סין מרחיבה את השקעתה במזרח התיכון: "מיליארדי דולרים מושקעים בישראל"

ב-13 השנים האחרונות, בייג'ין השקיעה בישראל 12.19 מיליארד דולר, לעומת 10.43 מיליארד דולר בכווית ו-7.27 מיליארד בקטאר

הבנייה הסינית של מיזם הרכבת הקלה /// צילום: גדעון מרקוביץ'

תוכנית החגורה והדרך הסינית (BRI) היא גורם משמעותי לחששות במדינות המערב ככלל וארה"ב בפרט. מדובר בהשקעה כלכלית סינית יוצאת דופן ב-152 מדינות וארגונים באמריקה, באפריקה, באירופה, באסיה ובמזרח התיכון, שמטרתה להעמיק את ההשפעה הסינית על מדינות העולם. ישנן טענות כי אם התוכנית, שהחלה ב-2013, תושלם בהצלחה אז היא תשפיע ישירות על חייהם של כ-63% מאוכלוסיית העולם.

את כל זאת עושה הממשל הסיני בטענה כי המטרה היא לשחזר את דרך המשי ההיסטורית שקישרה מאזור סין והודו עד לשטחי האימפריה הרומית בעת העתיקה, וכן בימי הכיבוש המונגולי במאה ה-13 וה-14. המגזין הפוליטי "פוריין פוליסי" (Foreign Policy) הציג השנה נתונים משמעותיים על השקעתה הגוברת של סין בשותפותיה האסטרטגיות של ארה"ב במזרח התיכון, ובהן ישראל, שהרי מדובר בתקופה נפיצה דיפלומטית וכלכלית בין סין לבין ארה"ב, כשברקע מתחוללת "מלחמת הסחר".

מהנתונים שהציג המגזין עולה כי ההשקעה השנתית של סין מחוץ למדינה בשנה שעברה עמדה על לא פחות מ-100 מיליארד דולר. אמנם מדובר בסכום יוצא דופן לכל הדעות, אך פילוחים אזורים ויבשתיים מצביעים שבמרבית המקומות חלה ירידה בהשקעה הסינית. כל זאת למעט באזור אחד - המזרח התיכון.

עוד בנושא:

צמיחה, זה כל הסיפור

סין תשיק מטבע דיגיטלי רשמי

הילדה הרעה של הכלכלה

טראמפ בוועידת ה־G20: "התקדמות מצוינת עם סין"

"אויב העולם": סין פרסמה אזהרת מסע חמורה לארה"ב

בשלושת השנים האחרונות חל זינוק משמעותי במיזמים הסיניים במדינות האזור, ובמיוחד במיזמי בנייה שמחליפים השקעה כספית ישירה, שהתבצעה בתחילת תוכנית "החגורה והדרך". אחד מרכזי שבהם, כמובן, הוא ההשקעה הסינית במיזם הרכבת הקלה בגוש דן. 

נשיא סין, שי ג'ינפינג /// צילום: GettyImages

מתוך כלל ההשקעה במדינות האזור בחמשת השנים האחרונות – 123.1 מיליארד דולר, קרוב ל-3/4 מתוכן בוצעו בשלוש השנים האחרונות. ואשתקד, השקעת בייג'ין במזרח התיכון עמדה על 28.11 מיליארד דולר – ההשקעה השנייה בגודלה בעולם של סין – לאחר יבשת אירופה כולה. לצורך ההשוואה, השקעת סין במדינות דרום אמריקה בשנת 2018 היתה 18.24 מיליארד דולר.

הנתונים עוד מצביעים כי יעד אסטרטגי של בייג'ין באזור היא מדינת ישראל. בין השנים 2018-2005 הושקעו במדינת ישראל 12.19 מיליארד דולר. מדובר על סכום גבוה יותר מההשקעה בכווית (10.43 מיליארד דולר); ובקטאר (7.27 מיליארד דולר).

ייטלו חלק בבניית הבירה המצרית החדשה

מבט נקודתי על השנה שעברה מצביע כי 3/4 מ-28.11 מיליארד דולר שהושקעו באזור הופנו למצרים, לאיחוד האמירויות ולערב הסעודית. לפי הערכות מבוססות, חברות בנייה בבעלות הממשל של שי ג'ינפינג ייטלו חלק בבניית הבירה החדשה של עבד אל-פתאח א-סיסי. בינתיים הם כבר נוטלים חלק בשדרוג תעלת סואץ.

תעלת סואץ משתדרגת בסיוע סיני /// צילום: אי.אף.פי

ואילו לגבי איחוד האמירויות, הסינים הכריזו בכינוס מיזם "החגורה והדרך" בחודש שעבר כי ישקיעו כ-3.4 מיליארד דולר לטובת הקמת מרכז לסחורות סיניות בנמל "ג'בל-עלי" בדובאי ומרכז ייצור מוצרים מן החי. המטרה העיקרית של סין בהשקעה באיחוד האמירויות ובערב הסעודית היא לשדרג את תנאי רכישת הנפט משתי המדינות.

הנפט הוא נדבך מרכזי ביבוא הסיני הכולל, שעמד אשתקד בסך הכל על 2.13 ביליון דולר. 21.3% מכלל היבוא הושקע בדלקים ובמוצרי כרייה. מקורות היבוא המשמעותיים ביותר היו בכלל מדינות האיחוד האירופי (12.82%) ומדינות דרום-מזרח אסיה (12.58%). מנגד, יעד היצוא המרכזי מתוך מוצרים בסך 2.48 ביליון דולר בשנה שעברה, היא ארה"ב שמייבאת 19.25% מהמוצרים. חיסכון במחירי יבוא הנפט מאיחוד האמירויות ומערב הסעודית יסייע לסין להתמודד עם המכסים שהטיל עליה נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, שמעדיף את הסחורות הישראליות. אחרת, קשה להסביר מדוע מדינתו מייבאת מישראל פי ארבעה מוצרים מאשר היבוא שלה מסין.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר