היוצרים הדוקומנטריים בישראל אינם שונים מהמקבילים שלהם בעולם המערבי. הפשפוש האינסופי במנהיגי העבר במדינה הוליד לאורך השנים עשרות סרטים טובים יותר או פחות. עתה הגיע הבליץ של שנת 2019 עם "גולדה" של HOT ו"משפחת דיין" של yes. הנוסחה ברורה: צילומי ארכיון שטרם נראו (לעיתים), ראשים מדברים מימינו אנו וקריינות בסיסית. לא יותר ולא פחות. התוצר הסופי הוא בדרך כלל טוב, כי אחרת לא היו ממשיכים לעשות כאן סרטים כאלה. נדמה שיחד עם הטרנד המאוס של מקרי רצח אמיתיים, שבהם מנסים היוצרים לשכתב את ההיסטוריה ולקחת את החוק לידיהם, מדובר בשני הזרמים המרכזיים של היצירה הדוקומנטרית הישראלית המיועדת לטלוויזיה.
• למה קיאנו ריבס לא נוגע בנשים?
• האפליקציה הישראלית שכבשה את אירופה
• "לסגור": ינון מגל נגד "מאסטר שף"
• רוצים להשאר מעודכנים? בואו לאינסטגרם
אז למה בכל זאת יש ב"גולדה" משהו אחר? מעבר להיותה "סיפור מרתק אך אומלל" כפי שמגדיר אותה אורי אבנרי ז"ל המרואיין בסרט, הרי היוצרים ביצעו כאן בחירה פשוטה אך כזו שמעוררת הערכה. הם ניסו להביא את הסיפור כפי שהתרחש, משימה קשה למדי. המתלה שעליו הם בונים את העלילה הוא חלקים לא ערוכים משיחה אוף רקורד שערכו העיתונאים אלימלך רם ז"ל ויעקב אחימאיר יבדל"א, רגע אחרי שסיימו לראיין אותה לערוץ היחיד שהיה קיים אז בישראל. המצלמה המשיכה לרוץ, השלושה שלפו סיגריות (גולדה בלי פילטר, כמובן) והחלו שיחה שתוכנה לא פורסם עד היום. סביב האירוע הטלוויזיוני הנדיר הזה נתפרת העלילה הדוקומנטרית, שמביאה את סיפורה של האישה היחידה ששימשה כאן ראש ממשלה.
אישה בודדה, שלכאורה לא עושה עניין מהנושא המגדרי, אף שהוא נוכח שם ברקע לאורך כל הסרט // צילום: באדיבות HOT8
מאיר מצטיירת על ידי המרואיינים בסרט כדמות טרגית. כזאת שמצד אחד הקימה את הביטוח הלאומי והתעקשה לדאוג לשכבות האוכלוסייה החלשות, אך מנגד היה כמובן הסיפור עם "הפנתרים השחורים" שקיבע את דמותה כגזענית ומתנשאת. מאיר מבקשת להישפט רק על פי מעשיה, ואינה מבינה מדוע נעלבים ממנה כל כך בקלות. הדיסוננס הזה בין הילדה האוקראינית, שהפכה לנערה אמריקנית ומשם לאישה ישראלית, ילווה אותה עד יום מותה כפער בלתי ניתן לגישור בינה לבין חלקים רחבים בחברה הישראלית.
הסרט בן השעה וחצי נוגע אף בנושא המגדרי. מאיר הוגדרה על ידי דוד בן-גוריון, כ"גבר היחיד בממשלה", אך מאיר לא ממש לקחה, ובצדק, את הדברים כמחמאה. בכל הראיונות ובכל הצילומים בסרט היא נראית מוקפת גברים, ובעיקר גנרלים, שמאפיינים כל כך את החברה הישראלית. אישה בודדה, שלכאורה לא עושה עניין מהנושא המגדרי, אף שהוא נוכח שם ברקע לאורך כל הסרט.
דמות טרגית. גולדה מאיר // צילום: באדיבות HOT8
הסרט כמובן דן במשבר של יום כיפור, אך נדמה שרגע השבירה של גולדה מאיר מתרחש דווקא באירוע הטרור במשחקים האולימפיים במינכן. אחד המרואיינים הקבועים בסרטים ההיסטוריים הללו הוא צבי זמיר, כמי ששימש ראש המוסד ולעת זיקנה מתגלה כאדם רגיש למדי. גם כאן הוא מזיל דמעה כשהוא מספר על הרגע שבו דיווח לגולדה שי"א הספורטאים שלנו נרצחו בדם קר. נכון שלאחר מכן השניים פצחו במסע חיסול של כל מי שלקח חלק באירוע הטרור, אבל הן מהבחינה האישית והן מהבחינה הציבורית הדברים לא חזרו להיות אותו דבר. מאיר החלה בהידרדרות נפשית ופיזית, שהסתיימה במותה רגע אחרי שמה שהיא חשבה שלעולם לא יקרה, קרה: תחילת הסכם השלום עם המצרים. זה כבר היה יותר מדי עבורה.
"גולדה", ערוץ 8HOT, 21:00
• אירה דולפין: "הייתי בטוחה שאני מתה"
• "הישרדות VIP": מי מטומטם - הצופים או השורדים?
• מזל טוב: מוש בן ארי התארס לחברה בת ה-24
• גל של פציעות ב"נינג'ה ישראל VIP"
• מיכל אנסקי: "הקמפיין נדחה בגלל השיתוק"
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו