משרד הבריאות נוקט סחבת בהסדרה של תחום רפואת החירום בישראל וחסרה יד מכוונת בתחום מציל חיים זה - כך מצא מבקר המדינה שבחן את אופן הפיקוח של משרד הבריאות על מד"א ואת אופן פעולת הגוף שאחראי לרפואה הדחופה בשגרה, במלחמה ובאירועים רבי נפגעים.
המבקר בדק את המערך המבצעי של מד"א בשגרה ובחירום ואת אופן ההפעלה והפיקוח על הארגון מצד משרד הבריאות ומצא תמונה מדאיגה. במשך שנים משרד הבריאות לא עדכן את תרחיש ההיערכות לשעת חירום של מד"א, המשרד לא ערך ביקורת לבדיקת מוכנות ארגון ההצלה של ישראל לחירום ולא פעל כדי לאפשר שימוש באמבולנסים פרטיים בשעת חירום כ"מכפיל כוח" למד"א.
משרד הבריאות קבע שבשעת חירום יש צורך ב-1,351 רכבי הצלה שיפעלו ברציפות בכל משמרת, אך למד"א היו במועד הביקורת רק 1,091 רכבים. למרות המלצות קודמות, משרד הבריאות לא הסדיר את שיתוף הפעולה בין מד"א לחברות האמבולנסים הפרטיות, שלהן יש עוד 480 אמבולנסים.
כמו כן, מזהיר המבקר כי בשעת חירום צפוי מחסור של 53% במספר הפרמדיקים ושל כמחצית מהחובשים הנהגים במד"א. בשל מחסור זה יאוישו רק כמחצית מהאמבולנסים בשעת חירום.
עוד מצא המבקר כי משרד הבריאות לא עדכן זה כשלושים שנה (מאז 1990) את זמני ההמתנה לאמבולנס ולא נקבעו יעדים בתחום זה. עוד מצא המבקר שאמבולנסים וניידות טיפול נמרץ מתעכבים בממוצע כחצי שעה בחדרי המיון, בשל העומסים בבתי החולים ואינם יכולים להמשיך למשימות הבאות, דבר שפוגע בזמינות האמבולנסים. למרות בקשה של מד"א, משרד הבריאות לא פעל להסדיר את הנושא. "יש לראות בדאגה את העובדה שהמשרד לא קבע לוח זמנים לטיפול בנושא, אף שמדובר במרכיב חיוני בהבטחת הבריאות של תושבי המדינה - שהיא בתחום אחריותו", כתב המבקר.
בשתיים מתוך 11 ערים שבהן בדק המבקר את זמינות האמבולנסים, נמצאו חריגות "ולכן במקרים אלו הוא לא סיפק לציבור את רמת השירות המחייבת. בבדיקת זמני ההגעה לאירועים מסכני חיים".
אמבולנס בבית חולים סורוקה. זמני ההמתנה לא עודכנו // צילום: דודו גרישנפן
עוד עולה שמשרד הבריאות ניסה לגבש תוכנית שלפיה פינוי באמבולנס יתבצע תוך 10 דקות, אך התוכנית הייתה חלקית ולא מלאה. לא הוגדרו בה מקורות מימון, והיא לא התייחסה למצבים רפואיים שונים ולאזורים גיאוגרפיים שונים (צפופים או דלילים) ולא עוד נמצא בביקורת שתוכנית "מד"א בקהילה", שהייתה מיועדת לחסוך כרבע מהפינויים לבית החולים ולהגדיל את זמינות צוותי מד"א עדיין לא הופעל עקב חילוקי דעות בין מד"א לקופות החולים בעניין תמחור השירות. עוד מצא המבקר שמד"א הטמיע רק 6 מדדים לאיכות הטיפול מתוך 11 מדדים שמשרד הבריאות דרש. בין המדדים שהוטמעו - דיווח מוקדם מהדרך לחדרי המיון על הגעת חולה שעבר אירוע מוחי.
עוד עולה שמשרד הבראות לא מפקח כראוי על כוח האדם בתחום הרפואה הדחופה: אין רישוי של מקצוע מגישי עזרה ראשונה ואין פיקוח על הקורסים בתחום זה. גם משרד הבריאות לא מפקח כראוי על כוח האדם בתחום הרפואה הדחופה, אי אפשר להבטיח את כשירות העוסקים בתחום ואין מאגר מידע על הפרמדיקים בישראל שייאפשר למשרד הבריאות ולצה"ל לדאוג בשעת חירום להצבה של כל הפרמדיקים בצורה מיטבית.
אין זו הפעם הראשונה שמבקר המדינה בודק את תפקוד מד"א, ולכך נוסף דו"ח "ועדת תדמור" שנחשף ב"ישראל היום". כל הדו"חות הקודמים קבעו שמשרד הבריאות צריך להסדיר את היחסים בין מד"א לאיחוד הצלה, להקים מוקד ארצי ויעיל, אך למרות ההמלצות הקודמות משרד הבריאות לא קידם זאת.
כמו כן, לא פותחה אפליקציה יחידה לכלל הכוננים של שני הארגונים, כך שלמוקד מד"א אין תמונה מלאה ומדויקת מיהו הכונן הקרוב ביותר לאירוע. כמו כן, שני הארגונים מפרסמים את מוקדי החירום שלהם ויש חשש שהקריאות לא יובילו להזנקת אמבולנס ולפינוי כנדרש.
העדכונים הכי חמים ישירות לנייד: בואו לעקוב אחרינו גם בערוץ הטלגרם החדש שלנו!