חברת ההזנק הרמיוס (Hermeus) שבסיסה באטלנטה, מסרה כי קיבלה מימון ראשוני ממשקיעים פרטיים, כדי לפתח מטוס שיסע במאך 5 - פי חמש ממהירות הקול. אם הפרויקט יצליח, הוא עתיד לחולל מהפכה בטיסות הטרנס-אטלנטיות המסחריות. נכון להיום, טיסה בין לונדון לניו יורק לוקחת יותר משבע שעות.
המפתחים מקווים שהמטוס החדש יהיה מסוגל להגיע לטווח טיסה של 4,600 ק"מ, במהירות שיוט של 5,300 קילומטרים לשעה. "יצאנו למסע כדי לחולל מהפכה בתשתית התחבורה הגלובלית, ולהביא אותה מהמקבילה של חיוג - לעידן הפס הרחב", אמר אייג' פיפליקה, מנכ"ל ומייסד החברה, בהצהרה באתר האינטרנט של החברה.
בין המייסדים של הרמיוס נמנים עובדים לשעבר בחברת SpaceX של אלון מוסק, ועובדים לשעבר במיזם החלל של ג'ף בזוס. כל ארבעת המייסדים של הרמיוס עבדו יחד בחברת אורביט, שם עבדו על פיתוח טילים על קוליים ופיתוח מטוס X-Plane החדש של חיל האוויר האמריקני.
עם זאת, רבים חוששים כי החזון של החברה מעט שאפתני. ד"ר פול ברוס, מרצה בכיר במחלקת התעופה באימפריאל קולג' בלונדון, טוען כי כלל לא בטוח שהמיזם יוכל להתרומם, שלא לדבר על לטוס. "האתגר הגדול ביותר לטיסה העל-קולית הוא הנעה", הוא אומר. "הצלחנו לשגר אמנם מטוסים קטנים מאוד במהירויות הללו באמצעות scramjets, סוג חדש של מנוע סילון. אולם מדובר בצעד ניסיוני לגמרי, ויש לנו דרך ארוכה לעבור לפני שנראה את המנועים הללו על מטוסי נוסעים גדולים".
עם זאת, לדברי ברוס, הבעיה הגדולות יותר לא יהיו טכנולוגיות. "הבעיה הגדולה יותר היא העניין הפיננסי וגם הסביבתי: הטיסה הזאת תשרוף הרבה מאוד דלק. עם זאת, אם יש שוק בשביל זה - אין לי ספק שנוכל לבנות אחד מסוגי המטוסים הללו".
לפי פיפליקה, פיתוח המטוס יארך לפחות עשור. "יהיו לנו לפחות שני דגמים קטנים יותר שנבנה, נבדוק ונלמד מהם באותה תקופה", אמר. "האתגר העיקרי הוא לשלב את טכנולוגיות הליבה ביחד ולבדוק אותן, וקשה מאוד ליצור מחדש את סביבת מאך 5 על הקרקע - עלינו לטוס. אנחנו צריכים לבנות הרבה חומרה ולהטיס אותה מוקדם ככל האפשר, כדי שנוכל ללמוד במהירות". לפי פיפליקה, הכרטיסים יעלו בסביבות 3,000 דולר לכיוון אחד.
הרמיוס היא לא הראשונה שמנסה לפתח מטוס על קולי בשנים האחרונות. ביוני 2018 חשפה בואינג תוכניות למטוס נוסעים על קולי, גם לוקהיד מרטין ואוריון עובדים על פיתוח מטוס על קולי .