בשלב המיידי תכננו להרחיב את השוליים לכל אורך הכביש // צילום: גדעון מרקוביץ'

תוכנית משרד התחבורה לכביש 90: הרחבות השוליים מתבצעות באופן חלקי

בנובמבר הצהיר השר ישראל כץ כי 14 מיליארד שקלים יופנו לשדרוג כולל לכביש חוצה ישראל-מזרח • עד פברואר 2019 דנו בפרטים והמתינו לאישור משרד האוצר • על פי התוכנית, בשלב המיידי יורחבו השוליים לכל אורך הכביש, אך גורמים במשרד התחבורה טענו בעבר כי אין צורך בכך

נתיבים דו מסלוליים בכל כיוון, הסדרת כניסות מיישובים, כיכרות והתקנת מעקי בטיחות - זו התוכנית של משרד התחבורה למאבק בתאונות הקטלניות בכביש 90, שטרגדיה נוספת התרחשה בו היום עם מותם של שישה בני אדם. כעת מתברר מבדיקת "ישראל היום", כי העבודה התחילה באופן חלקי.

בחודש נובמבר 2018, בעקבות ריבוי התאונות לאורך הכביש, הכריז שר התחבורה ישראל כץ על תוכנית להרחבת הכביש והפיכתו לבטוח. העלות: 14 מיליארד שקלים. עד חודש פברואר השנה, דנו בפרטי התוכנית והמתינו לאישור הממשלה ואחר כך לאישור משרד האוצר, שביקש להבין מהם מקורות התקציב והעבודות החלו בכמה קטעים.

על פי התוכנית, בשלב הראשון והמיידי יורחבו השוליים לכל אורך הכביש. כאמור, בפועל העבודות מתבצעות כיום רק בכמה קטעים. בהמשך, תתווסף הפרדה רכה בין הנתיבים ויותקנו עמודי תאורה ותמרורים. בשלב השני, תוקם הפרדה קשיחה בין הנתיבים לאורך הכביש, בחלקים שבהם העקיפה אסורה. בשלב האחרון, הכביש יורחב לשני מסלולים לכל אורכו, מאצבע הגליל בצפון ועד אילת בדרום. 

עם זאת, לטענת גורמים במשרד התחבורה בנובמבר האחרון, מלבד נקודות מסוימות וקטע נוסף שישורג, קטעים אחרים כבר עברו שדרוג מורחב. עוד נאמר כי התאונות "מתרחשות עקב היסח דעת של נהגים". על רקע זה, בכירי המשרד טענו שאין צורך בהתקנת הפרדות לכל אורכו. דברים אלה נאמרו בתשובה למחאת ראשי עיריות בקרבת הכביש בדבר מסוכנותו.

לפי התוכנית גם דרכים מתחברות לכביש 90 יהפכו לכבישים בעלי נתיב כפול בכל כיוון. בנגב, מדובר בכביש 25 בין דימונה לבאר שבע, עד מחלף נבטים וכביש 6 דרום; בדרום, כביש 1 בין ים המלח לירושלים וכביש 31 בין נוה זוהר לערד; במרכז, כביש בין בקעת הירדן, תפוח, אריאל, מחלף קסם וכביש 6 (כביש 505); בצפון, כביש 71 בין בית שאן, עוקף עפולה, עד צומת הסרגל, נחל עירון וכביש 6; ובגליל הכביש בין עמיעד ליקנעם.  כך גם מיטבתה ועד קטורה שבערבה, הכביש יהפוך לדו מסלולי בעל שני נתיבים לכל כיוון. חברת נתיבי ישראל השלימה עד כה את שדרוג כביש הערבה מאילת ועד יטבתה, בהשקעה של כחצי מיליארד שקלים. 

אנשי משרד התחבורה פנו לאוצר לקבלת אישור לשדרוג הקטע הדרומי של כביש הערבה, מקטורה ועד צומת הערבה ומחלף נבטים, בשיתוף פעולה עם המגזר הפרטי. שיטה זו מכונה Public Private Partnership ובמסגרתה היזם הפרטי סולל ומפעיל את הכביש החדש, בתמורה לזיכיון לאחזקתו לתקופה של 25 שנה. השדרוג יהפוך את הקטע הדרומי לכביש דו מסלולי בעל שני נתיבים. 

תאונה קטלנית בכביש 90 בחודש ינואר // צילום: יהודה בן יתח

שר התחבורה מקדם גם אישור לקידום תכנון ראשוני לשדרוג כביש 90 והדרכים המובילות אליו: צומת הערבה-ים המלח, ים המלח-ירושלים, בקעת הירדן, בית שאן-טבריה, טבריה-עמיעד והשלמת כבישי הרוחב. "שדרוג כביש חוצה ישראל-מזרח נובע מראייה לאומית אסטרטגית, שכן הכביש אמור להתחבר לרשת הארצית של כבישים ומסילות ברזל, שתחבר בין קצוות המדינה ותאפשר זמני נסיעה קצרים בין המרכז לצפון ולדרום", אמר השר כץ.  

בהמשך להוראת מנכ"לית משרד התחבורה, קרן טרנר, הנחה השר כץ לבחון בתקופת הביניים עד להשלמת המיזם, הקמת הפרדות קשיחות, במקטעים שונים של הכביש. בטווח הקצר הנחה השר להציב הפרדות רכות על הפסים הלבנים, במקומות בהם ניתן לבצע זאת, תוך ניצול השוליים. על פי התוכנית, לאורך הכביש יוצבו תמרורי אזהרה בולטים, אמצעי בטיחות רכים, תאורה במקומות חיוניים, ויוקמו מפרצי חנייה בקטעי כביש ארוכים. 

שר התחבורה הורה לנתיבי ישראל לזרז את ביצועם של 17 מיזמים של מוקדי סיכון ופניות שמאלה לאורך כביש 90, בהיקף של 170 מיליון שקלים, המקודמים כיום על ידי החברה. מדובר בין היתר בהקמת כיכרות, הסדרת כניסות ליישובים, הסדרה ורימזור של צמתים, התקנת מעקות בטיחות, טיפול באפיקי נחלים ובולענים באזור ים המלח וביצוע מעברים תת קרקעיים של הולכי רגל. במקביל, משרד התחבורה יפנה למשטרת ישראל בבקשה לתגבר את האכיפה לאורך כל כביש 90, ולגבש תוכנית לתגבור קבוע לאורך כל מוקדי הסיכון בכביש.

העדכונים הכי חמים ישירות לנייד: בואו לעקוב אחרינו גם בערוץ הטלגרם החדש שלנו!

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...