במהלך שבע השנים האחרונות זינק מספר התלמידים במגמות ללימודי ערבית במערכת החינוך. מכ־2,000 בוגרים בשנת 2011 (תשע"א) לכ־3,000 בוגרים בשנת 2018 (תשע"ח).
בניגוד לתחושה שמקצוע הערבית הולך ונעלם, הנתונים מצביעים על כך שיותר ויותר תלמידים הולכים ללמוד ערבית כמקצוע מוגבר. כך, למשל, בשנת 2011 (תשע"א) למדו 5 יחידות ערבית 2,013 תלמידים, בשנת 2015 כבר למדו 2,487 תלמידים ובשנת 2016 (תשע"ו) למדו 2,829 תלמידים. בשנת הלימודים תשע"ז היתה ירידה ל־2,371 תלמידים, אך בשנת 2018 (תשע"ח) שוב עלה מספרם של בוגרי הערבית לכ־3,000 תלמידים (2,936 במדויק).
העלייה במספר התלמידים הלומדים ערבית מורחבת נובעת, בין השאר, מהשקעה של משרד החינוך בהוראת הערבית בחטיבות הביניים, שחלקן מקבלות שעה נוספת, שלישית במקצוע. במסגרת הלימודים נלמדת לא רק השפה, אלא נלמד גם תחום עולם הערבים והאסלאם, מה שמספק לתלמידים צוהר אל המזרח התיכון.
שליטה בערבית כיתרון
ב־2018 נפתחו במערכת החינוך 260 מגמות ללימוד ערבית: "התפקיד של לומדי הערבית הוא קריטי", אומרת רב-סרן א' מאגף ההדרכה של חיל המודיעין בצה"ל: "התלמידים אוהבים את השפה ורוצים לעסוק בזה בעתיד, הם יכולים להגיע לכל גופי הביטחון". בתפקידה היא אחראית לתוכנית "עתיד", שמטרתה ללמד תלמידים בבתי ספר בפריפריה ערבית ופרסית ולהעניק להם הזדמנות להתמיין למסלולי השפה באגף המודיעין של צה"ל, כך שחלק מהם יתקבלו ליחידת 8200. "התוכנית הייחודית הזאת פותחה אצלנו באגף המודיעין והיא פועלת כיום בשלושה בתי ספר - בבית שמש, בגליל המערבי ובבאר שבע, וכל צוות ההוראה שמלמד את התלמידים ערבית ופרסית מורכב מאנשי צבא. יש לנו גם חונכים שנמצאים בבתי הספר ומלווים את התלמידים, בערך כ־200 חיילי היחידה משתתפים בתוכנית ומשמשים מודל לחיקוי. זה מעורר מוטיבציה".
עוד בנושא:
• חוזרים ללימודים עם "ישראל היום"
• המורה החירשת שפרצה את תקרת הדממה
• איך להכין את הילדים לשנה החדשה?
• מורים? אל תפרסמו תמונות ברשתות החברתיות
כ־1,200 מורים מלמדים ערבית במערכת החינוך, מתוכם כ־250 מורים ערבים. אלא שנראה שגידול במספר התלמידים פוגע בממוצע הציונים, שבעבר היה גבוה יותר. הציון הממוצע בערבית של תלמידי המגמות היה בשנת 2018 (תשע"ח) 84 נקודות בלבד, זאת לאחר שבשנת תשע"ז הוא עמד על 86.5 ובשנת תשע"ד על 88.1. כמו בכל מקצוע, הרחבה של מספר התלמידים הניגשים לבחינה עלולה לפגוע בהשגת ממוצע ציונים גבוה.
לדברי אבי אור, מנהל תיכון ברנקו וייס בית שמש: "לפני כעשור נכנסנו לשיתוף פעולה עם יחידת 8200, המטרה היא להנגיש לתלמידים את השפה הערבית ולפתוח בפניהם את אפשרות השירות ביחידת 8200, שעד אז היתה יחידה אליטיסטית ולא פתוחה בפניהם. התלמידים רוכשים בצורה טובה מאוד את ידיעת השפה הערבית, ובכך מתאפשר להם שירות צבאי בתפקידים משמעותיים וכך גם לאחר שחרורם.
"לא פחות חשוב מכך, השליטה בשפה הערבית מאפשרת להם להתחבר בצורה ישירה עם האוכלוסייה דוברת הערבית שחיה איתנו. שיתוף הפעולה הביא את תלמידי המגמה למאה אחוזי זכאות לתעודת בגרות, ורמת השפה שאליה מגיעים התלמידים גבוהה הרבה יותר מהרמה הנלמדת בבתי ספר אחרים, וזאת בזכות הייחודיות של המגמה ואופן ההוראה בכיתה זו".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו