נתניהו וליברמן. קרב על הקול הרוסי בין הליכוד לישראל ביתנו // צילום: אורן בן חקון // נתניהו וליברמן. קרב על הקול הרוסי בין הליכוד לישראל ביתנו // צילום: אורן בן חקון

המטרה - הקול הרוסי: הקמפיין שיביא לנתניהו ניצחון על אביגדור ליברמן

ציבור יוצאי ברית המועצות לשעבר נוטה ברובו ימינה ושווה כ-18 מנדטים, שמתחלקים בין המפלגות השונות • מדובר באתגר גדול עבור הקמפיינרים של נתניהו והליכוד, שייאלצו לספק למצביעים תשובות מעשיות לבעיות לא פשוטות • המומחים מסבירים

לאחר כישלון המו"מ בין הליכוד לישראל ביתנו, במפלגתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו סימנו את אביגדור ליברמן כמי שאחראי להפלתה של ממשלת ימין. לאור זאת ינסה הליכוד לגרוף את קולות המגזר הרוסי בבחירות הקרובות כדי לפגוע ביו"ר ישראל ביתנו ולייצר רוב קואליציוני בלעדיו להרכבת ממשלה. 

פנינו למומחי אסטרטגים שעוסקים בבחירות ובמגזר הרוסי כדי לברר האם יש לראש הממשלה מה להציע לציבור הזה כדי לסחוף אותו לליכוד. התשובות, כך מתברר, ייאלצו את ראש הממשלה להתאמץ מאוד.

פתרון בעיות המגזר – דיבורים והבטחות לא יעזרו

אלון (אלכס) קיסר, מומחה ואסטרטג לתקשורת ולקהל הרוסי, מסביר שיש שלוש נקודות מרכזיות שמעניינות את הציבור הזה, ושבעקבותיהן ראש הממשלה צריך להציג תוכנית סדורה מיידית. "יש שלוש בעיות יסוד חשובות שבהן הציבור הרוסי מאוד עוסק: בעיית הפנסיה - עולים שעלו לארץ בגיל מבוגר, למשל בגיל 40, שלא צברו כאן מספיק כסף כדי לצאת לפנסיה בכבוד; דיור – לצעירים, קרי, דור אחד וחצי ודור שני אין כסף לקניית דירה כי ההורים שלהם לא חסכו מספיק כדי לעזור; יחסי דת ומדינה – יחסי הגומלין בין המגזר למדינה. 

אלקין ונתניהו. לליכוד יהיה לא קל // צילום: אורן בן חקון

בכל שלושת התחומים האלו ראש הממשלה צריך עכשיו, מיד, להציג תוכנית מעשית, אופרטיבית וישימה ולהציג אותה לקהל היעד, קרי לציבור הרוסי המבוגר בכלי התקשורת הרוסיים הקלאסיים ולציבור הרוסי הישראלי הצעיר ברשתות החברתיות בעברית, אך ממוקדת יותר".

"נתניהו יצטרך להביא פיתרונות ישימים", אלון קיסר // צילום: גולד.פי.אר

"כל אסטרטגיה אחרת", הדגיש קיסר, "פשוט לא תעבוד ותרגיז את הקהל הזה. חובה להגיד שראש הממשלה כבר עושה אין סוף טעויות. למשל, הציוץ של יאיר נתניהו ברוסית בטוויטר 'אחי הרוסים ליברמן בגד בכם', עשה נזק עצום. הציבור הרוסי מעריך את ליברמן והוא אפילו זכה עכשיו בהמון נקודות אצל הציבור הזה. לכן לפגוע בו לא יעזור. גרוע מכך, לא מדובר באנשים טיפשים. השקעה של יח"צ עכשיו לשלושה חודשים עד הבחירות רק תרגיז אותם ותראה להם שתופסים אותם ככאלו שאפשר לעבוד עליהם. רק תוכנית ממשית וישימה תסייע לראש הממשלה בציבור הזה ולא תגרום לו לעוד אובדן קולות", הוא סיכם. 

ללא פתרון בעיות - אין על מה לדבר

גם תמי שינקמן, היועצת האסטרטגית והמתמחה בקמפיינים לבחירות, סבורה כי יש כאן צורך במהלך כולל של בניית קשר לציבור הרוסי. "ראש הממשלה שנים בנה קשר עם המגזר המסורתי דתי, הוא בה זאת מערכת אחרי מערכת. זה ברור למגזר הרוסי, לו סדר יום אחר, ולכן יהיה קשה בשלושה חודשים לשנות מיד יחס".

"בכל זאת אני ממליצה ללכת בשני ראשים על שני תחומים עיקריים. זו הייתה האסטרטגיה של אהוד ברק בבחירות 99. התחום הראשון הוא ביטחוניות. המגזר הרוסי אכן ימני ולאומי וזה חשוב לו. אבל זה ציבור שיש לו סדר יום וחיים משלו, הוא רוצה יחס לסדר היום שלו ולחיים שלו ממש במעשים", אמרה שינקמן. 

ליברמן. "לתקוף אותו לא יעזור לליכוד" // צילום: אורן בן חקון

להוציא את הרוסים להצביע 

דימיטרי גנדלמן, אחד ממובילי הקמפיין למגזר הרוסי בליכוד, ציין כי "במגזר הרוסי יש 18 מנדטים סך הכל, אבל אחוז ההצבעה של המגזר נמוך יחסית לכלל האוכלוסייה ולכן הוא מגיע להשפעה של בין 13 ל-14 מנדטים בלבד. מתוכם, בבחירות האחרונות, ליברמן קיבל 5 והליכוד קיבל בין 5-6 מנדטים והשאר הלכו לכלל המפלגות". 

וטרנים רוסים בטקס (ארכיון) // צילום: הרצי שפירא

"מבחינה זו", הוא הסביר, "יהיה צורך למקד עוד יותר את המאמץ במגזר הזה. להביא את הציבור להצביע. מעבר לכך במערכת הבחירות האחרונה, הליכוד לא תקף את ליברמן בקמפיין הממוקד שלו אל המגזר הזה ולא דיבר עליו. ליברמן כן תקף את הליכוד בשלושה נושאים: ביטחוני, דת וכלכלה. לכן הליכוד יצטרך לקבל החלטה אסטרטגית מה הוא עושה כרגע. יתכן שתתקבל החלטה לקמפיין ממוקד של מלחמה כוללת. כך או כך, טועה מי שחושב שלא צריך קמפיין למגזר הזה, צריך קמפיין ממוקד עם קביעת מטרות ועבודת שטח קשה מאד". הוא סיכם.

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...