היכונו לקו הסיום של קמפיין הבחירות

רק תשעה ימים נותרו עד ליום הבוחר, ובמפלגות מעלים הילוך לקראת רגע ההכרעה • "כמות הפייק ניוז תרקיע לשחקים" • כיצד צפויים לנהל את הקמפיין בכל מפלגה?

צילומים: גדעון מרקוביץ', יוסי זליגר, קוקו ואי.פי // צילומים: גדעון מרקוביץ', יוסי זליגר, קוקו ואי.פי

מערכת הבחירות בישראל נכנסת השבוע ליישורת האחרונה כשלמעשה נותרו למפלגות רק 9 ימים לשכנע את הציבור להצביע להן. לאור זאת פנינו למספר מומחים בתחום האסטרטגיה והיח"צ לברר מה מתוכנן בקמפיינים של המפלגות בימים שנותרו ומה האסטרטגיה שהם מעריכים שתחזק את כל אחת מהמפלגות.

כחול לבן - ינסו לשתות את קולות השמאל, הליכוד - יתמקדו בלהוציא בוחרים מהבית:

היועץ האסטרטגי יוסי טאטיקה (טאטיקה תקשורת) מעריך כי "כחול לבן ינסו לחזק את המסר שהפער מהליכוד הוא שיקבע אם יהיה מהפך, זאת לאחר שהניסיון לייצר זליגת קולות מהימין הרך כנראה שלא צולח. זאת כמובן צפוי להיות על חשבונן של המפלגות משמאל. מנגד, בכל הנוגע לליכוד להערכתי לו אין אינטרס לרסק כליל את מפלגות הימין. לכן בימים הקרובים יבחנו בליכוד מי ממפלגות הימין בסכנה ומשם ינסו למשוך עוד 2 או 3 מנדטים כשהקמפיין ימשיך להערכתי להיות מופנה אישית כלפי גנץ ולפיד, ובמקביל להדק את השורות בבייס. הימים האחרונים יופנו גם למאמצים להוציא כמה שיותר מצביעים מהבית".

העבודה ומרצ - "חלק מהמהפך":

"באשר למפלגות העבודה ומרץ, הן ינסו לפנות למצביעים במסר שבלעדיהן אין סיכוי להחליף את נתניהו, זאת בניסיון למנוע מכחול לבן לשתות להן מנדטים. באשר למפלגות הימין הקטנות, הן יצאו בקמפיין ש"שומר" על נתניהו מימין, עם דגש על הסכנה שאמנם נתניהו יקים את הממשלה הבאה אך בלעדיהן היא תהיה ממשלת שמאל".

ייתכן שיאלצו לצאת בקמפיין "הצילו". תמר זנדברג, יו"ר מרצ. צילום: יהושע יוסף

"נתניהו ידגיש את הצלחותיו המדיניות" 

היועצת האסטרטגית תמי שיינקמן אומרת כי "אסטרטגיית הליכוד בראשות בנימין נתניהו תמשיך להיות הצרחה בין הליכוד (כמפלגה) והיותו המנהיג הבלעדי שלה. הדגש יהיה על יכולתו לעמוד כנגד האיראנים, ולקבל גיבוי מנשיא ארה"ב (קמפיין חיובי). מנגד, ינהל הליכוד קמפיין נגטיבי על ראשו של גנץ והיותו כביכול 'לא כשיר לתפקיד ראש הממשלה' לטענתם".

"קמפיין הימין החדש יתמקד בשני הכוכבים: רק בנט יביא ביטחון, רק איילת שקד תביא שינוי. קהל היעד - חובשי כיפה סרוגה, המכינות הקדם צבאיות והימין הרדיקלי מבחינה ביטחונית. כחול לבן  יתמקדו בבנימין נתניהו וחוסר יכולתו לטענתם להביא ביטחון למדינת ישראל. מפלגת העבודה תעשה ככל יכולתה על מנת למנוע מכחול לבן 'לשתות בקשית' את מתפקדיה ולהציב את שני הפרמטרים: האחד - נתמוך בבני גנץ לראשות הממשלה, השני - נבחרת עם דרך אידיאולוגית. אורלי לוי, בראשות "גשר" תנגח את "כולנו" והעומד בראשה, על מנת לממש את הדרך הכלכלית. כולנו תנסה להדגיש את הישגיה הכלכליים ואת היותו של כחלון השר של כולם. פייגלין ינסה לייצר את המיקוד בלגליזציה של הקנאביס והבטחות למגזר הערבי הנוגעות להוזלת קניית רכבים ואילו ש"ס תנסה להתמקד בתמיכה בנתניהו, כדי לבסס את קהל המצביעים הימני וחיבור למורשתו של הרב עובדיה יוסף".

"כחול לבן יציגו את שחיתות נתניהו, הליכוד יציג אותם כשמאל"

אריאל סנדר, יועץ אסטרטגי בקבוצת גלעד, אומר כי "מבחינת שתי המפלגות הגדולות, הליכוד וכחול לבן, האסטרטגיה ההדדית שגורמת לשתי המפלגות להיות רלוונטיות עד ליום הבחירות עצמו היא מצד הליכוד להמשיך ולהפוך את כחול לבן למפלגת שמאל ולהדגיש את נוכחותו של יאיר לפיד בקמפיין. כמו גם לדחוק לפינה את גבי אשכנזי, כמי שמהווה איום אלקטורלי בתוך כחול לבן. לעומתם, כחול לבן עסוקים בניפוץ נתניהו, קרי מיקוד המסרים בתחום השחיתות ככלל והצוללות בפרט, כדי להביא את נתניהו להתגוננות יום יומית בנושא ולגרום לו לסטות מהנושא הביטחוני-מדיני שהוא מצטיין בו".

"במפלגות השמאל - בעבודה ייצא ביום הקרוב ועד לסיום מערכת הבחירות קמפיין שאמור לייחד את שני הדברים שחשובים למצביעי שמאל: התנגדות אקטיבית לנתניהו ודרך אידיאולוגית. מפלגת העבודה תנופף בנושאים אלו מול מצביעי כחול לבן ותנסה להשפיע על 3-6 מנדטים שכחול לבן מורידה ממנה, לחזור הביתה. מרצ לעומתה, בהנחה והיא מדשדשת סביב אחוז החסימה, תתחיל לנהל קמפיין 'הצילו'".

"מצד שני, בימין, הבלגאן חוגג הרבה יותר. ישנה מלחמה עקובה מדם מנדטים בין הימין החדש, לבין איחוד מפלגות הימין לבין זהות, כשהאחרונה מושכת מנדטים מהימין החדש והימין החדש מושך מנדטים מאיחוד מפלגות הימין. כך שבתשעת הימים שנותרו, כל אחת מהמפלגות הללו תנסה לבדל את עצמה מול השתיים האחרות: בנט ושקד- ביטחון ומשפטים, סמוטריץ' ופרץ - כימין קשה, פייגלין - באמינות המחתרתית המעניינת שהוא הביא איתו למערכת הבחירות הזו".

נלחמים על המנדטים. יו"ר זהות משה פייגלין. צילום: יוסי זליגר

הקמפיינים יחריפו בבוטות

רוני רימון, יועץ אסטרטגי שותף במשרד "רימון-כהן ושות", מתאר כיצד ייראו הקמפיינים בימים הקרובים ואומר: "אם לא די היה באגרסיביות ובזריקת הבוץ ההדדית שחווינו עד עכשיו – אנחנו נחווה עוד מאותו הסוג אבל הרבה יותר אגרסיבי, בלי חשבונות לגבי היום של אחרי ובכלל. זוהי באמת מערכת הבחירות הארסית והמלוכלכת ביותר שהייתה מאז רצח רבין".

"לכן, מה שיקרה הוא שכל מיני אירועים בחייה של אישיות כזו או אחרת יצוצו החוצה בלי קשר לאמת. כמות הפייק ניוז תגאה לשחקים. כחול לבן יזרקו לעברו של נתניהו שהוא מושחת, יקדשו את 16 מיליון השקלים שהוא הרוויח וינסו לקשרם לאישור שניתן לגרמנים למכור צוללות למצרים. הליכוד ילך על הראש של גנץ וימשיכו את הקו שהוא "לא כשיר" לעמוד בלחצים. מן הסתם, יצוצו אנשים ששירתו עם גנץ ויספרו על אישיותו "הרופסת". שתי המפלגות הגדולות יעשו קמפיין גוואלד שמטרתו להגדיל את המנדטים שלהן על חשבון מפלגות הגוש שלהן. הדבר מסוכן במיוחד בימין, בו מספר מפלגות נמצאות קרוב לאזור אחוז החסימה. במרכז-שמאל – הסכנה היא רק לגבי מרצ".

"הימין החדש נמצא בקרב בלימה מול נתניהו ויעשה הכל כדי למנוע זליגת מנדטים. זו הסיבה שהימין החדש מציג את עצמו כאלטרנטיבה ימנית לנתניהו. הימין החדש אומר למתיישבים ביו"ש ולשאר תומכיו: אם נהיה חלשים – גם האינטרסים שלכם יהיו חלשים. רק אנחנו מסוגלים להילחם עבורכם".

"העבודה תדבר חזק על כך שגנץ יילך לקואליציה עם נתניהו, אם לא ינצח בבחירות. מרצ תזעק שאם תומכיה יחזקו את גנץ – מרצ תיכחד ואז כל הגוש של גנץ יספוג נזק בלתי הפיך. לפייגלין יש משימה אחת , קריטית מבחינתו – להסביר לתומכיו הצעירים שבחירות לכנסת אינן תוכנית ריאליטי, ולכן אי אפשר להישען על הכרית בסלון הבית ולשלוח סמס כדי להצביע, אלא שיש לקום מהכורסא הנוחה וממש פיזית ללכת לקלפי. במפלגת מגן, בראשות תא"ל גל הירש, ידגישו את איכויותיו של גל הירש".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר