והנה נשארת: ערן צור מחדש את "ארול"

"בכל ביצוע אני מבין יותר טוב את השיר", מספר ערן צור על "ארול", השיר הראשון בפרויקט "והנה נשארת" - חידושים למאיר אריאל • האזינו

צילום: שרון דרעי, קוקו // ערן צור, פרויקט "והנה נשארת"

ערן צור לא גדל בקיבוץ, אבל התבגר באותן שנים המתארות את הקיבוץ בשירו של מאיר אריאל, "ארול".

"מצד אחד הוא מתואר בשיר כהוזה ואבוד לגמרי, האמן התלוש, ומצד שני הוא יפה מעורר אהבה ואמפתיה. שוכב תחת עץ אשכוליות או אקליפטוס. עם יחסו לסביבה והיחס של הקיבוץ אליו, על החיים בחברה קטנה הלוחצת את היחיד, האינדיבידואל, החריג. זה נגע בי. אבל בעיקר זאת השפה שמדברת אלי, ביחד עם היכולת של מאיר אריאל להכניס סיפור שלם ומורכב בתוך שיר, וגם לעמוד בקריטריונים המוסיקליים של הרוק והפופ", מסביר צור.

דף הבית "והנה נשארת" - חידושים למאיר אריאל

"ארול" הוא השיר הרביעי באלבום הראשון של מאיר אריאל "שירי חג מועד ונופל", שיצא ב-1978. ערן צור בחר לבצע במסגרת הפרויקט "והנה נשארת" - חידושים למאיר אריאל, בשיתוף מכללת BPM וחברת "עננה" את שיר זה, יחד עם המוזיקאים אסף רוט ועדי רנרט שאף היו שותפים לעיבוד, והוא מבצע מתוכו שני בתים, את הראשון והאחרון.

"בעיבוד שלי השיר נפתח בנגינת גיטרה, במעין פרולוג לסיפור שמוביל אותנו לעולם הקיבוצי, אל יהודה נון, עקיבא, רוחי ושאר הדמויות, כשכולם יודעים הכל על כולם: 'ורוחיק אהבה אותו, אומרים שגם אביבה, יש אומרים, יסוד סביר לחשוב שגם עקיבא'. אני מאמין שכשמבצעים עיבוד חדש לשיר חייבים לתת לו פירוש משלך"  הוא מפרט.

מאיר אריאל, שעורר עליו את כל העולם בהתבטאותו נגד ההומואים, כותב שקיים יסוד סביר שעקיבא מאוהב בארול?

"אני לא יודע מהי מידת האירוניה והציניות שיצק מאיר במלים האלה, אבל באותן השנים לא היה קל להיות הומו בקיבוץ. קיים יסוד סביר שגם בקיבוצים היו הומואים, ואולי עקיבא מסתיר ומגלה.

"כשמאיר אמר את הדברים הקשים על ההומואים ('בעיניי הומוסקסואליזם ולסביות זו סטיה, ואם אדם עושה את זה צריך לדעת שהוא סוטה' - ראיון מסוף שנות התשעים, עליו התנצל בכמה הזדמנויות) זה הפריע לי מאוד. והנה ב'ארול' הוא מגלה פתיחות ונותן לזה מקום".

מה מחבר אותך אל ארול ולמאיר אריאל?

"בכל ביצוע אני מבין טוב יותר את השיר. אני מדמיין את השבת הקיצית בתוך מחסן הפחים הלוהט, כשארול נמצא בפנים עם צילה של יהודה נון שעובר במקום, ושומע את הקולות של מעשה האהבה, נכנס למחסן ומחולל את הסיבה שבגללה ארול ברח ונקלע למצב בפרדס, ועד סוף השיר - 'בסוף מצאו אותו זרוק מתחת אקליפטוס עוג אחד, חשבו שזה מקרה רגיל, לא צריך לדאוג מחד, מאידך התברר זה לגמרי לא בסדר, שתי סטירות, לא התעורר גם לא בדרך אל החדר'...

"בשניה הראשונה הבנתי שזהו קול חדש, מקורי ונועז". ערן צור // צילום: קוקו
"בשניה הראשונה הבנתי שזהו קול חדש, מקורי ונועז". ערן צור // צילום: קוקו

"מאיר אריאל היה משורר. כשהוא מבצע את השירים על סף הספוקן, הוא לש את המלים כחומר רך. הן אלו שמחוללות את הצליל, ובחלק מהשירים לחניו הרמוניים ועגולים. אני אוהב את המכלול".

אתה אוהב את הפן היהודי בשיריו?

"מאיר היה סמל לחילוניות וישראליות, אבל הוא לא יכול היה לכתוב בעברית בלי הקשר לטקסט היהודי. אני מאוד מתחבר לזה. בשיר שלי 'ערב ב' כסלו', אלמלא מאיר אריאל, אולי לא הייתי מחפש ומשתמש בביטויים מהמקורות. השפה העברית חסכנית ורזה, ועם זאת היא חודרת לתוך גרעין כדור הארץ של החוכמה שנצברה במקורות היהודים".

לראשונה התוודע הנער ערן צור לשיריו של מאיר אריאל עם צאת אלבומו "שירי חג מועד ונופל". "בשניה הראשונה הבנתי שזהו קול חדש, מקורי ונועז. קניתי את התקליט והתחלתי לעקוב אחרי עשייתו", הוא מספר.

ב-1990 הקליט ערן צור בן ה-23 גרסת כיסוי לשיר "נשל הנחש", שהיווה חלק מפסקול הסרט "שורו". "הביצוע שלי ל'נשל הנחש' זכה להשמעות רבות ברדיו ועזר לי לפצוח בקריירה מוסיקלית" הוא נזכר. "למאיר לא היה קל עם השימוש בשיר לסרט. הוא לא שש לגלות שגונבים תשומת לב מהביצוע המקורי. פגשתי את מאיר כשהייתי סטודנט למוזיקה, ואני זוכר ממנו את החיוך הנצחי ואת הקנביס על הבוקר".

מה חשיבותו לתרבות הישראלית?

"הוא אבן יסוד במוזיקה העברית, בעיקר בזכות הטקסטים שכתב והטרובדוריות שלו, זמר-עם נודד עם גיטרה. מאיר נתן דוגמא אישית האומרת: גם אם אינך מצליח אתה ממשיך להילחם, חזק ונחוש. החומרים שכתב בחלקם לא היו קלים לעיכול, אבל גם אם לא הספיק לקצור הצלחה בחייו, השירים שלו הגיעו ליעדם, וכיום הוא מאוד נוכח במוזיקה הישראלית".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר