מציאות לפי הזמנה: "הישרדות" בגרסתה המקומית היא תוכנית בעייתית. מצד אחד - שום דבר לא אמור להיות צפוי בה. מצד שני - כשדברים מתגלגלים באופן טבעי, הם בדרך כלל צפויים. להפקה, כמו בכל תוכנית ריאליטי אחרת, יש תפקיד מכריע: להראות כאילו הכל זז באופן טבעי, אבל גם לשמור על הדרמה וההפתעה כל הזמן.
כתב: מאור בן הרוש // צלם: גיל קרמר
הפקה מוצלחת גורמת לצופה להאמין שאין לה בכלל אמירה בתוכנית, והכל קורה מעצמו. זה כמובן אף פעם לא ככה, אבל בגרסה האמריקנית, למשל, כשמתמודדים חזקים ומעניינים עפים מיד על ההתחלה זה אמנם מבאס – אבל גם מחזק את ההרגשה שאין יד מכוונת, שזו המהות של תוכניות ריאליטי.
בסופו של דבר, רוב הצופים לא טיפשים ורובם גם אינם תמימים במיוחד. כולם יודעים שיש תסריט, הצגת דברים בצורה מוטה ועריכה לא קטנה. אבל ברגע שזה מפסיק להיראות טבעי ונהפך לדחיפה בוטה, גסה ולא טבעית – יש כאן בעיה.
• למרות ההפסד: ישראל כבר ניצחה בתחרות האירוויזיון
• מרימי: "לא יכולתי שלא להרגיש את האנרגיה המדהימה"
• רוצים להשאר מעודכנים? בואו לאינסטגרם
קחו את נעמה קסרי, למשל. על פי ההיגיון, היא הייתה הראשונה לעוף. וכך באמת קרה: השורדים החכמים הדיחו אותה בפרק הראשון, מתוך הבנה שמישהי ששיחקה כבר את המשחק וזכתה במיליון שקלים, עדיף לה שלא תהיה באותו משחק איתם.
אלא מה, זה כנראה לא הסתדר לפי התסריט. ההפקה רצתה את נעמה בשטח - בחורה מעניינת שיודעת ליצור תככים. ואכן, בתחילת העונה הייתה היחידה ששיחקה את המשחק - דחפה לבריתות, בדקה אופציות, הסיקה מסקנות וראתה את כולם מתנהלים על מי מנוחות, בעוד היא עובדת מתחת לפני השטח.
אבל כאמור, לכל בעיה יש פתרון – וב"הישרדות" נמצא אחד מושלם: אי אליו היא מגיעה, ובו פתק שמספר לה שיש לה צ'אנס לזכות באפשרות לחזור שוב למשחק. אי המתים חזר, הידד!
אלא שלא מדובר היה בהזדמנות שווה לכולם. האי הזה נעלם מיד לאחר שנעמה חזרה למשחק, לא שמענו עליו ולא ראינו אותו יותר. חוץ ממנה, לאף שורד לא ניתנה הזכות הזאת. אם גם בראשכם חלפה התהייה מה היה קורה לו רתם הייתה המודחת הראשונה, סביר להניח שגם עניתם לעצמכם: היא הייתה עפה לווילה במהירות שבה ליהיא גרינר אומרת "כן" להצעה להשתתף בעוד ריאליטי.
מרגע חזרתה של נעמה למשחק, כמעט ולא נעשו עוד ניסיונות להעיף אותה, מה שגורם לשאלה הבסיסית להתחזק: האם ההפקה תחמנית ברמות שקשה בכלל לתאר או שמא השורדים מטומטמים? אגב, יתכן ששתי האופציות נכונות, בלי לפגוע באף מפורסם עם כוונות טובות, כמובן. כל כך הרבה הזדמנויות היו להם לסלק אותה, ובכל פעם הייתה דמות "חשובה" יותר שצריכה לעוף לפניה. דוגמה מצוינת לכך קיבלנו בפרק האחרון, עם ההתלבטות לגבי נעמה או אירה. כמובן, כך על פי השורדים, אירה - כי היא חזקה.
אירה אולי חזקה, אבל לא יותר ממישהי ששיחקה את המשחק וזכתה. במחשבה שנייה, אירה לא חזקה יותר מלונא, שזכתה כמעט בכל חסינות אפשרית. למרות שבראשם המעורפל מרעב יודעים השורדים שנעמה מסוכנת ומלאת תחבולות, איכשהו נראה שיד נעלמת משכנעת אותם כל פעם מחדש לא להעיף אותה, בעוד נעמה עצמה אומרת להם "כבר זכיתי במיליון, מי ירצה לתת לי אותו שוב?".
הנה כמה תשובות: אלה שנעמה לא פגעה בהם והם לא הועפו על ידיה, למשל. לאורך כל הדרך השתדלה נעמה לצאת בסדר עם כולם, ובהצבעה האחרונה זה בהחלט יבוא לידי ביטוי. גם אלה שרואים איך היא משחקת את המשחק לאורך כל הדרך ומעריצים אותה על זה, יתנו לה מן הסתם את המיליון. בזמן שכל השאר נגררים, רבים ונוהמים הברות חסרות פשר אחד כלפי השני, היא מסבירה בתחכום ורוגע למצלמה מה השיקולים שלה.
הכיוון אליו מושכת התוכנית – ניצחונה של נעמה – כל כך ברור ומטריד, עד שלפעמים נדמה שרואים אותו גם במקומות אחרים. בארוחת הפסטה בפרק של אתמול, למשל. ג'ובאני כמעט חורך את הצלחת כשהוא מתאמץ לערבב את המנה ולחתוך אותה לחלקים שווים, אבל משום מה לא רואה את הכתובת על הצלחת. מני הופך כיסאות ושולחנות כדי לבדוק אם יש רמז לפסלון, אבל לא חושב לרגע להרים את המפית ולראות אם כתוב משהו מתחתיה. ורק נעמה, בחוכמתה הרבה, מבינה שמתחת לפסטה יש כיתוב שמצביע על רמז לפסלון.
האם החליפו למני את הצלחת כדי שהוא לא יקרא את האותיות? זה אולי נשמע מוגזם, אבל לעולם לא נדע. מה שבטוח, מסדרה שאמורה להיות מהנה בזכות זרימה טבעית של ההתרחשויות, "הישרדות" נהפכה למחשידה, לא אמינה ואפילו מעצבנת.
אבל אל תתבאסו מדי, רגע לפני הסוף. למה לכם לעשות את זה כששמחה מתבאסת כל כך יפה בשבילנו, כל פרק מחדש?
• הולנד היא המנצחת הגדולה של האירוויזיון; ישראל במקום ה-23
• הפרובוקציה הגיעה מאורחת הכבוד: מדונה אכזבה את ישראל
• מרימי: "לא יכולתי שלא להרגיש את האנרגיה המדהימה"
• בלעדי: תיעוד מביך של מדונה בחזרה לגמר האירוויזיון
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו