בגלל תחזוקה לקויה: כל מערך ההרקולסים של צה"ל הושבת

בינואר הידרדר מטוס "קרנף" בזמן תחזוקה שוטפת • התחקיר הצביע על תחזוקה לקויה של התעשייה האווירית, ומפקד החיל הורה על קרקוע המערך

מטוסי הקרנף קורקעו // צילום ארכיון: דודו גרינשפן

ממצאי ועדת החקירה שהוקמה בעקבות הידרדרות מטוס ה"קרנף" בחודש ינואר האחרון, הוצגו אתמול (רביעי) למפקד חיל האוויר, האלוף עמיקם נורקין. 

התחקיר, שהתנהל בחמשת החודשים האחרונים, נפתח בעקבות הדרדרות המטוס במהלך טיפול שגרתי על ידי התעשייה האווירית בבסיס חיל האוויר בדרום הארץ. את התחקיר ניהלו צוות מומחים, בהובלת סגן-אלוף (במיל') ג', ובשיתוף חוקר תאונות מטעם התעשייה האווירית.

 במסגרת חוזה בין חיל-האוויר לתעשייה האווירית, עובדי התעשייה האווירית אחראים על אחזקת מטוסי תובלה כבדה, ובכלל זה מטפלים בתקלות ובהרצת מנועים. על פי החוזה נדרשים עובדי התעשייה האווירית לתחזק את המטוסים לפי הוראות היצרן ומדיניות המערך הטכני של חיל האוויר.  

בעקבות ועדת החקירה, ערך חיל האוויר בשבוע שעבר ביקורת למערך האחזקה של התעשייה האווירית בבסיס חיל האוויר בדרום הארץ. מהביקורת עלה שהרמה מקצועית לא מספקת, ונהלי חיל האוויר שלהם מחויבת התעשייה האווירית לא מיושמים. כמו כן, לא נעשית עבודה על פי ספרות ונהלים כתובים וישנם פערים בניהול כלים, ציוד וחומרים של התעשייה האווירית.

צילום: גיל קרמר

ועדת החקירה קבעה שהתאונה נגרמה בגלל תפעול שגוי של פעולות החירום שהובילו לחוסר הצלחה בבלימת המטוס. תהליכי הבקרה והבטחת האיכות של התעשייה האווירית לקו בחסר, ולא זיהו את החריגות מההוראות והסטנדרטים של חיל האוויר שלהם מחויבת התעשייה האווירית. 

מפקד חיל האוויר קיבל את התחקיר, וסיכם שאפשר היה למנוע את התאונה, שהתרחשה בזמן פעולת אחזקה שגרתית שביצעה התעשייה האווירית. 

האלוף נורקין אמר שהחקירה בוצעה באופן מדויק ומקצועי, והצביעה שמקורם של הגורמים הישירים לתאונה הם תפעול שגוי של אנשי האחזקה. כמו כן, תרבות האחזקה ורמת הבקרה של התעשייה האווירית היא מתחת לרף הנדרש. 

המטוס שהדרדר לתעלה

בעקבות הממצאים שהוצגו בוועדת החקירה, לאור המלצת ראש להק הציוד, תת-אלוף שמעון צנציפר, הנחה מפקד חיל-האוויר על קרקוע מערך ה"קרנף" וה"ראם" שמתוחזקים על-ידי התעשייה האווירית מטיסות אימונים, וכן הנחה את ראש להק הציוד בשיתוף התעשייה האווירית לגבש באופן מידי תכנית לטיפול בליקויים שעלו, בהתאם לחוזה ולסטנדרט המקובל בחיל האוויר, שאליו מחויבת התעשייה. משמעות הדבר היא השבתת כל מערך מטוסי ההרקולס של חיל האוויר מהאימונים השוטפים. 

בתעשייה האווירית הגיבו לתחקיר: "התעשייה האוירית מספקת שירותים למשרד הביטחון מזה עשרות שנים. החברה הייתה שותפה מלאה לתחקיר ושיתפה פעולה באופן מלא. התעשייה האווירית עושה ותעשה כל שיידרש על מנת לתקן את הליקויים, ולהמשיך לשרת את מערכת הביטחון לשביעות רצונה כפי שנעשה מאז קום המדינה".

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר