיעת קדימה בראשות ציפי לבני קיבלה 28 מנדטים ואילו הליכוד בראשות נתניהו זכה ב־27 מנדטים בלבד. הנשיא הטיל על לבני להקים ממשלה, אבל נציגי הסיעות שמייצגים 65 ח"כים הודיעו לה שיצטרפו רק לממשלה בראשות נתניהו. לבני נאלצה לוותר על התפקיד והנשיא הטיל על נתניהו את תפקיד הרכבת הממשלה. 

האם לנשיא יש השפעה על הרכב הממשלה?

זכורים כמה מקרים שבהם הנשיא הפעיל את כל כובד משקלו. הדוגמה הבולטת - הבחירות לכנסת ה־11 ב־1984. התוצאות הצביעו על שוויון בין הימין לשמאל. המערך זכה ב־44 מנדטים והליכוד ב־41 מנדטים. הנשיא חיים הרצוג שכנע את שמעון פרס ויצחק שמיר להקים ממשלת אחדות לאומית כדי להתמודד בהצלחה עם האינפלציה שהגיעה אז למאות אחוזים ועם המצב הביטחוני.

בתוך כמה זמן נדרש המועמד לראשות הממשלה להקים ממשלה חדשה?

לרשותו של המועמד עומדים 28 ימים שבהם עליו לשכנע את השותפים הפוטנציאליים להצטרף לממשלה ולתמוך בה, לחתום על קווי היסוד שלה ולהגיע לסיכום אילו תיקים יימסרו להם. ניסיון העבר מוכיח שהמשאים והמתנים האלה היו מורטי עצבים ונמשכו כמעט עד היום האחרון.

אם המועמד לראשות ממשלה לא הצליח לגייס 61 ח"כים לפחות בתום 28 ימים, הנשיא חייב לתת לו ארכה?

לא. החוק מאפשר לנשיא לתת למועמד לראשות הממשלה ארכה של לא יותר מ־14 ימים נוספים, אבל הוא איננו חייב לעשות זאת. החוק קובע כי "הנשיא רשאי להאריך תקופה זו". במהלך השנים נוצרה מסורת שהנשיא נתן ארכה למועמדים לראשות ממשלה. ככל הנראה ריבלין מתכוון לנהוג הפעם אחרת ויודיע מראש למועמד שעליו יטיל את התפקיד כי עומדים לרשותו 28 ימים. אם ייכשל, יטיל את התפקיד על ח"כ אחר.

צפוי להיות פחות נדיב הפעם, הנשיא ריבלין // צילום: אורן בן חקון

מה קורה אם גם בתום תקופה זו לא מצליח המועמד להקים ממשלה חדשה?

הנשיא יקיים סיבוב נוסף של התייעצויות עם נציגי הסיעות ובסופו יטיל את הרכבת הממשלה על ח"כ אחר שהודיע לו שהוא מוכן לקבל את המשימה. גם לרשות מועמד זה יעמדו 28 ימים. אם גם מועמד זה ייכשל, יודיע הנשיא ליו"ר הכנסת שהוא איננו רואה אפשרות להקמת ממשלה. אז רשאים על פי החוק 61 ח"כים לבקש בכתב מהנשיא להטיל את התפקיד על ח"כ אחר שהסכים לכך.

ואם גם המועמד השני נכשל?

במקרה כזה רשאים 61 ח"כים לבקש מהנשיא בכתב להטיל את התפקיד על ח"כ אחר שהסכים לכך. במקרה זה אין שיקול דעת לנשיא והוא חייב להטיל את התפקיד על אותו ח"כ בתוך יומיים. לרשות אותו ח"כ יעמדו 14 ימים להשלמת המשימה. 

בהנחה שגם הח"כ השלישי נכשל במשימה, מה הפתרון המוצע?

הנשיא מודיע ליו"ר הכנסת שאינו רואה אפשרות להקמת ממשלה חדשה, הכנסת תפוזר ויתקיימו בחירות חדשות בתוך 90 יום. כולנו תפילה שלא נגיע לכך! 

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר