בעקבות ההתרסקות באתיופיה: סוכנות התעופה האירופית אסרה על טיסות בבואינג 737 MAX

מכה קשה ליצרנית המטוסים הגדולה בעולם • מניית בואינג צונחת • בחלק מהמדינות לא המתינו להנחיה רשמית, וחברות התעופה יזמו את קרקוע המטוסים

שרידי המטוס שהתרסק // צילום: Getty Images

סוכנות התעופה האירופית אסרה את הטיסות בבואינג 737 MAX, שהתרסק ביום ראשון באתיופיה. בעקבות חוסר הוודאות סביב המטוס, גם טיסה של חברת נורוויג'ן איירליינס משטוקהולם לת"א סבה על עקבותיה. למרות זאת, רשויות התעופה בישראל טרם הודיעו על איסור טיסה במטוס שהתרסק פעמיים בחצי השנה האחרונה, באינדונזיה ובאתיופיה.

ההחלטה של הרשויות באוסטרליה ובסינגפור נובעת כתוצאה מההתרסקות השנייה של המטוס מהדגם המדובר בתוך ארבעה חודשים. ההתרסקות האחרונה התרחשה כזכור לפני ביום ראשון השבוע לאחר שמטוס מסוג 737 MAX של החברה התרסק כחמש דקות לאחר ההמראה, בדיוק כמו ההתרסקות הקודמת של אותו המטוס שהתרחשה בסוף השנה שעברה.

זירת התרסקות המטוס באתיופיה // צילום: EPA

בחלק מן המדינות מדובר בהחלטה רגולטורית שמשפיעה על כלל החברות במדינה, ובמדינות אחרות מדובר ב"יוזמה" של חברות התעופה הגדולות והמקומיות. מרבית המדינות הודיעו כי האיסור יהיה באופן זמני, ככל הנראה עד לברור סיבת ההתרסקות השניה.

בעקבות ההודעה על איסור נחיתה למטוסי 737-8Max בבריטניה, החליטה חברת נורבג'יאן אייר לקרקע את ארבעת מטוסיה מדגם זה. אחד המטוסים, שהיה במרחב האווירי של רומניה בדרכו משטוקהולם לנתב"ג, והיה אמור לנחות בשעה 18:25 בישראל, קיבל הודעה לחזור לשוודיה, ולנוסעים הוצעו דרכים חלופיות להגיע לישראל. באותה שעה, מטוס מדגם זה של טורקיש איירליינס שהיה בדרכו לברמינגהאם, התבשר על האיסור בעודו באוויר, ונאלץ להסתובב ולחזור לאיסטנבול.

בשלב זה קירקעו את דגם MAX החברות הסיניות, קוריאן איירליינס, אתיופיאן, אירומכסיקו, קיימן איירוויז, קומאייר, GOL, TUI, מונגוליאן איירליינס, נורבג'יאן ורויאל אייר מרוקו. המדינות שאסרו על טיסות במרחב האווירי שלהן הן אוסטרליה, אינדונזיה, אירלנד, בריטניה, גרמניה, מלזיה, וסינגפור. רשימה זו מתארכת בכל כמה שעות כשהאיסור מתרחב "למען הזהירות".

בארה"ב עדיין סבורים שהמטוס בטוח לטיסה, אך חברת התעופה סאות'ווסט, שמחזיקה במספר הגדול ביותר של מטוסים מדגם זה בארה"ב, תאפשר לנוסעים לעבור למטוס מדגם אחר ללא עלות נוספת. במקביל, הודיעה רשות התעופה של ארה"ב כי תחייב את בואינג להכניס עד אפריל את השינויים הדרושים במטוסי 737-8Max, שעליהם עבדה החברה במשך מספר חודשים. 

בואינג אישרה אמש את הודעת רשות התעופה FAA ואמרה כי תפיץ את עידכון התוכנה לצי 737-8Max בשבועות הקרובים. שני סנטורים בסנאט האמריקני קראו אתמול לקרקע את כל הצי של סוג מטוס זה, לאור התאונה וצעדי הזהירות שנקטו כמה חברות תעופה מחוץ לארה"ב.

בואינג אישרה כי במשך מספר חודשים היא פיתחה שיפור לתוכנת השליטה למטוס, "כדי להפוך את המטוס הבטוח לבטוח עוד יותר". לדברי רשות התעופה האמריקנית, השינויים "יפחיתו את התלות בהליכים הקשורים לזיכרון של הטייסים". בואינג גם תעדכן את דרישות ההכשרה של טייסים לדגם זה, כדי שיכללו השתלמות על מערכת MCAS, שמבצעת תיקונים בכיוון גובה החרטום, ללא התערבות הטייס.

 

עוד בנושא:

הרשויות באתיופיה: נמצאה הקופסה השחורה של המטוס האתיופי

התרסקות שנייה בתוך חצי שנה: האם הדגם החדש של בואינג מסכן מיליוני נוסעים?

אסון באתיופיה: המטוס שהתרסק המריא לפני שלושה ימים מנתב"ג

הישראלים שניצלו מההתרסקות ברגע האחרון

הרשימה המלאה:

החלטה רגולטורית: אוסטרליה, סין, אינדונזיה, מלזיה, איי קיימן, עומאן, סינגפור, דרום קוריאה, בריטניה, גרמניה וצרפת.

יוזמת חברות מקומיות: ארגנטינה (Aerolíneas Argentinas), מקסיקו (Aero Mexico), דרום אפריקה (Comair), אתיופיה (Ethiopian), ברזיל (GOL), מונגוליה (MIAT), מרוקו (Royal Air Maroc), נורווגיה (norwegian), הולנד (TUI), בלגיה (TUI) ואיסלנד (Icelandair).

ההחלטה של שתי המדינות הגדולות והמשפיעות מהווה פגיעה כלכלית חמורה בבואינג שעשויה לעלות לה כמה מיליארדי דולרים וזאת לאחר צניחה של 5% בשוויה של החברה אתמול ושלשום ועוד 7% היום. 

 

זירת ההתרסקות באתיופיה // צילום: EPA

ההתרסקות הקודמת הייתה באינדונזיה, בה נהרגו 189 איש. הטיסה הראשונה של המטוס התבצעה בתחילת 2016 וכיום ישנם כמה מאות מדגם המטוס בעולם, שעלות כל אחד מהם היא בין 100-135 מיליון דולר.

המשתמשות העיקריות במטוס צר הגוף הן אמריקן איירליינס, אייר קנדה, נורוויג'ן וסאות'ווסט האמריקנית.

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר