פסטיבל הג'אז של אילת, במהדורת החורף התשיעית, ננעל ביום שבת. למהדורת החורף של פסטיבל הג'אז הדרומי יש ריתמוס משלה. השנה התברר יותר מאי פעם כי כבר לא מדובר בגרסה הבורגנית של מהדורת הקיץ הוותיקה, אלא בפסטיבל עצמאי עם אפיון וקהל נאמן משלו. זו נאמנות שנוצרת בהתמדה, שתוצאותיה הן משאת נפשו של כל מפיק או מנהל פסטיבל: לא משנה כמעט מה בתוכנית, קהל רוכשי הכרטיסים מצהיר "אנחנו בפנים".
עם זאת, תוכנית הפסטיבל אינה מנסה להתחנף לקהל או לקסום למכנה משותף רחב. במידה מסוימת גרסת החורף מרשה לעצמה אף לכלול מופעים שאינם "ג'אז" בהגדרתו המצומצמת, ובכך נותנת לגיטימציה לאמני מוזיקת עולם ואפילו להרכבי אינדי ישראליים. כך שגם השנה הופיעו על שתי במות הפסטיבל הרכבים ומופעים שבחלקם היו מאתגרים ואף תובעניים, אך הצליחו לרוב לזכות לאהדת הקהל.
כמו כל פסטיבל, גם הג'אז מתמודד עם קשיים הנגזרים מהשלכות ה-,BDS וכך במקום להתהדר בשורה ארוכה של כוכבים מחו"ל, מצא הפסטיבל פתרון הנשען ברובו על מוזיקאים מקומיים מצוינים, שחלקם מציגים עיבודים והפקות מקור שנוצרו או הוזמנו במיוחד עבור הפסטיבל.
ובכל זאת, בין האמנים הבינלאומיים השנה בלטו כמה לטובה, ובהם ההרכב הפולני ,Jazz Band Mynarski-Masecki שביצע מחווה לג'אז שנוגן בוורשה שבין שתי מלחמות העולם, ברובו על ידי מלחינים ומבצעים יהודיים. עוד הצטיינה הופעתו של נגן הבס הברזילאי הצעיר מישל פיפוקיניה, שהביא עם להקתו טאץ' לטיני וירטואוזי וכובש, ובקצה האחר של הסקאלה הופעתם של Quadrivium האירופאים, שאותם הוביל נגן החצוצרה הגרמני מרקוס שטוקהאוזן; אלו ניגנו קטעים מהורהרים על גבול הקלאסי שהיו מגובים במעטפת אלקטרונית.
בין היוצרים הישראלים הצטיין הטריו של הפסנתרן הנהדר שי מאסטרו, שהוציא לאחרונה את אלבומו בלייבל ECMהנחשב, ההרכב העולה Shalosh, שנמצא על קו התפר שבין ג'אז ורוק, וגם הפקת "לא סטנדרטים", שהקדישה הפעם עיבודי ג'אז מהודקים לרפרטואר של אסתר רדא הנפלאה. יוני רכטר, מגובה בלהקה צעירה, הביא לבמה ביצוע כמעט מלא של אלבום הבכורה שלו "התכוונות", שראה אור לפני 40 שנים ועובד מחדש באופן מרשים. מעל כל אלה בלטה הפקת מקור מרגשת של הצ'לנית והזמרת מאיה בלזיצמן עם בן זוגה המתופף מתן אפרת. הצמד, בגיבוי שלוש נגניות כלי קשת, ביצע שורה של שירי אהבה קלאסיים מבית היוצר של גרשווין, ז'ובים ונט קינג קול, וזכה לתשואות רמות ולחיבוק גדול מהקהל שגדש את האולם.
גם השנה בלטו נציגי הדור הצעיר והעכשווי של הג'אז הישראלי, כמו הגיטריסט ניצן בר והמתופף עופרי נחמיה, שניגנו בכמה מופעים בפסטיבל ובמידה לא מבוטלת הפכו לכוכבים שלו, ובצדק.
לקראת שנתו העשירית נדמה שהפסטיבל מצא את קולו והוא מצליח לאצור וליצור שורה של רגעים איכותיים, שכדאי שייחשפו בהמשך, גם מעבר לבכורות באילת.
• רוצים להישאר מעודכנים? בואו לאינסטגרם
• דודו פארוק מקונדומים, נטע ברזילי מפאייטים
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו