גאוני: טיפול רגשי לילדים דרך אילוף כלבים

הקשר והאהבה בין כלבים לילדים הוכחו כמועילים לשני הצדדים • בימים אלה מתקיים קורס אילוף, שמטרתו העצמה ומניעת התנהגויות בסיכון בקרב ילדים • "הכלב מסייע לטיפול עקיף ומרוויח גם בעצמו"

אחת לשבוע במשך כחודש הנערים עובדים עם הכלבים

זה ידוע שכלבים ואנשים הם חברים טובים, אך מה לגבי כלבים וילדים? מתברר שכאן מדובר בסיפור אהבה של ממש, ועל כך התבססו אנשי הרשות למאבק באלימות, סמים ואלכוהול במשרד לביטחון הפנים ומועצת היישוב עומר, כשהחליטו להקים ביישוב פרויקט ייחודי: קורס אילוף כלבים לבני נוער, לצורך העצמה ומניעת התנהגויות בסיכון. 

מחקרים רבים בדקו את ההשפעה של בעלי החיים, ובהם כלבים, על בני האדם ועל ילדים בפרט. היתרונות שהתגלו הם עצומים. תכונתם של כלבים לתת ולקבל אהבה ללא תנאי מביאה לכך שילדים וכלבים יוצרים קשר חזק ואמיץ, שמלמד אותם להביע רגשות, לפתח ביטחון עצמי, לנטרל תסכולים וכעסים ולפתח תחושת אחריות ומנהיגות.

"אני גדלתי עם אבא וטרינר, ובילדותי הייתי מוקפת כלבים וחתולים", מסבירה הרכזת היישובית בעומר, לירז אלשיך, "מהר מאוד הבנתי שהקשר עם הכלב הוא קשר של אהבה שלא תלויה בדבר, שלא נמצאת בשום מקום. משם נולד הרצון שלי לעבוד עם חבר'ה צעירים".

בקורס הייחודי, "אלפא - טיפול רגשי דרך אילוף כלבים", שמעבירים הפסיכולוגית והמאלף גל ועופר סיקולר, בשיתוף צער בעלי חיים באר שבע, משתתפים כשמונה חניכים וכעשרה מדריכים ובוגרים בשנה. החניכים, בני 11, מתמודדים עם מצוקות על רקע חברתי, לימודי והתנהגותי, ולכל חניך מוצמד כלב שמותאם במיוחד לצרכיו. לדוגמה, ילד ביישן יעבוד עם כלב ביישן.

במשך כחודש מגיעים החניכים אחת לשבוע למפגש עם הכלבים ולדינמיקה קבוצתית, שבמהלכה הם לומדים להכיר את שפת הגוף של הכלבים ולפתח אמפתיה לכלב ולצרכיו הייחודיים, ובעצם רוכשים מיומנויות כגון איפוק, שליטה ברגשות, יכולת הבעת שמחה, תמיכה ועידוד התנהגות חיובית. 

"הקשר שנוצר בין הילדים לכלבים כל כך אמיץ, שהרבה פעמים החניכים מאמצים בעצמם את הכלב".

"הבן שלי הגיע לקורס כשהיה בכיתה ה', כי היה לו מה שנקרא 'פתיל קצר', תגובות לא מתאימות לסיטואציה", מספרת ל', אמו של נ', כיום בן 13. 

"ההתנהלות מול הכלב שיקפה לו את עצמו. למשל, הוא סיפר לי, 'הכלב שלי פתאום קופץ ואני צריך להסביר לו לא להתפרץ', ובעצם פיתח סבלנות וקשב לעצמו.

"בכיתה ו' הוא כבר היה מדריך של חניכים, מה שהעניק לו תחושת ביטחון וגאווה. מילד ששונא לקום בבוקר, בימים של הקורס הוא היה מוכן לתזוזה בשניות. הקבוצה קטנה, היחס אישי ונוצרו גם קשרים בין הילדים עצמם".

עוזרים לכלבים, ולעצמם

"הכלב מסייע לטיפול עקיף ומרוויח גם בעצמו", מסבירה סיקולר, "הילדים מגיעים לעזור לכלבים, משליכים עליהם את הבעיות שלהם - ובעצם מסייעים לעצמם. סוג כזה של טיפול לא מעורר התנגדות אצל הילדים. הם מרגישים שהם נותנים למישהו אחר - לכלב - וזו עמדה רגשית אחרת, מעצימה, לדעת שבזכותך הכלב מצא בית טוב.

"רוב הכלבים שמגיעים לצער בעלי חיים הגיעו מהרחוב או ננטשו. לכלבים שעוברים אילוף יהיה יותר סיכוי למצוא בית. הכלבים, שרוב הזמן סגורים, מקבלים שעה בשבוע של אינטראקציה, עניין וכיף, וכלבים שפחות רגילים לבני אדם הופכים להיות בני אימוץ. אחד התפקידים החשובים של הילדים בסוף הקורס הוא למצוא לכלבים משפחה מאמצת ובית טוב".

בסיום התוכנית מקבלים הנערים תעודת מאלף כלבים מקצועית, ורבים מהם, כאמור, זוכים גם בחבר לחיים. 

"חוויית ההצלחה של בני הנוער בטיפול בחיות מחזקת אצלם את יכולת האמפתיה והבנת הצרכים של הזולת, ומביאה גם לצמצום התנהגות אלימה", מוסיפה יהלום נשיא, מנהלת מחוז ברשות למניעת אלימות, סמים ואלכוהול, "בפרויקט הזה כולם מרוויחים". 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר