דו"ח המבקר בנושא מצוקת הדיור ביישובי מיעוטים מגלה כי רבים מהיעדים שהציבה הממשלה לא מושגים, אך לעתים קרובות חוסר ההצלחה נובע משיתוף פעולה לוקה בחסר מצד הרשויות המקומיות. "הממשלה קיבלה החלטות בעניין פיתוח קרקעות ביישובים הערביים והקצתה ליישומן תקציב נכבד, אולם הלכה למעשה נוצל רק חלק מהתקציב, והקרקעות ביישובים אלה לא פותחו כמצופה", קובע המבקר.
בהחלטת הממשלה הוקצו 1.2 מיליארד שקלים לתחום הדיור ביישובים הערביים, ובינתיים נחתמו הסכמי פיתוח כוללניים עם 13 מתוך 15 רשויות. שתי הרשויות המקומיות שעדיין לא נחתם איתן הסכם אסטרטגי הן עיריות שפרעם וטמרה, בשל סירובן לחתום על ההסכמים. המבקר מותח ביקורת נוקבת על רשויות המדינה בשל הייצוג הדל של בני מיעוטים בוועדת התכנון השונות (רק שני בני מיעוטים בוועדה הארצית), גרירת רגליים בפיתוח מתחמים עירוניים בטמרה ובטנטור הקצאות תקציביות שלא לפי צרכי היישובים ועוד.
בדיקת המבקר העלתה כי שליש מכ-1,000 התוכניות שהוגשו לוועדות התכנון בנוגע ליישובי המיעוטים יורדות לטמיון בשלב מוקדם. במינהל התכנון מסרו כי מרבית התוכניות "נסגרות בשל אי עמידה בלוחות הזמנים" מצד הרשויות המקומיות, בעוד במשרד הבינוי מסבירים כי "פערי הביקוש בקרב האוכלוסייה הערבית הם נושא נפרד ממלאי תכנוני שגרתי בשל העדפות דיור מסורתיות". במשרד הוסיפו כי ישקלו להפקיע מרשויות שלא יעמדו בזמנים את הובלת הפרויקטים.
בנוגע להקמת ועדות מקומיות, בחוות דעת שגיבש משרד המשפטים הובעה התנגדות להקמת ועדה שכזו בשפרעם, מאחר ו"קיים יסוד סביר להניח שעיריית שפרעם לא תוכל לקיים מערך אכיפה עצמאי ואפקטיבי". בסוגיית תכנון קרקעות פרטיות קובע המבקר כי משרד הבינוי "כמעט לא הצליח לקדם תכניות מפורטות", כאשר נוצל רק 30% מתקציב של 98 מיליון שקלים; בהרשאות לביצוע פרויקטים לתכנון של קרקעות מדינה שולם בפועל למתכננים 1% בלבד מתוך תקציב של 26.5 מיליון שקלים; מימוש התקציב לסבסוד פיתוח תשתיות בקרקע פרטית היה בחלק מהיישובים "נמוך ואף אפסי"; וטרם הוקמו וועדות מקומיות בערים ערביות.
הניצול התקציבי הנמוך נובע לעתים קרובות בשל אי-עמידת הרשויות בתנאי הסף שקבעה המדינה, בראשם הסדרת התכנון של 500 יחידות דיור שנבנו ללא היתר בתחום שיפוטן של הרשויות. מתשובת משרד הבינוי למבקר עולה כי המשרד שוקל להעניק פטור לרשויות מעמידה בתנאי הסף "בהתחשב בנסיבות המונעות מהן לעשות זאת" ואף להמליץ על תיקון החלטת הממשלה בנושא. כלומר, ייתכן התקציב יוזרם גם ללא הסדרת תכנון של מבנים בלתי חוקיים.
"לא מופו הצרכים בדיור ציבורי לקשישים"
מבקר המדינה מצא ליקויים קשים בתפקודם של משרדי השיכון והקליטה כמאסדרי תחום הדיור עבור קשישים. "משרד השיכון ומשרד הקליטה לא ביצעו בשנים האחרונות, במשותף או כל אחד בתחומו, מיפוי של הצרכים בתחום בתי הדיור הציבורי לקשישים על בסיס הנתונים שבידיהם", כותב המבקר. משרד השיכון אחראי על 115 בתי דיור, שמתגוררים בהם כ-13,000 קשישים (כ-90% מהדיירים בבתים אלה עלו ממדינות חבר העמים לשעבר). משרד הקליטה אחראי על 73 בתי דיור שמתגוררים בהם כ-12,900 קשישים.
בדו"ח נכתב כי משרד הבינוי לא ביצע מעולם סקר שביעות רצון דיירים, בעוד משרד הקליטה ביצע סקר כזה בפעם האחרונה בשנת 2002; המשרדים אינם מרכזים נתונים על משך זמן ההמתנה הממוצע עד קבלת דירה בחלוקה לאזורים גיאוגרפיים; המשרדים אינם מרכזים ומנתחים את המידע אשר להחלטות ועדות החריגים הדנות בבקשות של קשישים להקדים את כניסתם לבית הדיור, להגדיל את הסיוע שהם מקבלים בשכר דירה בעת ההמתנה, להחליף בית דיור וכדומה לצורכי הפקת לקחים. בנוסף לא נקבעו חזון ויעדים משותפים של המשרדים.
בתקופת הביקורת, כ-20,000 קשישים הזכאים לדיור ציבורי היו רשומים כממתינים לדירה בבתי הדיור לקשישים – כ-90% מהם במשרד הקליטה. משך זמן ההמתנה הממוצע - במשרד השיכון כ-1.3 שנים ובמשרד הקליטה כשש שנים.
המבקר מציין כי בשנים 2014-2011 תקצבה הממשלה בנייה של עד 5,000 יחידות דיור ציבורי לקשישים – אך למעלה מ-60% מהן לא ייבנו בפועל, מסיבות שונות: אי-חתימה של משרד הקליטה על ההסכמים, הערכה כי הסיכוי לממש את ההסכמים נמוך ופרויקטים שלא אושרו כלל, זאת בשל הצעות מעטות. סמנכ"ל לדיור במשרד הקליטה השיב למבקר כי לדעתו המודל הכלכלי של בניית דיור להשכרה לקשישים בבעלות פרטית אינו כדאי כלכלית לבעלים. לכן, משרד הקליטה מנהל בימים אלה משא ומתן עם אגף התקציבים במשרד האוצר בבקשה להעלות את מענק ההקמה לכ-200,000 שקלים. "משרד השיכון ומשרד הקליטה לא ביצעו בשנים האחרונות, במשותף או כל אחד בתחומו, מיפוי של הצרכים בתחום בתי הדיור הציבורי לקשישים על בסיס הנתונים שבידיהם", כותב המבקר.
לפי הדו"ח על אף זמני ההמתנה הממושכים, "משרד השיכון ומשרד הקליטה לא הציבו יעדים עיתיים וכמותיים לקיצור תור הממתינים". המבקר מציע "לבחון את המודל הכלכלי והכדאיות הכלכלית" של בניית דיור ציבורי לקשישים, כדי להגדיל את מספר המציעים ולזרז את בנייתן בפועל של יחידות הדיור.
העדכונים הכי חמים ישירות לנייד: בואו לעקוב אחרינו גם בערוץ הטלגרם החדש שלנו!