היא כבר מוכרת בעולם, רבים משלמים באמצעותה וכעת היא מגיעה לארץ: אפליקציית התשלומים גוגל פיי (Google Pay), מגיעה לארץ. השיחות של חברת גוגל עם גורמים ישראליים דיווחו כבר לאורך השנה האחרונה וכעת אחרי שיחות עם בנק ישראל וגורמים כלכליים נוספים במשק צפויה אפליקציית התשלומים המוכרת של גוגל להיכנס לארץ, ככל הנראה אחרי שורה של התאמות והכנות, לקראת אמצע או סוף 2019.
על פי גורמים בתחום מדובר בכניסה הדרגתית, שבתחילה תאפשר תשלום לאתרים מסחר מקוונים ובהמשך גם בעלי עסקים פיזיים יכבדו את אפשרות התשלום דרך האפליקציה. כך או כך בעוד בישראל מדובר בכניסה הדרגתית, שבסופו של יום תצריך שינויים מבניים בעסקים הפיזיים ובאפשרות זיהוי הלקוחות על ידי הכנסה פעילה של תשתית ה-EMV בכל מקרה כניסת האפליקציה לארץ תדחוף קדימה את שוק התשלומים הישראלי, שנמצא בפיגור טכנולוגי משמעותי למול העולם.
גוגל פיי משמשת כיום בארצות הברית, בריטניה והודו כאפליקציית תשלומים, בדומה ל-PayPal. מעבר לכך יש מדינות כמו רוסיה, יפן ואוקראינה ולאחרונה גם נורבגיה בהן אפשר לשלם על נסיעות בתחבורה הציבורית על הסלולר ובכך לייתר את כרטיס הרב קו. במקומות אלה, אנשים משתמשים בגוגל פיי כארנק דיגיטלי לכל דבר, לרבות לשמור בגוגל פיי כרטיסים להצגות, לטיסות, תווי קנייה והנחה ולמעשה כל כרטיס שהאדם קיבל או קנה.
עוד בנושא:
כניסת האפליקציה תהיה הדרגתית כשבתחילה ניתן יהיה לשלם בה בסגנון של חברת התשלומים פייפאל כלומר המשתמש יצטרך להכניס את מספר האשראי שלו אל האפליקציה ובהמשך הוא יוכל לשלם באתרי קניות מקוונים בלחיצת כפתור אחת על הגוגל פליי ללא צורך בהקלדה חוזרת של המספר. בשלב השני, עם הפעלת מסופוני EMV בכל בתי העסק בארץ, ניתן יהיה לשלם פשוט על ידי הצמדה של הסמארטפון למסוף התשלום.
מה גוגל מרוויחה מכך?
אם שאלתם את עצמכם מדוע חברת גוגל בכלל המציאה אפליקציית תשלומים, בעיקר כשהיא לא לוקחת עמלה, בניגוד לחברות האשראי כיום הרי שאתם לא לבד. אלא שמסתבר כי ידע הוא לא פעם כסף. ברגע שגוגל יודעת מה אנחנו קונים, מה אנחנו אוהבים לאכול, ללבוש, לצפות, לצרוך היא מקבלת מידע רב עלינו וזה מסייע לה אף יותר במשימתה להגיש לנו פרסומות מדוייקות ומפולחות להחריד.
יש לציין כי גם בנק ישראל החל השנה לדחוף את העסקים הגדולים במשק לתשלומים בתשתית EMV שהיא המפתח להתקדמות הטכנולוגית של תשלומים בישראל, אך עסקים קטנים בארץ עם מחזור של פחות מחמישה מיליון שקלים בחודש קיבלו, דחייה של שנה.
בנק ישראל צריך להיות בולדוזר // פרשנות
הבשורה על כך שגוגל פיי עומדת להיכנס לישראל היא בשורה משמחת – הדבר אומר שגוגל הגדולה בארצות הברית החלה להתעניין גם בשוק התשלומים הישראלי שהוא מהמיושנים בעולם. אולם כל הכוונות הטובות של גוגל לא יעזרו, אם בנק ישראל לא יהפוך להיות בולדוזר של ה-EMV. המצב כרגע בשוק התשלומים הישראלי בתחילת 2019 לעומת העולם, הוא עגום. לדברי גורמים בענף, אנחנו ככל הנראה המדינה האחרונה בעולם שטרם נכנסו אליה טכנולוגיות תשלום מתקדמות נוסח תשלום בנגיעה, ארנק דיגיטלי ותשלום עם הסמארטפון או עם השעון החכם.
לכאורה, הכל מוכן – בארנק יש לנו כרטיסי אשראי עם שבב חכם, בלא מעט מהעסקים בישראל כבר מותקנים מסופים התומכים ב-EMV, וכל מה שנותר הוא להרים את המתג. אלא שהקמעונאיות הגדולות גוררות רגליהן, וכמוהן חלק מחברות האשראי, ואילו מפיצי המסופונים מתנים את ההפעלה בתשלום נוסף.
ובנק ישראל? הוא שוקל אמצעים חריפים יותר אם "השוק לא ייענה". ובכן - השוק לא נענה והמצב הנוכחי נוח לכולם, חוץ מאשר לצרכנים. במיוחד אלה שראו קצת עולם וכבר הבינו שפס מגנטי זה פאסה. אז הגיע הזמן שהרגולטור, הקמעונאים וחברות האשראי יפסיקו לשים עלינו פס ולגהץ אותנו. הגיע הזמן להצטרף לעולם. נקווה שלחברה כמו גוגל יהיה כוח לכופף להם את היד.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו