משבר? ריינאייר תפטר מאות עובדים

בהודעת וידאו לעובדים אמר מנכ"ל החברה כי הפיטורים יתקיימו בסוף אוגוסט, בין היתר בגלל קרקוע צי מטוסי 737 מקס • צמצום הפעילות של ריינאייר עלולה לפגוע גם בתוכניות החורף של נמל רמון באילת

מטוס ריינאייר , צילום: אי.פי.איי.

מנכ"ל ריינאייר, מייקל או'לירי הזהיר את עובדי החברה להתכונן לגל פיטורין בשבועות הקרובים, והודיע כי בחברה יש עודף של 900 טייסים וצוותי אוויר והחברה איננה רווחית בצורה זו.

בהודעת וידאו לעובדים אמר או'לירי כי הפיטורים יתקיימו בסוף אוגוסט, והם נגרמו בין היתר בגלל קרקוע צי מטוסי 737 מקס, מיציאת בריטניה מהאיחוד האירופי (ברקזיט) ומלחמת המחירים. 

החברה נאלצה לצמצם הקיץ את מספר הטיסות בגלל הקרקוע. לדבריו, "יש סבירות גבוהה שהברקזיט יתקיים בעוד 12 שבועות בלא הסכם עם אירופה. זה קיץ מאתגר, ואנו עומדים בפני חורף מאוד קשה. אני מצטער שצריך לבשר לכם שמשמעות הדבר היא שנאלץ לצמצם את צי המטוסים שלנו ואת הצוותים לא רק לקראת קיץ 2020 אלא גם בעונת החורף 2019". הפיטורין ייעשו בהדרגה, חלקם בתום עונת הקיץ, חלקם בתחילת עונת החורף באוקטובר ונובמבר וחלקם בדצמבר. 

צמצום הפעילות של ריינאייר עלולה לפגוע גם בתוכניות החורף של נמל רמון באילת. בסיוע משרד התיירות תכננה ריינאייר 14 טיסות שבועיות לאילת מיעדים באירופה, ועתה לא בטוח שהיא תוכל להפעיל את הקווים כמתוכנן. 

קרקוע מטוסי 737 מקס פוגע לא רק בריינאייר, שרוב מטוסיה הם דגמים של 737. חברות ממשיכות לבטל הזמנות למטוס ועוברות למתחרה איירבאס, שהציגו אתמול רבעון מוצלח. חברת התעופה צ'יינה סאות'רן ביטלה את הזמנת המטוסים מדגם 737 Max. בואינג הודיעה בשבוע שעבר כי תפסיק את הייצור של מטוסים נוספים מהדגם המקורקע, שעמד על 42 מטוסים לחודש. מאז חודש מארס, מקורקעים כל המטוסים מדגם זה, ובסביבת מפעל ההרכבה של בואינג כבר התמלאו מגרשי החנייה של העובדים בעשרות מטוסים שאין אפשרות למסור אותם ללקוחות. 

הוראת הקרקוע של רשויות התעופה בעולם באה בעקבות שתי התרסקויות של מטוסים, שנגרמו ככל הנראה מכשל במערכת לייצוב המטוס בזמן המראה. חוקרי התאונות עדיין לא יצאו במסקנה סופית, אולם בואינג כבר ביצעה בחודש יוני את תיקוני התוכנה הדרושים והיא מנסה להעביר את המטוס בבדיקות של הרגולטור, לא רק בארצות הברית, אלא גם באירופה ובאסיה. 

רשות התעופה האמריקנית לא הסתפקה בעדכון התוכנה והיא דורשת מבואינג להפחית את עוצמת הכוח הנדרש כדי להעביר את המטוס ממצב של טייס אוטומטי לשליטה מההגאים. דרישה זו הועברה למהנדסי בואינג והם פועלים ליישומה. לאחר שיתקבל אישור של רשות התעופה האמריקנית FAA,  תצטרך בואינג לבצע את העדכונים בכל המטוסים מדגם זה, ותהליך זה עלול להימשך לתוך שנת 2020. 

כרגע התוכנית היא להוציא רישיון חדש לדגם זה באוקטובר, אולם חברות התעופה אינן נוטלות סיכונים ומוציאות את המטוס מלוחות הזמנים שלהן לעונת החורף המתקרבת. אתמול (רביעי) הודיעה אייר קנדה כי המטוס לא ישובץ בטיסותיה עד ינואר 2020. למרות הקרקוע של 24 מטוסיה מדגם זה, רשמה אייר קנדה רווח של 4.34 מיליארד דולרים קנדיים ברבעון השני. 

 

 

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר